Helpcentrum SEO

In het SDIM do-it-yourself SEO helpcentrum vindt u het antwoord op de veelgestelde SEO vragen. Doe er uw voordeel mee, of laat SDIM u helpen natuurlijk. In combinatie met AdWords levert SDIM het antwoord.

Welke SEO antwoorden vindt u hier

Periodiek voegen we hier nieuwe praktische informatie en links toe, dus bookmark deze pagina

Uw SEO uitbesteden?

SDIM levert een volledig SEO advies traject. Lees meer over de Google AdWords diensten, de SEO diensten, of neem direct contact op. Onderstaand vindt u het overzicht van de meest recent gewijzigde of nieuwste SEO helpcentrum toevoegingen. Periodiek voegen we hier nieuwe praktische informatie en links toe, dus bookmark deze pagina, of volg SDIM via het SDIM blog of Twitter (@sd_im)

Search engine marketing SEO checklist

Zoekmachine optimalisatie heet ook wel: Zoekmachine ranking Search engine ranking SEO Search engine optimization Organic search Natural search Alles draait om het verkrijgen van hoge(re) posities in de “echte”, onbetaalde, resultaten bij zoekmachines. Grofweg bestaat optimale zoekmachine positionering uit drie onderdelen. Per onderdeel staan hieronder een aantal basis tips en trucs. U zult zien dat… Lees meer »

Handleiding selectie zoektermen voor zoekmachine optimalisatie

Om websites goed gevonden te laten worden in de “echte” resultaten van Google, is de eerste stap dat u zo nauwkeurig mogelijk gaat bepalen op welke zoekwoorden (ook wel:zoekopdrachten) u gevonden wilt worden. Het klinkt misschien als een open deur, maar de praktijk bewijst dat hier onvoldoende aandacht aan wordt besteed. Het kan zijn dat… Lees meer »

SEO Handleiding: Content optimalisatie

Heeft u ook het gevoel dat u meer rendement kunt halen op SEO-gebied door de content van uw website te optimaliseren? SDIM legt u graag uit wat de beste content optimalisatie methode is, om meer rendement uit de content van uw website te halen. Na het lezen van dit artikel kunt u zelf een content… Lees meer »

Over SEO & Content Management Systemen (SEO & CMS)

CMS systemen: de basics Een CMS (Content Management System) stelt gebruikers in staat om zonder HTML kennis zelf content aan websites toe te voegen en websites aan te passen. In hoeverre aanpassingen kunnen worden gemaakt, hangt van het gekozen systeem af. In het kort komt het er op neer dat een CMS systeem uw input… Lees meer »

SEO en meerdere domeinen

De consensus onder zoekmachine marketing bureau’s over domeinnamen en SEO: De keywords in de domeinnaam an sich tellen niet, of nauwelijks, mee voor zoekmachine rankings Het voordeel van domeinnamen met keywords is het genereren van inbound links met keyword rijke anchor text Duplicate, of vergelijkbare, content op meerdere domeinen wordt niet geïndexeerd Onderling linken van… Lees meer »

linkbuilding: Bedrijvengidsen voor website aanmelding

Autoriteit is een belangrijke factor voor zoekmachines bij het bepalen hoe hoog uw website in de “echte” zoekmachine resultaten wordt weergegeven. Hoewel de kwaliteit en relevantie van de link veruit het belangrijkst is kan het geen kwaad om ook een aantal “gemakkelijke” linkjes mee te pakken, mits met mate. Een goede vuistregel voor linkbuilding is: krijgt… Lees meer »

Google penalties overview

“Mijn website posities zijn opeens sterk gedaald en ik vermoed dat ik een Google penalty heb gekregen” Een Google penalty kan grote impact hebben op het aantal bezoekers uit Google, echter daar is iets aan te doen; een officieel verzoek tot re-inclusion / re-consideration via de Google Webmaster Tools. Maar wacht: niet voordat alle mogelijk… Lees meer »

SEO of AdWords, wat eerst?

Een veelgestelde vraag aan SDIM: “Ik wil beginnen met SEO en niet met AdWords, want SEO is gratis”. Hoewel begrijpelijk is deze redenering toch te kort door de bocht. Eerst AdWords: reden 1 Hoewel gratis traffic uit zoekmachines natuurlijk prachtig is kan het effect van een zoekmachine optimalisatie traject wel een jaar op zich laten… Lees meer »

Hét SEO tools overzicht 2019

Hieronder vindt u een overzicht van online beschikbare SEO tools. Een groot deel van onderstaande SEO tools gebruiken wij zelf dagelijks. Basistools die elke website eigenaar zou moeten (laten) gebruiken, zoals Google Analytics en Google Search Console, worden in deze lijst niet behandeld. Er is een groot aantal SEO tools beschikbaar. Deze lijst met SEO… Lees meer »

Handleiding website conversie percentage verbeteren

U werkt hard om veel verkeer naar uw website te realiseren. Maar welk percentage van deze bezoekers resulteert uiteindelijk ook in een betaalde klant? Oftewel: hoe groot is het conversiepercentage van uw website? De meest succesvolle online bedrijven: definiëren duidelijke doelen voor hun website; begrijpen hoe effectief hun sites zijn in het realiseren van deze… Lees meer »

Bing Webmaster Tools & Bing Business Portal

“Hoe kan ik meer informatie krijgen over de indexering van mijn website in zoekmachine Bing?” Ook Bing biedt een gratis tool die website eigenaren helpt bij het verkrijgen van allerhande achtergrond informatie over de positionering van een site in Bing. Onder andere: Crawlrate; wanneer heeft Bing uw site voor het laatst bezocht Wie linken er… Lees meer »

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) set-up en uitleg

“Hoe kan ik meer informatie krijgen over de indexering en ranking van mijn website in Google?” Google Webmaster Tools heet sinds 2015 de Google Search Console. Het is een gratis tool van Google en helpt website eigenaren bij het verkrijgen van informatie over de positionering van een site in Google. Account en inloggen Wat moet… Lees meer »

Bedrijf aanmelden bij Google Maps / Google Places / Google Mijn Bedrijf

“Ik wil mijn bedrijf aanmelden bij Google Maps & Bing Maps.” Het Google bedrijvencentrum en Google Places heet nu Google Mijn Bedrijf Google heeft de naam van het bedrijvencentrum in juni 2014 gewijzigd in Mijn Bedrijf. U kunt uw bedrijf gratis aanmelden bij de Google Mijn Bedrijf. Uw bedrijf wordt daarna weergegeven op Google Maps en… Lees meer »

Google Trends (voorheen Google Insights for Search) – wat kunt u er mee

Google Insight for Search is vanaf heden Google Trends. Vanaf nu wordt u dus automatisch doorgestuurd naar Google trends. Alle informatie en mogelijkheden blijven grotendeels hetzelfde, maar u zult het nu onder de nieuwe naam Google trends gebruiken. Google Trends kunt u nu onder andere gebruiken om Nederlandse zoekvolume trends te analyseren. Wat kunt ermee (bron:… Lees meer »

Bookmarks SDIM

Hieronder een kleine selectie van artikelen en bronnen die we in het verleden deelden via Del.icio.us. Inmiddels is het gebruik daarvan achterhaald en zijn er betere manieren om onze kennis met u te delen. We vinden het desondanks zonde om deze pagina te verwijderen. Klaarblijkelijk scoort ook deze nog steeds in onze Google rankings. U… Lees meer »

Zoekmachine marketing begrippenlijst

SDIM heeft voor u een beknopt overzicht gemaakt met de meest voorkomende begrippen binnen de zoekmachine marketing. AdWords – het Google advertising programma. AdWords Editor – software van Google waarme gemakkelijker wijzigingen kunnen worden gemaakt in Google AdWords. Adsense – het Google partner programma. Websites kunnen via Google advertentieinkomsten genereren door Google advertenties op de… Lees meer »

Social Media & Linkbuilding

Met het inzetten van linkbuilding trachten organisaties zo veel mogelijk relevante inkomende links te genereren naar de eigen website, met als doel het verhogen van de rankings van de website in de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines. Tegenwoordig wordt ook de inzet van social media als een belangrijke methode voor het genereren van inkomende links… Lees meer »

Vindbaar worden op navigatie systemen

De wereld van navigatie is complexer dan op het eerste gezicht lijkt. Er zijn leveranciers van kaarten, locatie services en er zijn navigatie software en systeem leveranciers. Alle partijen hebben belang bij het leveren van goede informatie aan de gebruiker. Niet alleen goede routes, maar ook belangrijke locaties, zoals hotels, restaurants en andere belangrijke bedrijven…. Lees meer »

Wat is/doet de canonical tag

Een Canonical tag vertelt een zoekmachine wat de primaire URL van een pagina is. Google toont graag de meest kwalitatieve resultaten aan haar gebruikers en filtert daarom alle dubbele resultaten, ook wel duplicaten content genoemd. Google straft websites met duplicaten content niet, maar indexeert het dubbele resultaat niet of nauwelijks. Het feit dat er 2… Lees meer »

Organische vindbaarheid op YouTube

Google indexeert steeds vaker filmpjes van dochterbedrijf YouTube als organisch resultaat. Uw video’s op de juiste manier laten indexeren, en dus goed vindbaar worden is een andere tak van sport. Hieronder volgt een stappenplan om uw YouTube video’s zo in te stellen, dat ze goed vindbaar zijn. Stap 1: Definieer uw focus keyword(s) Zoals ook… Lees meer »

Adverteren in Google Maps? Dit zijn de mogelijkheden.

