5 juni 2012

Google Zoekpartners, wat zijn dat?

4 minuten lezen
Google

Als adverteerder, en eigenlijk als ondernemer, ben je ten alle tijden gebaat bij groei. Een Google Ads campagne is een zeer goede mogelijkheid om snel veel verkeer naar je website te leiden. Om meer groei te realiseren zijn er opties om dit verkeer meer te laten worden binnen Google Ads. Maak kennis met het zoeknetwerk van Google en leer hoe je eenvoudig meer verkeer naar je website kunt krijgen.

Stel je wilt iets vinden op internet, maar weet niet precies waar je het kunt vinden. Net als 95% van de Nederlanders ga je waarschijnlijk naar Google en typ je de zoekopdracht in. Als adverteerder hoef ik je niet uit te leggen waar je advertenties worden getoond. Maar er is meer mogelijk.

Google heeft ook een zoeknetwerk (zogenaamde zoekpartners). Dit zijn websites binnen het netwerk van Google. Voorbeelden van websites die behoren tot het zoeknetwerk zijn onder andere producten van Google zelf, zoals Google Maps, Shopping, Nieuws etc.

Andere voorbeelden zijn o.a. Telegraaf.nl, Nu.nl, Marktplaats.nl. Dit zijn sites die niet onder de naam Google vallen, maar wel een samenwerking hebben. Zoekpartners dus.

Een zoekpartner biedt u, net als Google, de mogelijkheid om te zoeken naar informatie op de betreffende site zelf.

Een voorbeeld:
Je bent op Nu.nl en je wilt op zoek gaan naar een artikel over de geschiedenis van het EK voetbal. Nu.nl zal je een aantal relevante artikelen weergeven waaruit je kunt kiezen. Bij deze weergave zullen op Nu.nl betaalde advertenties worden getoond boven en onder aan de lijst artikelen. Jouw advertentie wordt afgestemd op het onderwerp van de zoekopdracht.

De betaalde advertenties worden enkel getoond als zij relevant zijn voor de ingetoetste zoekterm. Ook van invloed is de bieding die je heeft ingesteld en de concurrentie op dit zoekwoord. Dus jij als adverteerder betaalt de prijs die de ‘Google veiling’ bepaald heeft om zichtbaar te zijn.

Het bereik wordt voor zowel de zoeker als de adverteerder groter. Mocht er geen artikel via Nu.nl beschikbaar zijn, zoals in het hierboven eerder genoemde voorbeeld, dan kan Google in zijn database alsnog de informatie leveren, wat zichtbaar is op Nu.nl.

Door deze constructie is het bereik van je advertentie groter, wat meer bezoekers naar je website kan leiden.

Als je eenmaal een Google Ads campagne opgezet hebt met zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen is het ten slotte van belang dat je de juiste instelling gebruikt.

Werk je via de Google Ads interface, het programma dat je gebruikt na aanmelding op ads.google.com, kun je via tabblad campagne en subtabblad instellingen het zoeknetwerk aan of uitzetten onder het kopje netwerk en apparaten.

Belangrijk is dat je eerst de gewenste campagne selecteert om de specifieke campagne-instellingen te veranderen. 

Werk je via Google Ads editor, dan vind je de mogelijkheid zoeknetwerk onder het tabblad campagne en dan geselecteerde campagne bewerken.

Als je überhaupt onbekend bent met deze tools klik dan hier voor een uitgebreid blog over de kenmerken, voor- en nadelen van deze tools.

Houd er rekening mee, dat het zoeknetwerk automatisch staat ingesteld bij het maken van een campagne. Heb je al een campagne werkzaam, maar nooit gekeken naar het zoeknetwerk, dan staat deze hoogstwaarschijnlijk aan.

  • De campagne is dusdanig geoptimaliseerd dat er ruimte in het budget is.
    Je kunt ervoor kiezen om de ruimte op te vullen door het zoeknetwerk aan te zetten en op die manier meer klikken, conversies of omzet te genereren.
  • Je bereik is vele malen groter, omdat er op meerdere sites wordt gezocht.

Ga je gebruik maken van het zoeknetwerk, dan is het verstandig om dit eerst 30 dagen te testen.
Met behulp van deze gegevens kan er een eerste analyse worden gemaakt.

In je Google Ads account kun je de data analyseren van de zoekpartners. Dit doe je door naar het kopje segmenteren te gaan en zoeknetwerk(met zoekpartners) te selecteren.

Analyseer je data t.o.v. de gegevens uit Google zoeken. In veel gevallen zijn de cijfers niet beter dan de cijfers van Google zoeken.  Dit is te verklaren doordat een persoon via een zoekpartner niet altijd specifiek op zoek is naar je product of dienst, maar dit wel te zien krijgt, als zijn of haar zoekterm relevant is.

SDIM is specialist in gerichte online vindbaarheid. Als bureau zijn wij ruim ervaren en altijd bereid om te helpen en mee te denken met je online campagne. Vind je het zelf te veel werk? SDIM neemt graag het beheer en de optimalisatie van je campagne voor haar rekening. Neem vrijblijvend contact op.

Google Ads Search Certified

Hulp met Google Ads?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *