Social Update – November 2019
Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates.
Facebook limiteert vanaf 2020 het maximaal aantal advertenties per pagina’s
Facebook heeft deze maand aangekondigd dat het vanaf 2020 een maximaal aantal advertenties per pagina zal gaan weergeven. Maar wat zijn de redenen achter dit besluit?
Advertentie-inkomsten zijn van groot belang voor Facebook. Het actief beperken van deze inkomstenpost lijkt in eerste instantie geen slimme zet. Facebook heeft precies om deze reden meer uitleg gegeven:
“We implementeren advertentielimieten omdat een zeer hoog advertentievolume de prestaties van een adverteerder kan belemmeren. Omdat er te veel advertenties tegelijkertijd worden weergegeven, verlaten minder advertenties de leerfase en wordt er meer budget uitgegeven voordat het bezorgingssysteem de prestaties van een advertentie kan optimaliseren.”
Facebook probeert met de nieuwe richtlijnen de kwaliteit van de advertenties te verhogen en het optimalisatieproces van lopende campagnes te versnellen. Facebook geeft daarnaast aan dat de nieuwe richtlijnen slechts een klein percentage van de adverteerders op het platform zal gaan beïnvloeden.
Gebruikers van het platform zijn het langzamerhand al gewend, Facebook staat vol met advertenties. Het platform is zelfs zo verzadigd, dat veel gebruikers aangeven het platform te verlaten. Om de gebruikerservaring te verbeteren en toch aan de wensen van adverteerders te kunnen voldoen, zien we dat Facebook de afgelopen periode meer plaatsingen aan het toevoegen is en hiermee meer controle wil uitoefenen op de plekken waar momenteel te veel advertenties worden vertoond. Of de nieuwe richtlijnen ervoor gaan zorgen dat de kwaliteit van de campagnes en de gebruikerservaring wordt verbeterd is nog de vraag. Facebook geeft zelf aan dat vanaf medio 2020 de nieuwe regels worden doorgevoerd. De verwachting is dat Facebook voor die tijd nog meer details gaat geven over het daadwerkelijk maximaal aantal advertenties dat een pagina mag promoten.
Facebook Search volledig uitgerold
In december 2018 kondigde Facebook de terugkeer aan van de plaatsing “Zoeken”. Er werden testen uitgevoerd met adverteerders uit de retail en automotive branche en de eerste resultaten waren positief. In oktober 2019 werd de nieuwe functie langzaamaan uitgerold onder alle adverteerders op Facebook. Facebook director of Product management, Nipoon Malhatra, verwoordde de uitslag van de eerste testen als volgt:
“De eerste resultaten tonen aan dat adverteerders en mensen waarde vinden in advertenties in zoekresultaten, dus we rollen deze advertenties breder uit.”
Facebook zoeken werd voor het eerst geïntroduceerd in 2012, maar werd na de eerste testfase niet verder doorontwikkeld. Met beperkte advertentieruimte beschikbaar in nieuwsfeeds, heeft Facebook nieuwe manieren onderzocht om het potentieel van adverteerders te vergroten. Door de advertentieplaatsing open te stellen voor alle adverteerders, geeft Facebook marketeers directe toegang tot gebruikers die actief op zoek zijn naar specifieke producten of diensten op het platform.
De term zoekwoord advertenties is bij veel marketeers voornamelijk bekend van Google Ads. Toch is er een duidelijk verschil tussen het inzetten van Google Search advertenties en Facebook Search advertenties. Het belangrijkste verschil tussen de twee platformen is dat adverteerders bij Facebook zoekwoord advertenties zelf geen zoekwoorden kunnen selecteren. Waar we bij Google Ads gewend zijn om relevante zoekwoorden te selecteren, kijkt Facebook aan de hand van eerder geplaatste content, advertenties en zoekwoorden op de bedrijfspagina naar welke zoekwoorden er het meest relevant zijn voor jouw advertenties. Dit betekent dat adverteerders minder controle hebben over waar hun advertenties precies worden geplaatst.
De nieuwe plaatsingsoptie wordt ondersteund bij de campagnedoelstellingen: productverkoop, conversies en websiteklikken. De zoeken advertenties van Facebook worden momenteel enkel vertoond binnen het onderdeel Facebook zoeken en Facebook marketplace. Om advertenties in de zoekresultaten te kunnen weergeven, kunnen adverteerders de automatische plaatsing selecteren of de plaatsing “Facebook-zoekresultaten” in het advertentiebeheer kiezen.
Facebook introduceert nieuw logo
Facebook is in de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid tot een onderneming van gigantische proporties. Het begon allemaal met een enkele app, genaamd Facebook. Inmiddels bestaat het moederbedrijf, ook genaamd Facebook, uit een groot aantal verschillende bedrijven waaronder onder andere Instagram, WhatsApp en Oculus. Om het verschil tussen het sociale netwerk en het moederbedrijf duidelijker te maken is ervoor gekozen om een nieuw corporate logo te introduceren.. De rebranding is volgens Facebook de beste manier om de structuur beter inzichtelijk te maken voor bedrijven en gebruikers die gebruik maken van de verschillende platformen van Facebook.
Tijdens het ontwerpen van het nieuwe logo is er gekozen voor een duidelijk design waarbij een aangepaste typografie is gebruikt. Chief Marketing Officer van Facebook, Antonio Lucio, schreef deze maand dat hij hoopt dat het voor gebruikers makkelijker wordt om onderscheid te maken tussen het sociale netwerk en het moederbedrijf.
“Mensen moeten weten welke bedrijven de producten maken die ze gebruiken. Onze belangrijkste diensten omvatten de Facebook-app, Messenger, Instagram, WhatsApp, Oculus, Workplace, Portal en Calibra. Deze apps en technologieën hebben jarenlang een gedeelde infrastructuur en de teams achter hen werken vaak samen.”
Het plan is dat Facebook in de aankomende weken het nieuwe logo zal gaan plaatsen op alle producten en diensten van Facebook, waaronder bijvoorbeeld de bedrijfswebsites en promotiemateriaal.
WhatsApp Business introduceert productcatalogi
WhatsApp introduceerde in januari 2018 een zelfstandige zakelijk app die specifiek ontwikkeld is voor het bedrijven, genaamd WhatsApp Business. De app moet bedrijven in staat stellen direct en transparant te communiceren met klanten die de standaard WhatsApp app gebruiken. WhatsApp Business is gratis te downloaden en bevat een reeks aan functionaliteiten waaronder het automatiseren van reacties en sorteren van berichten. In november is hier een nieuwe functie aan toegevoegd namelijk, de productcatalogus.
De catalogus functie van WhatsApp Business geeft bedrijfseigenaren de mogelijkheid om producten en services direct in hun WhatsApp-bedrijfsvermelding te plaatsen. Een bedrijf kan voor elk product in de catalogus informatie toevoegen, waaronder een omschrijving, productcode en prijs.
Voorheen verstuurden bedrijven hun productfoto’s één voor één, klanten werden naar de website verwezen en er moest herhaaldelijk dezelfde informatie gedeeld worden. Deze barrières zorgen ervoor dat klanten huiverig worden om direct contact op te nemen via WhatsApp.
De nieuwe catalogus functie is vanaf begin november beschikbaar gemaakt voor bedrijven in Duitsland, Verenigd Koninkrijk, VS, Brazilië, Mexico, India en Indonesië. Binnenkort zal de functie ook in de rest van de wereld beschikbaar worden gemaakt.
LinkedIn brengt functie “vrienden uitnodigingen aan bedrijfspagina” terug
LinkedIn herintroduceert een functie waarmee paginabeheerders hun connecties kunnen uitnodigen om hun bedrijfspagina te volgen. Deze functie is niet nieuw. LinkedIn maakte de functie jaren geleden beschikbaar maar deze werd uiteindelijk verwijderd omdat de functie spam verkeer uitlokte. In mei 2019 begon LinkedIn te testen met het herintroduceren van de functie. Inmiddels zijn de testen afgerond en lijkt de functie vanaf aankomende maand voor alle paginabeheerders beschikbaar gemaakt te worden. Om spamberichten tegen te gaan heeft LinkedIn een aantal vereisten opgesteld:
- De functie is niet beschikbaar voor bedrijfspagina’s met meer dan 100.000 volgers.
- Paginabeheerders moeten meer dan 3 connecties hebben om de functie te kunnen gebruiken.
- Paginabeheerders kunnen maximaal 50 connecties per dag uitnodigingen.
- Je kan elke connectie slechts 1 keer uitnodigen om de pagina te volgen.
Ben je benieuwd of de functie ook al beschikbaar is voor jouw bedrijfspagina? Navigeer naar de bedrijfspagina en klik op “Tools voor beheerders”. In het drop-down menu klik je vervolgens op “Connecties uitnodigingen”. De herintroductie van de “Connecties uitnodigingen” functie lijkt vooralsnog zijn vruchten af te werpen. De bedrijfspagina van SDIM heeft in de afgelopen dertig dagen maar liefst een stijging van 369% aantal nieuwe volgers behaald.
Benieuwd wat er nog meer mogelijk is of op zoek naar advies specifiek voor jouw organisatie? Neem gerust contact op, dan helpen we graag verder!
Voor meer informatie
Reacties (0)