Data & automation

Slimmere attributie, sterkere resultaten: de groeicase van NRC

NRC is een prominente Nederlandse nieuwsorganisatie die bekendstaat om hoogwaardige journalistiek en sterke redactionele onafhankelijkheid. Als abonnementgebaseerd platform bedient NRC een loyale en betrokken lezersgroep die op zoek is naar diepgaande verslaggeving en betrouwbare analyses. Met toenemende druk op marketingefficiëntie had NRC slimmere manieren nodig om de campagnes te evalueren, vooral wat betreft upper-funnel kanalen.

  • Beste digital marketingbureau in Emerce top 100
  • Meer dan 20 jaar ervaring
  • Strategisch partner
  • Zeer specialistisch in elke discipline
  • Meetbaar rendement als uitgangspunt
  • Data-driven & resultaatgericht
  • Heldere taal, no nonsense
  • Een van de grootste onafhankelijke agencies van NL

SDIM heeft ons geholpen een datagedreven strategie te adopteren die verder gaat dan last-click. Met duidelijke inzichten in upper-funnel kanalen zoals TikTok en Reddit, hebben we onze marketingmix kunnen optimaliseren en ons budget efficiënter kunnen besteden.

Nikki Duikers
Digital Marketeer
Nikki Duijkers
NRC advertenties

De uitdaging

Vóór Billy Grace was de marketingstrategie van NRC logischerwijs gebaseerd op GA4-data. Hoewel GA4 de basis dekte, ontbraken er enkele belangrijke elementen.

Upper-funnelplatforms zoals Reddit vertoonden weinig tot geen conversieactiviteit, waardoor het bijna onmogelijk was om hun waarde te rechtvaardigen. Het platform van NRC geeft prioriteit aan de privacy van gebruikers, met instellingen die tracking op basis van cookies beperken, de gegevensbescherming verbeteren en een groter vertrouwen bij gebruikers wekken. Hierdoor werd de meeste besluitvorming gebaseerd op conversies van de laatste klik, wat leidde tot een te grote focus op prestaties onderaan de funnel.

Dit veroorzaakte verschillende problemen:

  • Kanalen zoals Reddit werden voortijdig stopgezet of kregen te weinig financiering.
  • Upper-funnelkanalen kregen weinig erkenning, ondanks dat ze essentieel waren voor groei op de lange termijn.
  • Budgetbeslissingen waren reactief en gebaseerd op data van de laatste klik.
  • Het NRC marketingteam miste inzicht in hoe activiteit bovenaan de funnel bijdroeg aan de verkoop van abonnementen.

De aanpak

Met SDIM als data partner en implementatiespecialist, werkte we met NRC samen om het attributiemodel te herzien en duidelijkheid te scheppen in de gehele marketingfunnel.

De eerste stap was het vergelijken van GA4 met Billy Grace om data te verzamelen en te bepalen welke tool als hoofdbeslisser gebruikt moest worden. Billy Grace zijn multi-touch attributie en view-through tracking werden uiteindelijk de basis voor het meten van prestaties. Deze verandering zorgde ervoor dat NRC precies kon zien hoe elk kanaal bijdroeg tijdens het hele proces van prospect tot klant, inclusief contactmomenten die GA4 voorheen miste.

Met betere inzichten begonnen we voor NRC opnieuw campagnes te testen op Facebook. Dit liet zien dat ze meer conversies opleverden dan GA4 eerder had gemeten. Ook kanalen zoals TikTok en Reddit kregen een eerlijkere kans toen ze opnieuw werden getest. Toen we samen met NRC deze tests opnieuw uitvoerden, zagen we duidelijk bewijs dat deze inspanningen aan de bovenkant van de funnel echt werkten. Dit boodt de mogelijkheid om in de toekomst nog meer kanalen uit te proberen en te testen.

Hoewel GA4 en backend-data nog steeds worden gebruikt om resultaten te controleren, bepaalt Billy Grace nu de belangrijkste budgetkeuzes. We zijn begonnen met het automatisch aanpassen van dagelijkse budgetten per kanaal. Het einddoel is om budgetoptimalisatie helemaal automatisch te laten verlopen, zodat het team betere resultaten kan behalen zonder meer handmatig werk.

Over Billy Grace

Billy Grace is de nieuwe industriestandaard voor online marketingtracking, attributie, analytics en optimalisatie. Met geavanceerde attributiemodellen biedt Billy Grace inzicht in top-funnel resultaten. Daarnaast worden dagelijkse marketingbeslissingen deels geautomatiseerd aan de hand van AI, wat leidt tot een hogere ROI voor marketingteams wereldwijd

  • Eén bron van waarheid
  • Maak betere beslissingen
  • Doe meer met minder

Belangrijkste leerpunten

  • Upper-funnel kanalen, zoals TikTok en Reddit, bewezen hun waarde toen geavanceerdere attributiemodellen werden toegepast.
  • Het meten van alleen de laatste klik werd vervangen door een slimmere aanpak met Unified Marketing Measurement, wat zorgde voor betere inzichten en resultaten.
  • Campagnes worden nu sneller verbeterd dankzij snellere feedback over conversies van Billy Grace.
  • Budgetten zijn niet meer gebaseerd op wat GA4 kan meten, maar op hoe goed kanalen presteren in de hele funnel.

De resultaten

37% meer abonnementen via betaalde kanalen

NRC realiseerde een stijging van 37% in abonnementen via betaalde kanalen vergeleken met dezelfde periode het jaar daarvoor. Door diepere inzichten te verkrijgen in de prestaties van kanalen, bleven de kosten per acquisitie binnen de doelstelling, wat aantoont dat slimmere investeringen tot betere resultaten leiden.

Facebook werd opnieuw geïntroduceerd als een belangrijk kanaal

NRC stopte eerder al met het gebruik van Facebook op basis van inzichten uit GA4. Met de introductie van Billy Grace werd het platform echter opnieuw geëvalueerd en getest, wat een sterke, positieve ROI opleverde.

✓ CPA bleef binnen de doelstelling, zelfs met meer uitgaven

Ondanks dat NRC meer budget besteedde aan experimenten en upper-funnel kanalen, lukte het ons de afgesproken kosten per acquisitie te behalen. Met nauwkeurige meting over alle kanalen heen konden we investeren zonder risico op minder efficiëntie.

Snellere data, snellere beslissingen

In tegenstelling tot GA4 levert Billy Grace conversie-inzichten vrijwel in realtime. Dit geeft NRC de mogelijkheid om campagnes veel sneller te optimaliseren en budgetbeslissingen dagelijks aan te passen in plaats van te vertrouwen op achterblijvende data.

Billy Grace logo vierkant wit

Hulp van een data expert?

Contact

Betrokken collega’s
bij NRC

Jesse Wieleman
Team lead data & analytics
Menno Goossens
Team lead advertising
Ruud Oostdam
Team lead relatiebeheer & sales
Dirko Borst
Digital advertising specialist & client lead
Tom Duivenvoorden
Teamlead SEO
Sabine Ligtenberg
Digital advertising specialist
Willem Zeitzen
Digital advertising specialist
Gwoon Sun Lai
Team lead concept & creatie