Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opWat is een trading desk in de wereld van online advertising? En wat is het nut van een trading desk dan? Dat zullen we u proberen in enigszins normaal Nederlands uit te leggen en toe te lichten.
Een trading desk is een bureau dat adverteerders helpt met advies, setup en beheer & optimalisatie van online advertising campagnes. Een goede agency trading desk realiseert een hogere effectiviteit van campagnes.
Online advertising in alle vormen en maten worden online verhandeld via veilingen. Het proces gaat volledig geautomatiseerd. Dat wil zeggen, via systemen en dus zonder tussenkomst van mensen. De inkoop van online advertising via systemen heet programmatic buying en automated trading.
Bij realtime bidding(RTB) wordt online advertising aanbod gekocht en verkocht per impressie, via een exchange, in realtime. Dat betekent dat adverteerders bieden en kopers een bod accepteren op het moment dat een uiting op een website kan worden getoond aan een bezoeker. Tijdens het inladen van de website dus.
Er zijn verschillende veilingen waarop publishers hun advertentieaanbod kunnen verhandelen. Sommige grotere publishers hebben een eigen exchange, sommige publishers gebruiken een commerciële leverancier. Er zijn inmiddels exchanges gespecialiseerd in display, mobile, of video advertising. Exchanges voor TV commercials en ook radio en outdoor zijn in ontwikkeling.
Het systeem waarmee publishers hun aanbod op exchanges kunnen aanbieden heet een Sell Side Platform(SSP). Publishers kunnen uitgeverijen zijn, maar ook app-makers, blogs/vlogs, of zelfs digitale outdoor scherm exploitanten en in de toekomst digitale TV-spot advertising. Ook bestaat er cloud software waar reclame in zit. Denk aan bijvoorbeeld aan een Spotify. Ook Facebook en andere social media bieden inventory via exchanges aan. Feitelijk hoeft u dit niet allemaal te onthouden. U moet simpelweg begrijpen dat alle vormen van advertising via programmatic buying kunnen worden ingekocht.
Het systeem waarmee adverteerders hun advertenties op deze exchanges inkopen heet een Demand Side Platform. Lees ook onze de uitgebreide uitleg bij DSP’s. De keuze voor een DSP is belangrijk. Functionaliteit, prijs en kwaliteit verschilt namelijk sterk. Lees ook: “Uitleg bij DSP’s”
Een Data Management Platform(DMP) is een systeem waarmee adverteerder op 1 centrale plek data uit vele bronnen verzamelen, om daarna met die die geautomatiseerd effectievere online advertising campagnes (email, display, maar ook dynamische websites) te kunnen draaien. Vaak zijn deze systemen onderdeel van een DSP, maar kunnen ook los worden ingezet en gekoppeld. De hoeveelheid en kwaliteit van databronnen en de mate waarin een DMP “praat” met andere systemen bepaald de kwaliteit van de DMP. Google biedt een eigen DMP. Voorbeelden van separate DMP’s zijn bijvoorbeeld Krux of Relay42. Lees hier ons volledige artikel Wat kunt u met een DMP
Uit bovenstaande blijkt dat er alleen al in de basis voor programmatic buying flinke kennis nodig is. Om optimaal gebruik te maken van programmatic advertising bestaan agencies die u helpen met:
SDIM is de expert op programmatic buying. DSP onfhankelijk en volledig transparant. Adverteerder krijgen altijd volledig inzage in budget spend versus resultaat. Gebruikt u al een DSP, of wilt u toegang via de SDIM bureau’s licentie op bijvoorbeeld Doubleclick? Van strategisch advies, tot implementatie en operationeel campagne management. Neemt u voor antwoorden op vragen of advies graag contact op
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord