SEO – zoekmachine optimalisatie

SEO Handleiding: Content optimalisatie

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieSEO Handleiding: Content optimalisatie

Heeft u ook het gevoel dat u meer rendement kunt halen op SEO-gebied door de content van uw website te optimaliseren? SDIM legt u graag uit wat de beste content optimalisatie methode is, om meer rendement uit de content van uw website te halen. Na het lezen van dit artikel kunt u zelf een content plan maken of contact met ons opnemen voor een content optimalisatie plan.

Inventarisatie van bestaande content

Voordat we direct beginnen met het optimaliseren van content, dienen we uit te zoeken over welke content uw website nu beschikt. Inventariseer uit welke pagina’s uw website nu bestaat en geef per pagina of paginacategorie het volgende aan;

  • Wat wil je bereiken met deze pagina?
    (informeren, contact opnemen, product of dienst verkopen, nieuwsbrief inschrijving, een bepaalde tijd op de website blijven, etc.)
  • Wie is de doelgroep, welke groep mensen wil je bereiken
  • Wat is het belangrijkste onderwerp van de pagina en welke zoektermen sluiten hier het best op aan
  • Bekijk in Search Console op welke zoekopdrachten uw huidige pagina’s nu goed scoren

Breng dus eerst goed alle bestaande content in kaart. Dit kan d.m.v. verschillende SEO-tools voor een on-site analyse.

Zoektermen per pagina bepalen

Bepaal welke zoektermen het beste bij het onderwerp van de pagina passen. Als u de zoektermen waarop u wilt worden gevonden heeft bepaald, wijst u de zoekwoorden toe aan pagina’s van uw website. Zorg dat u iedere pagina optimaliseert op één onderwerp, voorzien van focus zoektermen uit uw zoekwoorden onderzoek.

Bekijk welke pagina’s van uw website de meeste potentie hebben en de meeste conversies / omzet genereren.  Als volgende stap bepaalt u de focus keywords per pagina en kunt u beginnen met content optimalisatie. Houd daarbij in gedachten dat de focus zoektermen in de headings (kopteksten)  en tekst op de pagina moeten verschijnen om de online vindbaarheid te vergroten. Niet één keer, maar verschillende keren, gebruik enkel- en meervoud en synoniemen door elkaar. Bij overlappende zoekwoorden kunt u meerdere zoekwoord-combinaties toekennen aan één pagina. Houd er rekening mee dat de bezoeker centraal staat, schrijf niet voor de zoekmachine, maar op een natuurlijke wijze voor de lezer van uw tekst.

Nu u weet welke pagina’s u op welke zoekwoorden gaat optimaliseren is de vraag hoe het content optimalisatie plan feitelijk kan en moet worden uitgevoerd. Op een legale manier welteverstaan, volgens de richtlijnen van de zoekmachines. De vraag is dus: wat kunnen we precies allemaal doen om onze website aantrekkelijk te maken voor niet alleen onze bezoekers, maar ook voor de zoekmachines om goed vindbaar te zijn. Met andere woorden: waar houden de zoekmachines van, hoe verkrijgen we een hoge positie in de zoekmachines op de focus zoektermen die we per pagina hebben uitgekozen?

Tip: Focus op content, zoekmachines houden van tekst

Veel tekst dus. Tekst vroeg in de pagina wordt echter meer gewaardeerd dan de overige tekst. Zorg er daarom voor dat uw focus zoektermen sowieso hoog in de pagina, zeker in de eerste paragraaf voorkomen. Tekst in afbeeldingen of andere grafische elementen (zoals Flash) zijn onzichtbaar voor zoekmachines. U kunt wel uw afbeeldingen optimaliseren door de bestandsnaam te voorzien van het onderwerp van de pagina en een relevante alt tekst toe te voegen.

Tip: Plaats zoekmachine-overbodige zaken (zoals stylesheets) in aparte files

Omdat de belangrijkste trefwoorden zoveel mogelijk in het begin van de pagina (dus zo dicht mogelijk bij de -tag) opgenomen dienen te worden en u de spiders alleen met die zaken wil voeren waar ze iets mee kunnen, is het handig er voor te zorgen dat stylesheets en javascript code in externe files (.css respectievelijk .js) worden opgeslagen en geïncludeerd worden in de betreffende pagina. Dit maakt de tekst op de pagina die overblijft overzichtelijker en daarmee interessanter voor de spider.

