
“Als je geen prijsvechter bent, dan ben je verplicht om aan je merk te gaan werken.”
Introductie
We introduceren iets nieuw bij SDIM. Een interviewreeks met als insteek e-commerce. Hierin proberen we klanten, partners en onze eigen SDIMmers te vragen naar hun visie op (digital) marketing voor e-commerce bedrijven. In de eerste aflevering spreken we met Ruud Oostdam, een vertrouwd gezicht binnen SDIM met maar liefst acht jaar dienstverband. Als Teamlead Sales & Relatiebeheer is Ruud vaak de eerste schakel voor potentiële partners, die hij met zijn expertise begeleidt naar een strategische samenwerking. Daarnaast is hij actief binnen de productgroep e-commerce, waar hij de cruciale brug slaat tussen de behoeften van de klant en de innovatieve ontwikkelingen binnen de verschillende SDIM-teams.
Wat zijn belangrijke e-commerce trends die jij ziet?
Markten staan onder druk. Waar je 8 jaar geleden met enkel inzet Google Shopping een eerste groei voor vrijwel elke e-commerce klant kon realiseren zijn markten nu volwassen geworden en is concurrentie fors. Als je geen prijsvechter bent, dan ben je verplicht om aan je merk te gaan werken. In dat opzicht komt het neer op ouderwetse marketing: Zorgen dat consumenten vertrouwen hebben in je merk en dat je dat als e-commerce organisatie dat ook uitstraalt. Op deze wijze kan je ook in de performance laag de slag winnen.
Welke elementen zijn volgens jou belangrijk voor succesvolle e-commerce marketing?
Bewijs dat jij de autoriteit bent in jouw niche en dat jouw producten en services perfect aansluiten op de klantvraag. Kijk hierbij naast een gebruiksvriendelijke en converterende webshop en een strak lopende performance aanpak juist ook naar branding, SEO, e-mailmarketing, personalisatie, klantenservice en levering en klantreviews.
E-commerce expert spreken?
Wat is volgens jou de grootste valkuil voor e-commerce partijen?
Wat mij betreft te weinig oog hebben voor de customer lifetime value. Vaak zijn e-commerce partijen vooral gericht op het binnenhalen van de aankoop, terwijl ze niet zijn ingericht voor herhaalaankopen, cross- en upsell. Inzichten zijn met moeite aanwezig, maar het ontdekken van patronen en hier op inspelen kost verdieping en tijd, waar vaak geen aandacht voor aanwezig is.
Wat zijn de grootste learnings binnen jouw specialisme die je mee wilt geven aan e-commerce ondernemers?
Zorg dat je op hygiëne niveau gelijkwaardig bent aan je belangrijkste online concurrenten, en investeer vanuit daar op innovatie. Test doorlopend met kanalen en de website en bouw bewust learnings op waarmee je de marketing inzet efficiënter maakt.
Wat is volgens jou in de komende 3 maanden belangrijk om als e-commerce partij niet de boot te missen?
Kijk naar je budgetverdeling tussen branding & performance en vraag je bewust af of je wel genoeg investeert in het vertellen van jouw verhaal aan de klant. Waar wek je vertrouwen en zorg je dat je de slag wint, uiteindelijk juist ook in de performance kanalen.