Voice search in 2019: hoe ver zijn we?

HomeBerichtenVoice search in 2019: hoe ver zijn we?
Geplaatst 17 april 2019 - Geschreven door: Dennis Boogaard

Voice search, al jaren leest u op de grote marketing-blogs dat het dé trend van dat jaar is, maar het leek nooit echt van de grond te komen. Maar hoe ver zijn we nu eigenlijk? Wat zijn de ontwikkelingen? Moet u zich al zorgen maken of uw website wel vindbaar is via personal assistants zoals de Google Home, Apple’s Siri en Amazon Alexa? En als u daarvoor wilt optimaliseren, hoe gaat dat dan? In deze blog geven we antwoord op uw vragen!

Semantic search nóg relevanter voor voice.

Eerder kon u al lezen over hoe conversational interfaces mogelijk gemaakt wordt door de opmars van kunstmatige intelligentie. Dit zorgt er voor dat de virtual assistants niet alleen verstaan wat u zegt maar ook de context gaan begrijpen, een cruciaal aspect voor het succes van voice search. Doordat we compleet anders zoeken via personal assistants, is het belangrijk dat deze de context van een zoekopdracht kunnen begrijpen. Zo moet er een soortgelijk antwoord komen op vragen zoals:

  • Weersvoorspelling woensdag
  • Heb ik woensdag een paraplu nodig?
  • Wat is het weer in Haarlem woensdag?

Daarnaast zorgt semantic search er voor dat er een connectie gelegd kan worden tussen vragen. Bijvoorbeeld:

  • Vraag: Wat is het weer in Haarlem woensdag?

Het apparaat zoekt dit op en beantwoordt met het meest relevante antwoord:

Voorbeeld zoekresultaat weerbericht

  • Antwoord: Woensdag wordt het 17 graden en gaat het regenen.
  • Vraag: Hoe laat dan?

Op dit moment moet het voice apparaat begrijpen dat de vraag ‘hoe laat’ is bedoeld als een vervolgvraag.

Door machine learning en kunstmatige intelligentie wordt het voor de virtuele assistenten alleen maar makkelijker om deze vragen te verstaan, de context te begrijpen en het beste antwoord te geven. Hoe meer het gebruikt wordt, hoe sneller en beter uw Google Home of Amazon Alexa begrijpt wat u bedoelt! En een hoger gebruik zorgt voor een lager foutpercentage.

En dat foutpercentage maakt het verschil. Momenteel ligt het foutpercentage van de grootste virtual assistants rond de 5%, dat betekent dat het 1 in de 20 woorden niet begrijpt. Dit is vergelijkbaar met het foutpercentage tijdens een gesprek tussen mensen. Een lager foutpercentage zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid en dus een stijging in het gebruik van deze apparaten. Andrew Ng, voormalig Chief Scientist bij Baidu, de grootste Chinese zoekmachine, zei er het volgende over:

“I think that as speech recognition accuracy goes from say 95 percent to 98, 99 to 99.9, all of us in the room will go from barely using it today or infrequently to using it all the time. Most people underestimate the difference between 95 and 99 percent accuracy – 99 percent is a game changer.”

Het succes van virtual assistants

Dat de voice apparaten in de Verenigde Staten een succes zijn is geen geheim. Uit onderzoek is gebleken dat 24% van de huishoudens in de VS 1 of meerdere smart speakers heeft staan. Maar hoe zit het met Nederland?

Rachid Finge, Communications Manager bij Google gaf op Twitter aan dat geen ander land in de wereld het gebruik van de Google Assistant zo hard zag stijgen als Nederland, na de lancering van de Nederlandse Google Assistant in 2018.

In uw omgeving zal het ongetwijfeld opgevallen zijn dat nog niet iedereen het over de Google Home heeft, het is voornamelijk nog een leuke gadget en nog niet zo goed en veelzijdig in het Nederlands als in het Engels. Daarnaast is duidelijk dat de smart speaker nog niet volledig geïntegreerd is in ons leven zoals bij de Amerikanen, waarvan 25% van de smart speaker bezitters het gebruikt om aankopen te doen.

Betekent dit dat we maar af moeten wachten? Wachten tot smart speakers en voice search écht groot worden in Nederland?

Nee, daarmee loopt u het risico om achter de feiten (of nog erger: de concurrentie) aan te lopen.

Zoekmachine optimalisatie voor voice search

Als u uw website wilt optimaliseren voor voice search is het belangrijk om eerst na te gaan wanneer de zoeker op zoek is naar uw product of dienst. Met voice search zal er veel makkelijker en vaker gezocht kunnen worden, ook op momenten dat er nu niet gezocht kan worden. Bijvoorbeeld tijdens het autorijden of op het moment dat u met uw handen vol staat.

Optimaliseer voor (lokale) zoekopdrachten en long-tail zoektermen

Het is belangrijk om te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten, omdat de smart speaker gebruikt wordt om snel en efficiënt antwoord te krijgen op de vraag. Zorg dat duidelijk is waar u zich bevindt (Google Mijn Bedrijf) en waar uw producten of diensten geleverd kunnen worden.

Daarnaast moet u nadenken over hoe mensen zoeken naar uw product of dienst. Wat zeggen ze precies? Kunnen ze dit ook op een andere manier zeggen en hoe kunt u een pagina inrichten die direct antwoord geeft op die vraag? Een voorbeeld hiervan is een uitgebreide FAQ pagina maken waarin u deze vragen direct beantwoord.

Wees daar tijdens de micro-moments van uw doelgroep

Google heeft in 2016 het principe ‘micro moments’ geïntroduceerd. Micro moments zijn de cruciale momenten waarin de zoeker snel een duidelijk antwoord wilt en waarvan de zoekintentie enorm duidelijk is. De smart speaker zal er voor zorgen dat zij het beste resultaat kunnen geven tijdens deze momenten, dus het is nóg belangrijker voor uw website om daar te zijn als uw doelgroep u zoekt.  

Micro-moments van Google

Bron: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/micro-moments/micro-moments-understand-new-consumer-behavior/

Google Actions

Google Actions is het ontwikkelaars platform voor de Google Assistant. Hiermee kunnen bedrijven spraakcommando’s beschikbaar maken voor de zoekers. Grote bedrijven zijn hier al mee aan de slag gegaan.

Zo kunt u Albert Heijn vragen naar wat er deze week in de aanbieding is, geeft Buienradar antwoord op uw vragen over het weer en met een slimme thermostaat kunt u uw energieleverancier vragen om de verwarming wat hoger te zetten. In de toekomst zal dit ongetwijfeld voor kleinere bedrijven ook relevant worden!

Structured data

De zoekmachines en smart speakers worden steeds beter in het verstaan van bepaalde zoekopdrachten, nog belangrijker is het daarom dat de zoekmachine uw website ook begrijpt. Maak dus duidelijk waar een pagina over gaat zodat de zoekmachine kan bepalen of dat het juiste antwoord is voor een zoekopdracht. Structured data (gestructureerde gegevens) dragen hieraan bij en is onmisbaar in een goed geoptimaliseerde website.

In 2018 heeft Google de schema.org specificatie genaamd ‘speakable’ geïntroduceerd, in dit stukje structured data kan u aangeven welk stuk van uw artikel of pagina het meest geschikt is om voor te lezen door een smart speaker. Dit is momenteel nog in ontwikkeling en alleen beschikbaar voor nieuwswebsites in de VS maar desalniettemin een voorbode voor de toekomst van voice search!

Door goede implementatie van structured data maakt u de kans ook groter dat uw pagina een featured snippet wordt in de zoekresultaten. De featured snippet is dé ultieme positie in de zoekmachine: positie 0. De featured snippet geeft direct antwoord op de vraag en is dus ook het antwoord op een vraag die gesteld wordt via een virtual assistant.

Het begint allemaal met een goede basis

Het is makkelijk om afgeleid te worden door bovenstaande optimalisatie mogelijkheden, maar voor veel websites is het goed om de basis nog eens onder de loep te (laten) nemen. Is uw content in orde? Voldoet de website aan de belangrijkste zoekmachine optimalisaties? Zijn er indexeringsproblemen of aspecten die er voor zorgen dat uw website niet goed begrepen wordt door de zoekmachines? Om hier zeker van te zijn is het belangrijk om uw website door specialisten te laten bekijken, bijvoorbeeld via een SEO quickscan.

Meer over voice search?

De ontwikkelingen omtrent voice search gaan snel. Bij SDIM houden we de deze uiteraard nauwlettend in de gaten. Heeft u nog vragen of wilt u advies over voice search optimalisaties? Neem dan contact op!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.