Meer dan zoekwoorden en teksten

Waar bestaat een perfecte Google Ads Adgroup uit

Bent u een Adgroup binnen Google Ads aan het opzetten? SDIM leert u graag hoe u de perfect gevulde adgroup kunt creëren en uit welke onderdelen deze zou moeten bestaan. 

HomeHelpcentrumGoogle Ads campagnesWaar bestaat een perfecte Google Ads Adgroup uit

De Adgroup is de basis

Waarom is het opzetten van een perfecte adgroup zo belangrijk? Een perfect opgezette advertentiegroep dient als basis om uiteindelijk een goede campagne te kunnen realiseren. Het kan gezien worden als de fundering van uw campagne, waarbij er ook nog rekening wordt gehouden met  kansen in de toekomst. Indien u een adgroup aan het opzetten bent, dient er gekeken te worden naar de volgende onderdelen:

  • Zoekwoorden en uitsluitingswoorden;
  • Advertentieteksten;
  • Aantal advertenties en advertentietype;
  • Doelgroep ter observatie;
  • Extensies op adgroup niveau.

Zoekwoorden binnen de Adgroup 

Zoekwoorden binnen een advertentiegroep zijn heel belangrijk. De gekozen zoekwoorden worden namelijk aan de geplaatste advertenties binnen de advertentiegroep verbonden. Het kiezen van juiste zoekwoorden is daardoor cruciaal bij het opzetten van een perfect gevulde advertentiegroep. De zoekwoorden dienen daardoor zo specifiek en relevant mogelijk te zijn, zodat de behoefte van een bezoeker zo goed mogelijk aansluit bij advertenties uit de advertentiegroep. U kunt dit uitvoeren met behulp van [exacte zoekwoorden]. Uiteraard kan er ook gekozen worden voor enkele algemenere zoektermen (bijvoorbeeld in de vorm van de inzet van +modified +broad), let er dan wel op dat de zoektermen weergave na livegang goed wordt gecontroleerd om relevante woorden toe te kunnen voegen of uit te kunnen sluiten.

Uitsluitingswoorden

Naast zoekwoorden, zijn er dus ook juist uitsluitingswoorden nodig om de perfect gevulde advertentiegroep te creëren. Door uitsluitingswoorden te gebruiken wordt de relevantie van de advertenties voor de bezoekers verhoogd en zien de bezoekers alleen wat voor hen echt belangrijk is. De advertenties kunnen hierdoor dus nog beter getarged worden. Het toevoegen van uitsluitingswoorden is een continue proces. Uitsluitingswoorden kunnen dan ook gedurende de campagne continue worden toegevoegd om het resultaat van de advertentiegroep te kunnen optimaliseren. Er is echter wel volume nodig op de zoektermen om woorden te kunnen uitsluiten. 

Aantal advertenties en advertentietype

Binnen een advertentiegroep zijn er verschillende advertentietype aan te maken, onder andere een uitgebreide zoekadvertentie (ETA) en een Responsive Search Ad (RSA). Google adviseert hierin om 2 ETA’s en 1 RSA binnen een advertentiegroep te hanteren. Dit betekent dat er 2 advertenties zijn waarbij de titels en beschrijvingen van te voren vastgelegd zijn (ETA) en 1 advertentie waarin Google op basis van een algoritme zelf bepaald welke titels en beschrijvingen het beste aansluiten bij de doelgroep.

Advertentieteksten

Wanneer de zoekwoorden zijn bepaald, is het van belang om de zoekwoorden terug te laten komen in de advertentie titels en beschrijvingen. Hierdoor worden de zoekwoorden namelijk als relevanter bestempeld door Google en daardoor wordt de kwaliteitsscore positief beïnvloed. Er is een maximaal aantal tekens verbonden aan het invoerveld van de titels en beschrijvingen dus het is van belang om zo specifiek en relevant mogelijk te zijn. 

Ook dienen de advertentieteksten Unique Selling Points (USP’s) en een call to action te bevatten. Met behulp van een USP kan een bedrijf zich namelijk onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: Voor 12:00 uur besteld, morgen in huis! Onder een call to action wordt een korte tekst verstaan die de doelgroep aanzet tot handelen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan; bekijk het aanbod nu online of bestel nu! De doelgroep wordt daardoor gestimuleerd om een bepaalde handeling te ondernemen. De vervolgstap in het proces wordt de doelgroep dus eigenlijk al toegereikt. 

Doelgroep ter observatie

Om een campagne succesvol te kunnen maken is het belangrijk dat elke advertentiegroep ook doelgroepen bevat waarvan u het gedrag kunt observeren. Dit is nodig om later te kunnen bepalen welke doelgroep in aanmerking kan komen om te targeten én voor een optimale werking van de biedstrategie. Kies voor doelgroepen in alle verschillende categorieën:

  • In Market segmenten;
  • Demografische aspecten;
  • Affiniteitsdoelgroepen;
  • Klantenbestand;
  • Similar Audiences (vergelijkbare doelgroepen).

Extensies op adgroup niveau

Ten slotte kunnen er nog extensies worden toegevoegd op advertentieniveau om de perfect gevulde advertentiegroep te creëren. Indien extensies op advertentiegroep niveau worden toegevoegd in plaats van op campagne niveau, kunnen ze nog specifieker worden ingezet aan de hand van de zoekwoorden die aan de advertentiegroep verbonden zijn. De advertenties kunnen door het toevoegen van extensies aangevuld worden met nog meer informatie. Er zijn verschillende extensie types. Bij een extensie toevoeging aan een advertentie kan gedacht worden aan links naar specifieke delen van de website, contactgegevens, producten met bijbehorende prijzen, belknoppen, locatiegegevens en meer tekst. Hierdoor wordt het nog aantrekkelijker voor mensen om op de advertentie te klikken. 

Vragen over het optimaliseren van de perfecte adgroup? Neem vrijblijvend contact op met SDIM voor advies en meer informatie. 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *