2 oktober 2011

Search engine marketing SEO checklist

4 minuten lezen
Zoekmachine

Aan de slag met SEO? SDIM biedt je de ultieme SEO checklist voor jouw website in 2024.

Zoekmachine optimalisatie heet ook wel:

  • Zoekmachine ranking
  • Search engine ranking
  • SEO
  • Search engine optimization
  • Organic search
  • Natural search

Alles draait om het verkrijgen van hoge(re) posities in de “echte”, onbetaalde, resultaten bij zoekmachines.

Grofweg bestaat optimale zoekmachine positionering uit drie onderdelen. Per onderdeel staan hieronder een aantal basis tips en trucs. Je zult zien dat het een omvangrijke klus is om alle adviezen te implementeren. Daar kan SDIM jou bij helpen.

Voor optimale zoekmachine positionering is het belangrijk dat je jouw site vrij maakt van blokkades die kunnen voorkomen dat zoekmachines de site goed kunnen indexeren en dat jij alles wat zoekmachine kunnen indexeren ook optimaal benut.

  • Maak niet teveel/correct gebruik van Javascript
  • Maak geen gebruik van (I-)Frames
  • Geef afbeeldingen een relevante naam en voeg Alt-tekst toe
  • Plaats op de homepage in de footer een link naar een correcte sitemap
  • Upload een XML sitemap in de Google Search Console
  • Link de error 404 pagina naar de homepage en de sitemap
  • Geef de error 404 pagina de titel “error404”
  • Gebruik correcte redirects (met correcte status codes)
  • Bouw content op met header tags (H1, H2 etc.)
  • Geef elke pagina een aparte, passende, titel met daarin de de zoektermen waarop je gevonden wilt worden
  • Geef elke pagina een aparte, passende, description met de relevante zoektermen
  • Bouw de URL’s van pagina’s correct op
  • Zorg dat de URL’s de keywords waar je op gevonden wilt worden bevatten
  • Laat SDIM een uitgebreide technische SEO scan of een technische SEO Quick scan uitvoeren

Als je gebruik maakt van een CMS systeem om content/pagina’s aan je site toe te voegen, zorg er dan voor dat de CMS leverancier in het systeem opties opneemt om de description, keywords en pagina title in te kunnen geven.

  • Weet op welke keywords je gevonden wilt worden (SDIM levert een uitgebreid zoektermen onderzoek)
  • Zijn de gekozen zoektermen de meest relevante voor de website
  • Is er niet teveel concurrentie op deze keywords
  • Zijn de zoektermen niet te breed
  • Kies per pagina maximaal drie zoektermen die de content het best weergeven en optimaliseer de webpagina daar op
  • Verdeel keywords in relevante groepen t.b.v. menu overzichtspagina’s
  • Gebruik Ads campagne data als bron voor inspiratie
  • Focus niet alleen op commerciĂ«le keywords

Het is belangrijk om veel en kwalitatief goede content op de website zetten, waarin je focust op de zoektermen waar je op gevonden wil worden.

  • Maak een veel gestelde vragen pagina
  • Voeg een blog of nieuwsrubriek toe aan de website
  • Voeg een begrippenlijst toe aan de website
  • Zet oude nieuwsbrieven in een archief op de site
  • Schrijf de copy specifiek voor het web (SDIM biedt trainingen, of neemt dit uit handen)
  • De titels van artikelen moeten de zoektermen waar je op gevonden wil worden bevatten
  • Schrijf teksten vanuit de lezer. Schrijf niet voor de zoekmachine!
  • Voorkom “wij van WC-eend, adviseren WC-eend”-content. Niet alle content hoeft over je bedrijf of diensten/producten te gaan. Help de lezer met de informatie die hen helpt met het beantwoorden van vragen die ze hebben. Jouw hulp straalt prima af op je organisatie, zonder reclame te maken.
  • Gebruik belangrijke keywords als “anchor tekst” in doorlinks. Voorbeeld: gratis advies over zoekmachine optimalisatie en ranking

Een belangrijke factor waarop zoekmachines websites beoordelen is de populariteit, oftewel het aantal en de kwaliteit van links van andere websites. Dit kun je beĂŻnvloeden:

  • Zorg voor links van websites van relaties, leveranciers, partners, brancheverenigingen, startpaginadochters, vaktitels, DMOZ, en andere relevante sites
  • Zorg voor uitstekende, unieke content, waar andere sites graag naar linken
  • Neem de URL op in persberichten
  • Zorg ervoor dat externe sites met passende “anchor” text naar je linken
  • Kies websites met een hoge Pagerank/Trustrank
  • Kies relevante sites over jouw onderwerp
  • Link ook naar relevante nieuwssites, blogs en social media posts vanuit je website
  • Deel content ook op social media

De uitgebreide SEO guide van SEOguru
Ranking factors SEOmoz.org – door de SEO industry leaders

Vind je dit ingewikkeld of teveel werk, laat SDIM je dan helpen. Dit gehele SEO traject kan tegen beperkte kosten voor je uit handen worden genomen. SDIM geeft je graag en gratis meer uitleg of een op maat gemaakt advies op basis van je website. Het enige wat je hoeft te doen is even uw gegevens doorgeven.

Content

meer weten over seo?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *