Google penalties overview

“Mijn website posities zijn opeens sterk gedaald en ik vermoed dat ik een Google penalty heb gekregen”

Een Google penalty kan grote impact hebben op het aantal bezoekers uit Google, echter daar is iets aan te doen; een officieel verzoek tot re-inclusion / re-consideration via de Google Webmaster Tools. Maar wacht: niet voordat alle mogelijk penalty oorzaken volledig weg zijn genomen!

De redenen waarom een penalty is opgelegd worden helaas meestal niet door Google gecommuniceerd. Daarom is het advies om zelfs detail oorzaken aan te passen. Daarmee is de kans op succes groter. Het gezegde: “heiliger dan de paus” is van toepassing.

Types (bekende) Google penalties:

Een penalty is iets anders dan een complete ban waarbij de sites helemaal niet meer geïndexeerd zijn door Google. Een penalty kan dus het beste gezien worden als een waarschuwing.

• -6 Ranking Penalty — Dit is de nieuwste penalty van Google die soms wordt uitgedeeld aan sites met een positie op de eerste plaats en er een te grote/snelle SEO-optimalisatie wordt vermoed.
• -30 Suppression Penalty: Deze penalty overkomt vaak sites die zich sterk focussen op Adsense en verder weinig daadwerkelijke content bevatten.
• –50 Paid Links Penalty: Google wil graag dat betaalde en/of off-topic links een rel=nofollow tag meekrijgen zodat de pagerank niet doorgegeven wordt. Op die manier zorgen ze ervoor dat pagerank niet gekocht kan worden. Vooral sites die gebruik maken van linkfarms en/of directory listings (lange pagina’s met alleen maar linkjes) zijn tegen deze penalty opgelopen.
• Google -950 Penalty: Dit is de zwaarste penalty van Google waarmee aangegeven wordt dat de site nog maar een kleine stap is verwijderd van een complete ban op het domein. Deze wordt vaak aan individuele pagina’s gegeven i.p.v. een complete website.

Een belangrijke penalty oorzaak is linking. Dit artikel beperkt zich voorals tot dit onderwerp, echter er zijn meer mogelijke oorzaken. Blijf sdim.nl volgen.

Google webmaster Guidelines

Dit is wat Google hierover zegt:
“Your site’s ranking in Google search results is partly based on analysis of those sites that link to you. The quantity, quality, and relevance of links count towards your rating. The sites that link to you can provide context about the subject matter of your site, and can indicate its quality and popularity. However, some webmasters engage in link exchange schemes and build partner pages exclusively for the sake of cross-linking, disregarding the quality of the links, the sources, and the long-term impact it will have on their sites. This is in violation of Google’s webmaster guidelines and can negatively impact your site’s ranking in search results. Examples of link schemes can include: links intended to manipulate PageRank, links to web spammers or bad neighbourhoods on the web, excessive reciprocal links or excessive link exchanging (“Link to me and I’ll link to you.”) and buying or selling links that pass PageRank.”

Wat staat hier dan precies:

Linkpages

Linkpages zijn pagina’s die alleen een opsomming bevat van externe sites zonder daar verdere informatie over te geven. Op zich is dat geen probleem, hoewel Google de waarde van links op een linkpagina onlangs heeft afgewaardeerd. Een linkpagina ligt dus binnen de Webmaster guidelines.
Linkpages zijn vanuit Google perspectief echter vaak minder on-topic. Een linkpagina an sich heeft vaker niet dan wel een eenduidig onderwerp. De Google Guidelines stellen dan ook dat links op linkpages standaard dienen te worden voorzien van een no-follow vermelding.

Zo’n link ziet er als volgt uit:
<a href=”http://externe_site.php” rel=”nofollow”>Externe Site</a>

Het niet, of niet correct gebruiken van no-follows wordt door Google sinds 2007 streng aangepakt via een positie-penalty; gradatie van de penalties hierbij is -30 en -50.

Linking vanuit content pagina’s (niet linkpages)

Een linkopname naar een externe pagina op een contentpagina, zonder no-follow is wél toegestaan zolang deze maar on-topic is. Het verschil tussen on- en off-topic linken is dat er bij on-topic gelinked wordt vanuit de tekstuele content (dus bijvoorbeeld in een artikel) naar een externe pagina die over dat specifieke onderwerp gaat en daar op natuurlijke wijze bij aansluit. Bij off-topic linken staan de link op een pagina met verder alleen maar andere links met vaak ook nog niet aansluitende content.

Betaalde links

Betaalde links, waar dan ook op een website/domein/page zonder no-follow zijn uit den boze. zodra het om een betaalde link gaat, is een no-follow vermelding verplicht.
Het Google Algoritme bevat methodes om betaalde links op te sporen. Google schijnt zelfs teams te hebben die dit zelfs handmatig checken.

Melden van zoekmachine zoekmachine spam

Via een contactformulier (https://www.google.com/webmasters/tools/spamreport?hl=nl) is het mogelijk om spam websites bij het Google team te melden, denk hierbij ook aan de concurrentie. Zorg dus dat u binnen de guidelines blijft!

Google Adsense pages

Websites met Adsense (Ads by Google) staat zeer waarschijnlijk onder extra Google toezicht, aangezien publishers in toenemende mate voor internet gebruikers oninteressante pagina’s introduceren. Het doel: meer Adsense inkomsten genereren.
Veelal websites die zich sterk focussen op Adsense en verder weinig daadwerkelijke unieke content bevatten. De afweging die Google maakt is hierbij meestal de verhouding hoeveelheid daadwerkelijke content-tekst op de pagina tegenover de hoeveelheid tekst die in de Adsense staat.

Tools

Voor controle van domeinen zijin een aantal web-tools beschikbaar die zeer handig kunnen zijn. Vooral ter controle van het resultaat van de website aanpassingen:

Reconsideration succes maximalisatie

Verschillende toonaangevend SEO blogs refereren aan het feit dat een request meer kans van slagen zou hebben indien deze door een trusted SEO, zoals S&D Interactive Media, is gedaan. Dit kan “preken voor eigen parochie” zijn (veel van deze blogs zijn eigendom van Search Engine Marketing partijen). Wij durven deze bewering dan ook niet te onderschrijven. Kwaad kan het echter nooit, dus roep gerust onze hulp in.

S&D Interactive Media heeft verschillende opdrachtgevers geholpen met het analyseren van mogelijke penalty oorzaken en daarna een succesvolle reconsideration request ingediend.

Vragen over Google penalties overview?

Thijs Kuijeren, van

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.