Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBrightonSEO is één van de grootste conferenties voor SEO specialisten en Search Marketeers. Twee dagen lang delen 80 sprekers de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Danique, Lotte en Linda waren erbij en geven inzicht in welke lezingen ze bezocht hebben.
De eerste lezing die wij binnen Brighton SEO hebben bezocht is die over indexing. In deze lezing werden twee indexing problemen besproken: Crawlbudget en Duplicate content.
Crawlbudget is een groot probleem voor grote websites (vanaf 100k pages). 40-60% van de pagina’s wordt maar gecrawld, 20% wordt opgenomen in de index. Hoe hiermee het beste mee om te gaan? Serge Bezborodev spreekt over een magical triangle bestaande uit links (backlinks+ inlinks), content & techniek. Waar het zwaartepunt van deze driehoek ligt is afhankelijk van de website, maar volgens Serge is het altijd een mix. Hoe bepaal je welk element je focus nodig heeft? Doe onderzoek! Analyseer je access logs, crawl de betreffende website en gebruik data uit Search Console.
SEO’ers hebben allemaal wel eens gehoord van duplicate content. Volgens Fili is dit een erg groot probleem en is zo’n 60% van het web “near duplicate”. Oorzaken van duplicate content zijn:
Heb je technisch de website niet op orde? Dan zorgen de bovenstaande issues voor aanmaak van veel verschillende URLs. Zorg dat deze URL’s op de juiste manier geredirect worden naar de hoofdversie van de URL en vermijd daarbij conflicterende signalen door onjuiste redirects, redirects naar redirects, of fouten in canonical URLs. Hiermee voorkom je duplicate content.
Food for thought: Bestaat bepaalde content niet meer? Geef de pagina een 404 in plaats van een redirect naar een andere pagina. Een URL is namelijk een identifier voor content. In sommige gevallen zijn wij het hier zeker mee eens, maar zoals voor wel meer issues op SEO vlak geldt in ons optiek: it depends. Voorbeeld: het redirecten naar pagina’s met een totaal andere content heeft geen zin, maar een subcategorie redirecten naar een bovenliggende categorie is volgens ons wel zinvol.
Tijdens de auditing lezing kwamen er 3 audits voorbij; content audits voor grote websites, CWV audits en SEO maturity audits. De talk van Lucy Dodds bespreken we hieronder omdat deze er voor ons tussenuit sprong, vanwege haar handige stappenplan.
10 stappen voor content audits van grote websites:
Vaak worden regionale sites en red tops (roddelbladen) niet meegenomen bij een PR strategie. Of dit nu bewust wordt gedaan of niet haalt niet weg dat een strategie gericht op deze websites voor een groei in backlinks kan zorgen. Richt je een volledige linkbuildingstrategie op regionale sites en red tops? Houd dan rekening met de volgende optimalisaties:
Een strategie volledig richten op regionale sites en red tops geeft je de mogelijkheid je backlinkprofiel te verrijken met links waar concurrentie niet over beschikt.
Local search gaat volgens Rachel over meeting local needs, engaging met de community en verkeer naar local business trekken. Hoe je dat doet? Volgens het 3A model: Assess, Adept & Action.
Assess: denk na over wat het zoek gedrag van klanten beïnvloed. In het afgelopen jaar heeft de pandemie, sustainability en mobile search invloed gehad op het zoekgedrag. Ook is er een groeiende behoefte aan visuele content, en gebruiken Gen Z’s ook social kanalen als zoekmachine.
Adapt: Belangrijk is proactief op deze trends in te gaan en na te gaan hoe dit voor jouw klant van toepassing is door het doen van extensieve research & analyse van data.
Act: Optimaliseer Google business profiel op alle fronten. Denk naast basics als naam / locatie / services ook aan de verrijking door bijvoorbeeld het toevoegen van Q&A, het gebruiken van posts of foto’s van je winkel of team. Vergeet uiteraard ook niet links naar je belangrijkste producten of services toe te voegen en probeer het geven van reviews te promoten. Stand out met engagement, spreek je klanten aan!
65% van alle zoekopdrachten eindigt in een zero click. Hoe ontstaan de zero clicks? Gebruikers zoeken naar quick facts, telefoonnummer van een bedrijf in het Google My Business profiel of mensen die switchen naar een app. Het grootste deel komt echter van gebruikers die hun zoekcriteria verfijnen via related searches. Zo komt de gebruiker op een nieuwe SERP terecht. Mensen komen terecht in een zogenaamde exploration & discovery fase.
Vaak komen gebruikers op de SERP via een trophy term (hele brede zoektermen), omdat gebruikers vaak nog niet precies weten wat ze willen. Door exploration & discovery doorzoeken consumenten meerdere SERPs. Het is daarom belangrijk om in alle fases zichtbaar te zijn, ofwel target multiple doorways. Hoe kan dat? Door content voor alle funnels te maken (Full funnel content). Denk bijvoorbeeld aan:
Inspiratie nodig? Bekijk de People Also Ask Box en wat de concurrentie doet.
40% van de consumenten koopt niet als de website die zij bezoeken niet in de eigen taal beschikbaar is. Wanneer je de website uitbreid naar andere landen, zorg dan dus voor Localised content. Localised content is echter niet hetzelfde als vertaalde content. Belangrijk zijn ook dingen als culturele nuances, etiquette, passende slogans en afbeeldingen. Zo creëer je vertrouwen bij de klant. Bij localised content is het dus belangrijk om de needs & motivation van je internationale klant te begrijpen en te zorgen voor relevante content.
Meer inzicht in je internationale klanten? Een tip is om de Country mapping tool (low vs high context) of Hofstede’s cultural dimensions modellen te bekijken.
Margo Howie geeft tijdens deze lezing aan hoe belangrijk het is om naast het domineren van de SERP’s ook tijd te besteden aan het optimaliseren van producten bij marketplaces, zoals Amazon. Dit wordt vaak vergeten, terwijl het flinke winst kan opleveren. In deze lezing wordt duidelijk hoe een product page op een marketplace als Amazone het best geoptimaliseerd wordt:
Zorg dat je opvalt en vul alle benodigde informatie in.
Volgens Levi Williams-Clucas checkt 77% van de consumenten reviews wanneer het om een lokaal bedrijf gaat en 83% hiervan gelooft wat de reviews aangeven. Het belang om reviews te genereren en monitoren is dan ook duidelijk, maar hoe pak je dit aan?
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op