21 mei 2025

E-commerce Interview: Ruud Oostdam

2 minuten lezen
Ruud Oostdam

“Als je geen prijsvechter bent, dan ben je verplicht om aan je merk te gaan werken.”

We introduceren iets nieuw bij SDIM. Een interviewreeks met als insteek e-commerce. Hierin proberen we klanten, partners en onze eigen SDIMmers te vragen naar hun visie op (digital) marketing voor e-commerce bedrijven. In de eerste aflevering spreken we met Ruud Oostdam, een vertrouwd gezicht binnen SDIM met maar liefst acht jaar dienstverband. Als Teamlead Sales & Relatiebeheer is Ruud vaak de eerste schakel voor potentiële partners, die hij met zijn expertise begeleidt naar een strategische samenwerking. Daarnaast is hij actief binnen de productgroep e-commerce, waar hij de cruciale brug slaat tussen de behoeften van de klant en de innovatieve ontwikkelingen binnen de verschillende SDIM-teams.

Markten staan onder druk. Waar je 8 jaar geleden met enkel inzet Google Shopping een eerste groei voor vrijwel elke e-commerce klant kon realiseren zijn markten nu volwassen geworden en is concurrentie fors. Als je geen prijsvechter bent, dan ben je verplicht om aan je merk te gaan werken. In dat opzicht komt het neer op ouderwetse marketing: Zorgen dat consumenten vertrouwen hebben in je merk en dat je dat als e-commerce organisatie dat ook uitstraalt. Op deze wijze kan je ook in de performance laag de slag winnen.

De e-commerce doom loop branding vs performance

Bewijs dat jij de autoriteit bent in jouw niche en dat jouw producten en services perfect aansluiten op de klantvraag. Kijk hierbij naast een gebruiksvriendelijke en converterende webshop en een strak lopende performance aanpak juist ook naar branding, SEO, e-mailmarketing, personalisatie, klantenservice en levering en klantreviews.

Shopping e-commerce marketplaces icon

E-commerce expert spreken?

Contact

Wat mij betreft te weinig oog hebben voor de customer lifetime value. Vaak zijn e-commerce partijen vooral gericht op het binnenhalen van de aankoop, terwijl ze niet zijn ingericht voor herhaalaankopen, cross- en upsell. Inzichten zijn met moeite aanwezig, maar het ontdekken van patronen en hier op inspelen kost verdieping en tijd, waar vaak geen aandacht voor aanwezig is.

Zorg dat je op hygiëne niveau gelijkwaardig bent aan je belangrijkste online concurrenten,  en investeer vanuit daar op innovatie. Test doorlopend met kanalen en de website en bouw bewust learnings op waarmee je de marketing inzet efficiënter maakt.

Kijk naar je budgetverdeling tussen branding & performance en vraag je bewust af of je wel genoeg investeert in het vertellen van jouw verhaal aan de klant. Waar wek je vertrouwen en zorg je dat je de slag wint, uiteindelijk juist ook in de performance kanalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *