Vindbaarheid op YouTube

YouTube is op Google na de grootste zoekmachine ter wereld. Waar Google over het algemeen voorrang krijgt als het gaat om inspanningen qua advertentiebudget en organische vindbaarheid, kan videosite YouTube ook zeker een bijdrage leveren aan de traffic naar uw website. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide, maar het optimaliseren van YouTube video’s vereist een aparte benadering. Seomoz plaatste al een interessante video over Youtube’s rankingfactoren, en wij helpen u graag met een aantal tips & tricks om uw (bedrijfs)video optimaal in te zetten. Lights, camera, action..

Zoekwoordonderzoek

Zoals ook bij Google, begint ook de inzet van uw (commerciële) YouTube filmpje met een zoekwoordonderzoek: Op welk(e) zoekwoord(en) gaat u zich richten? Gebruik hierbij ook tools zoals de Google Keyword suggestion tool, de Youtube keyword suggestion tool en daarnaast ook de data van uw eigen adwords campagne om relevante keywords te definiëren met voldoende zoekvolume.

Pakkende Titel & Thumbnail

De videotitel is voor Youtube een essentiële factor bij het indexeren van uw video. Zorg daarom dat de juiste keywords hierin voorkomen. Een goede titel draagt ook bij aan de CTR van uw video, dus verwerk ook een call-to-action in de titel. Kies vervolgens de meest geschikte thumbnail (miniatuur) voor uw video.

De Videobeschrijving: twee belangrijke functies

Minstens zo belangrijk is de beschrijving van de video. Deze wordt namelijk ook gebruikt als ranking factor. Beschrijf hier de belangrijkste boodschap van uw video met gebruik van uw focus keywords.

Link naar uw site!

De beschrijving is ook dé plek om een link naar een relevante pagina uw website te verwerken, bijvoorbeeld met meer informatie over het product, of naar overzichtspagina’s. Om inzicht te krijgen in de traffic dat via deze URL in uw video raden wij aan gebruik te maken van de Google URL builder of een URL-shortener als goo.gl.  Ook video-annotaties zijn een middel om links naar uw site te verwerken in een video. Gebruikers kunnen deze echter verbergen wat de zichtbaarheid verslechtert.

Tags

De derde belangrijke rankingfactor zijn de gebruikte tags. YouTube laat gebruikers ongelimiteerd Tags toevoegen, dus gebruik deze ook om te vertellen aan YouTube waar de video over gaat. Tags moeten losse woorden zijn, dus verwerk zowel enkelvouds- als meervoudsvormen, en de synoniemen van uw focus-keyword(s).

Overschrijven via transcriptie

YouTube is erg slecht in het achterhalen waar uw video daadwerkelijk over gaat. Je kunt een video daarom voorzien van een zogenaamd Transcriptie- of ondertitelingsdocument. YouTube zegt zelf vooral dat het kijkers met gehoorproblemen helpt, maar wat niet veel mensen weten is dat dit ook een ranking factor is  voor uw video. Als u toch al inspanning levert om uw video goed te laten indexeren, is dit vaak een kleine extra moeite die flink kan helpen. Vergeet de keyword focus ook hier niet. Uploaden kan onder het kopje “ondertiteling” bij uw video.

Met alleen de correcte instellingen bent u er nog niet. YouTube wilt, net als Google, vooral dat hun gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn. Slechte video’s zullen daarom altijd blijven falen, hoe goed bovenstaande punten ook zijn verwerkt. De volgende factoren bepalen daarom mede het succes van uw video:

  • Het aantal views;
  • De kwaliteit van deze views: kijken mensen het complete filmpje uit, of klikken ze na enkele seconden weg?
  • Inkomende links: zoals Google kijkt ook YouTube naar het aantal inkomende links naar uw video/videokanaal. Goede content wordt vanzelf gedeeld, maar zelf delen via social media, blogs, nieuwsbrieven enzovoorts, kan zeker helpen; Embedden helpt. Zeker voor video’s met commerciële intent is aan te raden deze optie altijd aan te bieden. Wanneer uw video vaker embedded wordt, zal deze meer views krijgen en beter ranken;
  • YouTube hecht veel waarde aan sociale content en interactie. Dat betekent dat uw video beter zal ranken wanneer uw video veel reacties en likes (zelfs een thumbs-down kan helpen!). Blijf daarom ook zelf actief om uw reacties te monitoren om bijvoorbeeld de video toe te lichten en vragen te beantwoorden, liefst gebruik makend van links naar uw site natuurlijk.

Optimale inzet van video’s op YouTube gaat dus vooral om het creëren van een perfecte mix: Het begint bij een uitermate goede video, de juiste (technische) toevoegingen en instellingen bij het uploaden om vervolgens de video te verspreiden en onderhouden.

Vragen over Vindbaarheid op YouTube?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.