Dit voor wat betreft de content (inhoud) van de pagina. Maar een webpagina bestaat uit meer dan content, het is opgebouwd uit html (of xhtml)-elementen, tags genoemd. Daar vindt de volgende optimalisatieslag plaats.

Tip: Maak goed gebruik van de html-tags

Tags zijn speciale (x)html-codes om uw pagina vorm te geven en om op meta-niveau te beschrijven waar de pagina over gaat. Een voorbeeld van een tag is , waarmee u aangeeft dat de zinsnede die volgt, vet moet worden weergegeven. Een voorbeeld van een tag op meta-niveau is , waarmee u een omschrijving opgeeft die door zoekmachines kan worden gebruikt om in de zoekresultaten te kunnen laten zien waar uw pagina over gaat.

Een html-tag waar u goed gebruik van kunt maken zijn de H1 en H2 tags. De tekst die in deze tags staat wordt zwaar gewaardeerd door zoekmachines.

Als u de vormgeving van deze tags niet mooi vindt, kunt u die altijd (bv. via de .css stylesheet) aanpassen. Ook vetgedrukte (bold) tekst en soms ook cursief gedrukte tekst wordt door een spider zwaarder gewaardeerd. Let op dat u niet uw hele pagina gaat volstrooien met dit soort elementen. Het moet een mooie pagina blijven voor uw bezoekers van vlees en bloed.

Als u van buttons gebruik maakt, is dat in het bijzonder jammer omdat spiders de zogenaamde ‘anchor-text’ (de tekst tussen en in de html-code) in een link hoog waarderen. Vaak zijn dergelijke grafische buttons ook helemaal niet nodig. Door goed gebruik van html-code zijn professioneel ogende links prima te realiseren. Een voordelig neveneffect hiervan is het feit dat de pagina bovendien sneller wordt geladen.

Afbeeldingen en video’s optimaliseren

Het is zeer raadzaam bij de afbeeldingen die u in de site gebruikt, zoals bijvoorbeeld het logo, uw zoekwoorden in de alt-tag op te nemen. De tekst die daar wordt opgegeven, wordt zichtbaar in de browser als u met uw muis over de afbeelding beweegt. Het wordt algemeen aangenomen dat spiders de inhoud van deze tags als een soort anchor-text zien. Maak de alt-tags niet langer dan een woord of vijf.

Maar, en dat is sommige gevallen nog interessanter, ingevulde alt-tags bij uw afbeeldingen zorgen er ook voor dat uw site gevonden kan worden via Google Image Search. Datzelfde geldt ook voor Google Video Search als het geen afbeeldingen, maar video’s betreft.

Meta title en meta description optimaliseren

In de -sectie van een html-pagina dient u de meta -tags te specificeren. Via deze tags kunt u (o.a.) de robots uitleggen waar uw pagina over gaat. De title-tag (paginatitel) en de meta description zijn de belangrijkste tags. De te optimaliseren focus zoektermen dienen vanzelfsprekend in deze tags verwerkt te worden. In hiernavolgende tabel zijn de belangrijkste wetenswaardigheden opgenomen. Één van de belangrijkste bron van deze informatie is Moz.

Naam Tag Functie Richtlijn
Title Titel van de pagina.
– Verschijnt in de titelbalk van de browser
– Verschijnt als titel van een zoekresultaat
– Zeer belangrijk voor zoekmachine (rankingsfactor)
-Belangrijk voor Social sharing
– Goed leesbare zin
– 50 tot 60 karakters (max. 600 pixels)
– Geen domeinnaam in Title
– Gebruik niet (alleen) bedrijfsnaam
– Voorkom keyword spamming
– Geef iedere pagina een unieke meta title
Description Beschrijving van de pagina.
– Verschijnt onder de URL van een zoekresultaat
– Belangrijk voor het verhogen van je doorklikratio (CTR)
– Aantrekkelijk leesbare zin met een trigger in het einde verwerkt
(Bekijk nu, lees nu, ontdek nu, etc.)
– max tot 160 karakters
– Natuurlijke schrijfwijze, voorkom spammy keyword stuffing

Meer informatie over dit onderwerp?

Blijf praten met een expert?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op