Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opEen backlink is een link van een externe website naar de eigen website en zijn een belangrijke indicatie voor de zoekmachine hoe betrouwbaar en autoritair de website is. Een backlink is een manier om linkwaarde te verkrijgen voor een website. In hoeverre de backlink hier bij helpt, is afhankelijk van de relevantie van de externe website aan dat van u. Lees meer over backlinks en de linkwaarde in dit artikel.
Het doel van backlinks is het doorsturen van verkeer van één website naar de ander. Met de introductie van PageRank werd bekend dat, naast verkeer, backlinks ook een zekere linkwaarde (of linkjuice) meesturen. Des te meer linkwaarde een website of pagina had, des te beter voor de rankings. Hierdoor werd de autoriteit van een website een begrip.
Backlinks zijn onlosmakend verbonden met de autoriteit van een website en spelen daarmee een grote rol in de ranking van websites en individuele pagina’s. De zoekmachine wil namelijk het beste en meest betrouwbare antwoord vinden op de zoekvraag. Backlinks spelen hierin een grote rol. Krijgt een website, of een pagina, veel linkwaarde van een externe website, is dit voor de zoekmachine een goede indicatie dat de content op de website van goede kwaliteit is en dat het domein een zekere autoriteit is. Dit verwerkt de zoekmachine vervolgens in hun PageRank algoritme. Een pagina die gemarkeerd wordt als autoriteit heeft daarmee een grotere kans om een goede ranking te behalen.
De linkwaarde die doorgestuurd wordt met een backlink is afhankelijk van de autoriteit van de externe website, maar ook met de relevantie van de verwijzende website. Een backlink van goede kwaliteit komt van een website die relevant is aan de eigen website. Een fietswebshop die een backlink krijgt van een fietsfabrikant is veel waardevoller dan wanneer de webshop een backlink krijgt van een startpagina of register. Dit is logisch, want de zoekmachine is op zoek naar een signaal van autoriteit. Een onderschrijving van een gerelateerde website is veel sterker.
Om direct linkwaarde door te geven van een externe website middels een backlink, dient de link te voorzien van follow attribuut. Dit is te herkennen in de broncode door de rel=”follow” attributie bij de link. De tegenhanger hiervan is het nofollow attribuut, wat te herkennen is aan rel=”nofollow”. Een nofollow link zorgt niet voor directe linkwaarde naar de andere website. Om de reden te achterhalen waarom deze attributen in het leven zijn geroepen, moeten we kijken naar de manier vroeger aan linkbuilding werd gedaan. Toen SEO specialisten ontdekte dat backlinks en autoriteit van belang zijn geworden voor de rankings (introductie van Google’s PageRank), ging iedereen op zoek naar manieren om zoveel mogelijk backlinks te verkrijgen. Forums, blogs en websites met user-generated content werden ondergespamd met backlinks. In 2005 werd hier een stokje voor gestoken door Google’s Matt Cutts en Jason Shellen van Blogger. Zij introduceerde de follow en nofollow attributen. Na deze introductie werd het nofollow attribuut aan veel user generated content toegewezen, waarmee een einde aan de spam kwam.
Dat wil echter niet betekenen dat nofollow backlinks geen waarde hebben. Ze geven dan wel geen directe linkwaarde door, maar ze kunnen wel voor verkeer zorgen. Een link is namelijk geïntroduceerd als manier om verkeer door te sturen. Een gezonde website bouwt dus over zijn levenstijd een collectie aan backlinks op, zowel follow als nofollow.
Een SEO specialist of webmaster streeft er dus naar zoveel mogelijk kwalitatieve, follow backlinks te verkrijgen. Dit is niet altijd even eenvoudig. Daarom wordt er vaak gezocht naar manieren buiten de regels van de zoekmachines, oftewel via blackhat methodes. Denk hierbij aan linkuitwisselprogramma’s en Private Blog Networks. Net als met andere blackhat SEO technieken kleeft hier het risico aan om gestraft te worden door de zoekmachines. Dit kan bijvoorbeeld door het toekenen van een manuele actie zoals Google doet.
Er zijn gelukkig ook manieren om op organische manieren backlinks te verkrijgen, met technieken die binnen de regels vallen. Het allerbelangrijkste is het maken van kwalitatief goede content. Als de content van goede niveau is, willen mensen hier naar linken. Dit kunnen blogs, artikelen of nieuwsberichten zijn. Maar ook infographics en videos.
Alhoewel PageRank geen officiële score hangt aan de autoriteit van een website, zijn er wel tools beschikbaar die een score geven en de backlinks bijhouden. Hierdoor is een goede indruk te krijgen van de verkregen backlinks en het linkprofiel. Een aantal van de beste tools om backlinks te monitoren zijn:
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
the backlinks lately most to be same your website niche, and with good authority and low spam score.. better use a tools to check that.