Google Shopping Campagnes

Prijzen vergelijken in Google Shopping – zo werkt het

Als u een Google Shopping campagne draait, kunt u via het rapport Prijsconcurrentievermogen uw prijzen vergelijken met concurrenten. Het rapport biedt inzage in welke prijs andere verkopers (gemiddeld) vragen voor dezelfde producten. Aan de hand hiervan kunt u bepalen of uw klikprijzen of productprijzen bijgesteld moeten worden.

HomeHelpcentrumGoogle Ads campagnesPrijzen vergelijken in Google Shopping – zo werkt het

Hoe te gebruiken?

Prijzen vergelijken van de producten in uw Google Shopping campagne doet u in het Merchant Center. Het rapport vindt u aan de linkerzijde van het Merchant Center menu. Mogelijk wordt deze weergegeven in de Engelstalige benaming Price Competetiveness. Wanneer u de pagina voor het eerst bezoekt, dient u de voorwaarden te lezen en accepteren.

Prijsconcurrentievermogen Google Merchant Center

In het overzicht wordt in blokken weergegeven hoeveel producten boven, onder of op de benchmark (gemiddelde prijs) liggen. In de tabel daaronder kunt u in één oogopslag zien in hoeverre uw prijzen zich verhouden ten opzichte van de concurrentie. Er zijn twee manieren om de gegevens te bekijken:

  • Per categorie, merk of producttype.  Zo kunt u de prijzen breed analyseren.
  • Per product. In dit geval wordt over afzonderlijke producten een benchmarkstatistiek vertoond.

Prijzen vergelijken in Google Shopping

Alle items worden geïdentificeerd aan de hand van een GTIN- of EAN-nummer. Als dat ontbreekt wordt er geen benchmarkprijs vertoond.

U kunt de prijzen ook in het Google Shopping interface vergelijken. Hiervoor kunt u de volgende kolommen selecteren:

  • Gemiddelde productprijs
  • Prijs benchmarkproduct
  • Prijsverschil benchmarkproduct

De kolom Gemiddelde productprijs vindt u onder Shopping en de kolommen Prijs benchmarkproduct en Prijsverschil benchmarkproduct onder Concurrentiestatistieken.

De voordelen van prijzen vergelijken in Google Shopping

Met de gegevens uit de prijsanalyse kunt u biedingen in Google Shopping aanpassen. Stel biedingen hoger in voor producten waarvan de prijs concurrerend is, maar doe dat uiteraard alleen als u genoeg marge overhoudt na advertentiekosten. Anderzijds kunt u juist biedingen verlagen voor producten waar weinig concurrentie is.

U kunt de prijsvergelijking ook gebruiken om prijzen van producten bij te stellen. In veel gevallen kunt u meer verkopen behalen als u de productprijs met een paar cent verlaagt. Let ook hier weer op de marges van de producten.

Hulp nodig?

Zoekt u een marketingbureau dat nauwkeurig de prijsverschillen in uw markt analyseert? SDIM neemt de analyse volledig uit handen en past de inzichten toe op uw Google Shopping campagne. Zodoende zorgen we voor maximale efficiënte in uw marketingstrategie. Neem gerust contact op om de mogelijkheden van een samenwerking te bespreken.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.