Shopping Ads nu ook op YouTube en in Google Discover

Sinds 15 juli 2019 is het mogelijk om uw Google Shopping Ads door te plaatsen op YouTube en Google Discover. Door het toevoegen van deze plaatsingen maakt Google het (nog) makkelijker om d.m.v. uw productfeed een brede doelgroep aan te spreken.

Hoe plaatst u  uw producten door op YouTube en Google Discover?

Wanneer u al adverteert op het Shopping platform van Google hoeft u eigenlijk niets te doen. Sinds 17 juli worden alle Shopping-campagnes automatisch doorgeplaatst op YouTube en Google Discover. Uiteraard houdt Google daarbij wel rekening met uw bestaande doelstellingen en biedstrategieën en zult u niet in één keer enorm veel meer uitgeven aan deze nieuwe plaatsingen. Google zal uw producten daar alleen tonen wanneer het platform verwacht dat de kans op een aankoop groot is.

Google Discover - je eigen persoonlijke Google

Voorbeeld Google Discover. Bron: Google

Waarom voegt Google deze plaatsingen toe?

Sinds de komst van de automatische biedstrategieën kan Google veel beter voorspellen welke mensen bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in uw producten, maar ook waar men zich op dat moment bevindt. En zoals u als marketeer ongetwijfeld weet is het belangrijk om de juiste persoon op het juiste moment te benaderen. Is iemand, waarvan Google weet dat ze bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in uw product, op dit moment een video aan het kijken op YouTube? Dan is het een gemiste kans als u deze persoon niet nogmaals uw producten kunt tonen. Door het toevoegen van deze plaatsingen maakt Google het makkelijker om dat voor elkaar te krijgen. Op lange termijn zal u daarom meer resultaat uit uw Shopping campagnes realiseren.

De resultaten van YouTube en Google Discover analyseren

Om te zien hoe de nieuwe plaatsingen presteren kunt u in uw campagne segmenteren op Netwerk (met zoekpartners). Als  u dit segment aanzet kunt u achter ‘Google Display Netwerk’ de resultaten van de plaatsingen bekijken:

Het is helaas nog niet mogelijk om YouTube en Google Discover los van elkaar te analyseren. Op dit moment (en wellicht voor altijd) vallen beide plaatsingen gezamenlijk onder het ‘Google Display Netwerk’. Het is dus (nog) niet mogelijk om uw campagne wel op YouTube door te plaatsen maar niet op Google Discover. Daarnaast valt uit bovenstaande resultaten natuurlijk op dat het aantal vertoningen en klikken op dit moment nog erg laag is.

YouTube en Google Discover uitsluiten van uw Shopping Ads

Uiteraard kunnen er redenen zijn waarom u liever niet adverteert op YouTube en/of Google Discover. Dat kan te maken hebben met het uitblijven van resultaten, maar andere overwegingen kunnen daarin ook meespelen. Gelukkig biedt Google de optie om deze plaatsingen uit te sluiten. Dat doet u daar naar de instellingen van uw Shopping-campagne te gaan. Daar kunt u vervolgens, onder het tabje netwerken, de optie uitvinken:

Uitsluiten YouTube & Google Discover Shopping Ads.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *