Iedere maand brengt SDIM je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. In deze SEO update praten wij je onder andere bij over IndexNow, continuous scrolling, Big Moments en het indexeren van Instagram & TikTok video’s.
Microsoft kondigt IndexNow aan
Microsoft heeft IndexNow aangekondigd, een protocol om de indexeringstijd van nieuwe pagina’s of wijzigingen aan pagina’s flink te verkorten. IndexNow maakt het mogelijk een seintje te geven aan alle zoekmachines wanneer een nieuw pagina is live gezet of er wijzigingen zijn gedaan aan een pagina. Volgens Microsoft is het hierdoor niet langer nodig om dagen of zelfs weken te wachten totdat aanpassingen in de index zichtbaar worden.
IndexNow is een iniatief van Microsoft en de Yandex, de grootste zoekmachine in Rusland. Het protocol is open source en alle zoekmachines kunnen hieraan deelnemen, mits ze een redelijk marktaandeel hebben in een bepaalde markt.
Google, natuurlijk met afstand de grootste zoekmachine in Nederland, lijkt echter nog weinig te voelen voor dit initiatief. Google wil zelf invloed blijven uitoefenen op zijn manier van indexeren. SDIM is erg benieuwd of Microsoft dit op een dergelijke manier kan uitrollen dat Google het op termijn toch als voordeel gaat zien. Gebruikers hebben zeker baat bij een manier om nieuwe content snel te kunnen laten indexeren.
Het delen van IndexNow tussen zoekmachines begint in november 2021. Er is een limiet van 10.000 URL’s per dag.
Niet langer op pagina twee: Google test met continuous scrolling voor mobiele apparaten
Zoekmachinegigant Google sleutelt wel vaker aan de manier waarop ze de zoekresultaten weergeven. Zo kwamen ze eerder dit jaar al met een aankondiging de zoekresultaten (SERP) van een nieuwe look te voorzien in 2021. Nu gaan ze echter verder met het gebruiksvriendelijker maken van de zoekresultaten.
Google heeft namelijk aangekondigt dat zij voor mobiele apparaten een continuous scroll gaan implementeren. Hierdoor kunnen gebruikers de naadloos naar pagina twee, drie, vier en verder scrollen. Deze update gaat de gebruikelijke ‘Bekijk meer resultaten’ vervangen en zorgt voor een groter gebruiksgemak.
De update begint met uitrollen voor Engelse zoektermen in de US en zal dus nog even op zich laten wachten voordat Nederlandse gebruikers door kunnen scrollen.
Google past documentatie rondom title tags aan
Niet lang geleden ging er een kleine schokgolf rond in de SEO wereld. Google kondigde namelijk aan dat het de title tags (de titels in de zoekresultaten) zelf ging bepalen aan de hand van de informatie op de pagina. Dit leidde soms tot ongewenste situaties. Zo kreeg een officiële overheidswebsite in de UK per ongeluk een title tag met daarin ‘- Tax avoidance’. Oeps…
Gelukkig heeft Google snel gehandeld en het ergste lijkt nu voorbij te zijn. In navolging hiervan heeft Google de documentatie voor het maken van deze title tags aangepast. Hieronder een aantal wijzigingen:
- Het is niet langer één document, maar het zijn er nu twee: Hoe schrijf je title tags en hoe schrijf je je snippets
- Google heeft een nieuwe term geïntroduceerd. Zij spreken over title links in plaats van title tags.
- Google heeft de documentatie uitgebreid over hoe zij deze title links maken.
- Google heeft voorbeelden getoond van hoe zij jouw title links aanpassen.
Geen schokkende wijzigingen, maar Google geeft dus nog steeds een duidelijk signaal dat het graag aan de knoppen blijft over de manier waarop websites hun meta data tonen in de zoekresultaten.
‘Big Moments’: een nieuwe manier van het verwerken van breaking news
Google is bezig met het ontwikkelen van een manier waarop het breaking news kan verwerken en komt met ‘Big Moments’. Big Moments wordt een nieuwe zoekfunctie binnen de zoekmachine waarin nieuwswaardige content in real-time uitgelicht wordt.
De zoekmachinegigant is al ruim een jaar bezig met hoe het laatste nieuws getoond kan worden, met name op het gebied van breaking news. Wanneer er sprake is van schokkend nieuws, is Google namelijk een medium dat men gebruikt ná het nieuws. Dit terwijl Facebook en Twitter wel gebruikt worden tijdens het nieuws. Big Moments moet hier dus een verandering in gaan brengen.
Big Moments wordt overigens niet zomaar een overzicht van recent nieuws. Aangezien de zoekmachine over bergen met relevante data beschikt, wil het de gebruiker een betere ervaring bieden door extra informatie te tonen bij het nieuwsbericht.
Deze nieuwe update is nog volop in ontwikkeling, maar is voor publishers zeker eentje om in de gaten te houden.
Google Search Console ontwikkelingen
Ook deze maand zien we weer een aantal ontwikkelingen in Google Search Console.
1. Google Search Console matcht met URL Inspection Tool
Drie tools in Search Console zijn geüpdatet en komen nu overeen met de URL Inspection Tool. Met name de tools AMP, Mobielvriendelijkheid en de Rich Results zijn nu qua functionaliteit en visueel vergelijkbaar. Hiermee wordt voorkomen dat diverse tools van Google andere resultaten tonen.
In het bijzonder zullen vanaf nu de volgende velden worden getoond in Google Search Console als de URL inspectietool.
- Pagina beschikbaarheid: Of Google de pagina kon crawlen, wanneer deze werd gecrawld en eventuele obstakels bij het crawlen van de URL.
- HTTP headers: HTTP-header die wordt geretourneerd door de geïnspecteerde URL.
- Pagina screenshot: De gerenderde pagina zoals gezien door Google.
- Gekoppelde AMP-inspectie: Inspecteren van zowel de canonieke als AMP-URL.
2. Nieuwe fouten voor uitgebreide resultaten statusrapporten
Google heeft aangekondigd dat het voor sommige sites nieuwe gedetailleerde fouten heeft toegevoegd aan de uitgebreide resultatenrapporten (Richt Results) in Google Search Console. Er is alleen een rapport zichtbaar wanneer Search Console gegevens heeft voor dat type uitgebreide resultaten op jouw site en Search Console een rapport voor dat type implementeert.
De specifieke nieuwe gedetailleerde fouten die te zien kunnen zijn met deze update:
- Invalid attribute string length
- Invalid attribute enum value
- Invalid object
- Type conversion failed
- Out of numeric range
Google liet weten dat het niet zozeer nieuwe fouten zijn, maar slechts meer gedetailleerde informatie over fouten die al bestonden.
De uitgebreide resultaten die ondersteund worden in het statusrapport met uitgebreide resultaten zijn:; Breadcrumb, Dataset, Event, FAQ, Fact check, Guided recipe, How-to, Image License, JobPosting, Logo, Product, Q&A page, Recipe, Review snippet, Sitelinks searchbox, Special Announcement en Video.
Google werkt aan het indexeren van Instagram & TikTok video’s
Google werkt naar verluidt aan deals met Instagram en TikTok om hun video content in de zoekresultaten te tonen.
De deal zou vergelijkbaar zijn met die tussen Google en Twitter in 2015, waarbij Google toegang kreeg tot een zogenaamde “firehose” van tweetgegevens voor onmiddellijke indexering. Hiervoor werden afzonderlijke tweets niet in de zoekresultaten opgenomen. Wanneer Google een deal met Instagram en TikTok aangaat, worden de korte video’s wellicht net zo normaal in de zoekresultaten als tweets dat de afgelopen jaren waren.
Maar in tegenstelling tot bij Twitter, zijn er redenen waarom Instagram en TikTok niet zo happig zijn om veel informatie te delen met Google. Google is namelijk eigenaar van YouTube, een grote concurrent op gebied van korte video content. Ze willen er naar alle waarschijnlijkheid dus wel iets voor terugkrijgen. Aan Twitter betaalt Google bijvoorbeeld een jaarlijkse licentievergoeding om tweets direct te mogen indexeren. Daarnaast biedt het natuurlijk enorm veel zichtbaarheid wanneer video’s van Instagram en TikTok in de zoekresultaten worden getoond.
hulp nodig van een specialist?
Reacties (0)