Data & Analytics

Google Analytics – hét overzicht van data die u er uit kunt halen

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingGoogle Analytics – hét overzicht van data die u er uit kunt halen

Met Google Analytics, dé webstatistieken tool van Google, kunt u uw website bezoek meten en data vergaren waarmee u uw website kunt verbeteren. Google Analytics biedt u inzage in een veelheid van data, waarmee u inzicht krijgt in uw websiteverkeer en marketingeffectiviteit.

Basis informatie uit Google Analytics

Maar welke informatie kunt u dan precies uit de grote hoeveelheden data halen? Onderstaande informatie is voor iedereen die een Google Analytics account heeft te achterhalen en vergt geen specifieke instellingen binnen uw Google Analytics account.

Algemene informatie over de bezoekers aan uw website

  • Aantal bezoeken;
  • Aantal paginaweergaves;
  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek;
  • Gemiddelde tijd per bezoek;
  • Nieuw bezoekpercentage.

Bezoekersprofiel

  • Taal van de bezoeker;
  • Land van herkomst;
  • Nieuwe versus terugkerende bezoekers;
  • Bezoekersloyaliteit;
  • Doelgroepen (remarketing);
  • Gebruikersgedrag op basis van klant-id.

Browserprofiel van uw bezoekers

  • Netwerklocatie van de bezoeker;
  • Browser van de bezoeker;
  • Besturingssysteem van de bezoeker;
  • Verbindingssnelheid van de bezoeker;
  • Schermkleuren van de bezoeker;
  • Schermresolutie van de bezoeker.

Verkeersbronnen naar uw website

  • Direct verkeer;
  • Verwijzende websites (referrals);
  • Bezoekers via zoekmachines;
  • De gebruikte zoekopdrachten in zoekmachines;
  • Bezoekers via online campagnes (Google Ads, banners, e-mail, etc.).

Inhoud van uw website

  • Belangrijkste pagina’s van uw website;
  • Hoe navigeren bezoekers door uw website;
  • Belangrijkste bestemmingspagina’s;
  • Instapbronnen per bestemmingspagina;
  • Instapzoekwoorden per bestemmingspagina;
  • Belangrijkste uitstappagina’s.

U kunt zich voorstellen dat niet alle informatie interessant is voor elke medewerker binnen uw bedrijf. Zo zal een technicus / webbouwer geïnteresseerd zijn in de browserprofielen van de bezoekers, om daar de techniek van de website op aan te passen. Een online marketeer zal echter juist meer interesse hebben in het bezoekersprofiel en de verkeersbronnen van de bezoekers, om daar (online) marketing campagnes op aan te passen.

Om er voor te zorgen dat de verschillende medewerkers binnen uw organisatie op het juiste moment over de juiste informatie kunnen beschikken, is het mogelijk om unieke Google Analytics dashboards in te stellen. SDIM helpt u graag bij het instellen van de juiste dashboards / instellingen en rapporten, ten behoeve van de effectiviteit van uw Google Analytics account. Neemt u gerust contact op.

Geavanceerde instellingen in Google Analytics

Er is nog veel meer nuttige informatie uit uw Google Analytics statistieken te halen. Met de data uit Google Analytics kunt u uw marketinginitiatieven versterken en websites maken die u uiteindelijk meer zullen opleveren. Dit vergt vaak een geavanceerde set-up van uw Google Analytics account.

ROI voor advertenties / campagnes

  • Doelen: houd uw online verkopen en conversies bij en ontdek welke verkeersbronnen / online campagnes het meest rendabel en effectief worden ingezet;
  • Campagnes: houd de resultaten van uw e-mailcampagnes, banneradvertenties en offline advertenties apart bij en ontdek de online effectiviteit / rendabiliteit;
  • Google Ads en AdSense: integreer deze Google programma’s in uw Google Analytics account en optimaliseer de resultaten van uw Google Ads-campagnes en AdSense-inkomsten aan de hand van uw Analytics-data;
  • E-commerce: houd transacties en de waardes van uw online verkopen bij voor campagnes en zoekwoorden en ontdek uw beste en meest rendabele inkomstenbronnen;
  • Enhanced e-commerce: extra metingen binnen uw website met betrekking tot winkelwagen- en koopgedrag.

Meerdere kanalen en multimedia

  • Zoeken op de site: begrijp wat uw website bezoeker wilt, waarnaar deze op zoek is en verkort daardoor de conversietijd;
  • Benchmarking: bekijk of de gebruiksstatistieken voor uw site beter of slechter zijn dan andere, vergelijkbare sites in uw branche;
  • Mobiele netwerken: houd de effectiviteit van uw mobiele kanalen in de gaten;
  • Sociale netwerken: houd de effectiviteit van uw social network strategie in de gaten.

Analysehulpmiddelen

  • Geavanceerde segmentatie: isoleer en analyseer subsecties van uw verkeer;
  • Dashboards: pas uw dashboard aan aan uw informatiebehoefte en deel deze met uw collega’s;
  • Koppeling Google Datastudio: tool voor rapportage en visualisatie o.a. voor Google Analytics en Google Ads;
  • Bepaal wat de piekmomenten zijn in het sitebezoek (dagen / tijdstippen) en pas daar uw Google Ads campagnes op aan;
  • Bepaal de rol van voor u belangrijke pagina’s van uw website in vergelijking met de andere pagina’s en bepaal de effectiviteit hier van;
  • Aangepaste rapporten: maak aangepaste rapporten met enkel de door u gewenste informatie overzichtelijk georganiseerd en ontvang deze in uw e-mail wanneer ú dat wenst;
  • Intelligente analyse: ontvang een waarschuwing wanneer er opvallende en belangrijke wijzigingen zijn in gegevenspatronen. Bijvoorbeeld wanneer u een bepaalde drempel in het aantal bezoekers heeft bereikt;
  • Geavanceerde analysehulpmiddelen: het toevoegen van draaitabellen, dimensies en filters aan uw Google Analytics account, geeft u oneindig veel mogelijkheden om uw website statistieken inzichtelijk te maken en te analyseren. Veel gebruikte voorbeelden:
    • inzage in het verkeer vanuit één specifieke referral site;
    • inzage in het verkeer per campagne (bijv. Google Ads, banners, e-mail of nieuwsbrieven);
    • uitsluiten van uw eigen verkeer naar uw website op basis van IP-adres;
    • uitsluiten van verkeer van specifieke zoektermen;
    • inzicht in daadwerkelijke gebruikte zoektermen voor het klikken op uw Google Ads campagne;
    • krijg inzicht in uw huidige SEO rankings;
    • het samenvoegen van e-mailclients (nuttig voor tracken nieuwsbrief);
    • etc.

Gevisualiseerde data

  • Geografische targeting: bepaal welke geografische marketing voor u het meest lucratief zijn;
  • Trechters: ontdek waar u in het online verkoopproces de meeste bezoekers misloopt en pas uw pagina’s hier op aan.

Om bovenstaande informatie uit uw Google Analytics data te halen, is een geavanceerde set-up en instelling van uw Google Analytics account noodzakelijk. Te denken valt aan:

  • Het instellen van filters (bijvoorbeeld het uitsluiten van uw eigen bezoeken aan de website);
  • Doelconversie instellingen(bijvoorbeeld leads, sales, inschrijvingen, etc.);
  • Trechter / funnel instellingen (waar haken bezoekers af in het aankoopproces);
  • Advanced custom reporting set-up (ontvang alleen data waar u op dat moment behoefte aan heeft).

SDIM helpt u met het bepalen van doelen en adviseert opdrachtgevers over welke informatie praktisch bruikbaar is om de website prestaties te verbeteren. Alleen DIE data die u nodig heeft, op het juiste moment.

Heeft u vragen over de mogelijkheden van Google Analytics of heeft u hulp nodig bij het instellen van de geavanceerde functies van Google Analytics, neem dan gerust contact op met SDIM. Google Analytics gekwalificeerde specialisten zijn u graag van dienst.

Weet u al waar de pijnpunten van uw website liggen, dan kunt u de ‘slechte’ pagina’s binnen uw website aanpassen om uw conversiepercentage te laten toenemen.

Besproken diensten

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op