U wilt gevonden worden in Google Maps met uw bedrijf? U kunt dit via Google AdWords bewerkstelligen of middels adverteren via Google AdWords Express. Gebruikt u geen Google AdWords en wilt u in relatief korte tijd adverteren in Google Maps, dan is adverteren via Google AdWords Express een goede mogelijkheid voor u. Het gebruik van… Lees meer »

De SEO Header Checker tool: check status codes

Gebruik onderstaande Header Checker tool om alle informatie uit de headers van een pagina op te vragen. Met deze tool is het onder meer mogelijk om HTTP-statuscodes op te vragen Wat zijn status codes? Statuscodes worden meegegeven in de communicatie tussen  de browser (Chrome, Internet Exporer etc.) en de server waarop de website staat gehost…. Lees meer »

SEO voor mobiele websites

Volgens Google is 67 procent van de bezoekers meer geneigd een aankoop te doen wanneer een site mobielvriendelijk is gebouwd. Daarnaast verlaat 61 procent de site op een mobiel apparaat, wanneer ze het product niet gemakkelijk kunnen vinden. Met als reden dat de site niet goed is afgestemd op mobiele bezoekers. Voor Google is het… Lees meer »

Welke garanties kunnen bureau’s leveren op SEO resultaten

Een vraag die SEO-bureaus’s regelmatig krijgen is het verzoek om garanties. Een terechte vraag, maar wel 1 met gevolgen. In het bereiken van SEO resultaten spelen de een aantal zaken een grote rol: de mate waarin de SEO adviezen door de webdeveloper snel en goed opgevolgd de mate waarin het SEO-traject vanuit opdrachtgever goed opgepakt… Lees meer »

Error 404 pagina maken en voorkomen

“pagina niet gevonden” Hoezo? En wat kan ik daar eigenlijk allemaal aan verbeteren” Een error 404 (pagina niet gevonden) is een http response code die aangeeft dat de website server niet kon worden gevonden, of dat de server was geconfigureerd om het verzoek niet uit te voeren, terwijl de webbrowser wel in staat was te… Lees meer »

Site migratie tips

Zijn er plannen om uw huidige site een facelift te geven, te verhuizen naar een nieuwe domeinnaam? Misschien overweegt u een ander CMS? In de meeste gevallen gaat het bouwen van een nieuwe site gepaard met een aantal specifieke problemen. Hieronder een aantal tips om u voor veelvoorkomende problemen te behoeden. Permanente doorverwijzing (301 redirects) Wanneer u… Lees meer »

Website migratie checklist

Het migreren van een website kan om verschillende redenen worden gedaan. De drie meest voorkomende reden zijn Website gaat over naar een ander domein. Er wordt een nieuwe website ontwikkeld met een andere navigatie en url-structuur Website veranderd van CMS In bijna alle gevallen van een website migratie ontstaat een tijdelijk verlies van (organisch) verkeer…. Lees meer »

Vindbaarheid op YouTube

YouTube is op Google na de grootste zoekmachine ter wereld. Waar Google over het algemeen voorrang krijgt als het gaat om inspanningen qua advertentiebudget en organische vindbaarheid, kan videosite YouTube ook zeker een bijdrage leveren aan de traffic naar uw website. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide, maar het optimaliseren van YouTube video’s vereist een… Lees meer »

Zoekwoorden mixer – combineer zoektermen voor AdWords of SEO

Combineer zoekwoord lijsten tot complete lijsten zoektermen met onze handige zoekwoord mixer en creëer complete: AdWords campagne keywords Lijsten SEO zoektermen Negative keyword list Bing Ads zoekwoorden Kies hieronder eerst het aantal kolommen (het aantal zoekwoorden ) die u met elkaar wilt combineren. Gebruik desgewenst modified broad, zinsdeel en/of exact match om de zoekwoorden breder of juist… Lees meer »

Starten met content marketing

De online marketing community is het er inmiddels wel over eens. Content marketing is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van organisaties. Er is echter nog veel onduidelijk over de plaats van content marketing in de marketing mix zelf en ook de plek binnen organisaties.

Website vindbaar maken

Grote kans dat u op deze pagina terecht bent gekomen via een zoekopdracht in Google of Bing, in de trant van “website beter vindbaar maken”. Althans, daar gaan we vooralsnog vanuit. U bent ten slotte nu hier. Welkom! Deze pagina heeft SDIM geschreven met het doel om de eigen vindbaarheid op deze zoekterm “website vindbaar… Lees meer »

Featured Snippets van Google

Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over een zoekopdracht binnen de SERP’s (zoekresultaten pagina’s) van Google. Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. Een Featured Snippet wordt vertoond onder de betaalde zoekresultaten ‘advertenties > sponsored content’ en bovenaan de organische zoekresultaten. Daarom wordt er bij… Lees meer »

Verbeter uw E-A-T voor een betere SEO kwaliteitsbeoordeling

In SEO land wordt veel gesproken over E-A-T. Google hecht veel waarde aan pagina’s die expertise bevatten, autoriteit hebben en te vertrouwen zijn. E-A-T is niet nieuw. Sinds 2015 heeft Google dit al opgenomen in hun Quality Raters Guidelines. Dit is het handboek voor Google’s evaluators die de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten beoordelen. Waarom… Lees meer »

Lokale vindbaarheid: wat zijn de local seo ranking factoren?

Als u een lokaal bedrijf heeft is het heel gebruikelijk dat u ook gevonden wilt worden voor steden in de buurt. Wanneer u geen fysiek adres heeft in deze omliggende plaatsen is het bijna onmogelijk om in de lokale resultaten (local pack) weergegeven te worden met een adresvermelding. Het is echter wel mogelijk om goed… Lees meer »