Sponsored products krijgen hogere posities op Bol.com en meer

E-commerce update juli 2022

Bol.com zit niet stil en gaat zelf pakketjes ophalen bij hun verkooppartners. Daarnaast beloont Bol.com ook nog eens verkooppartners die sponsored products inzetten door de advertentie posities te verhogen. Er is ook nieuws over de online bestedingen in Nederland en een leuke test die Lidl gedaan heeft. Lees het allemaal in deze E-commerce update.

HomeBerichtenE-commerce update juli 2022
Geplaatst 28 juli 2022 - Geschreven door: Steven Hiemstra

Online bestedingen groeien, maar product verkoop bestedingen dalen.

Online bestedingen zijn in Q1 2022 ten opzichte van Q1 2021 met €8,2 miljard gegroeid, lezen we op thuiswinkel.org. Toch zijn de e-commerce bestedingen gedaald. Consumenten gaven maarliefst 18% minder uit voor producten. Dat de totale online bestedingen toch stegen, komt door de sterke groei van diensten met 125%.

Veel webshops eigenaren zien dit jaar een krimp in vergelijking met de periode van de corona pandemie. Veel mensen zaten toen thuis en hadden geld over omdat ze bijvoorbeeld niet op vakantie gingen. Dat niet uitgegeven geld werd deels besteed aan extra online aankopen. Vergelijk je de online verkopen van dit jaar met 2019, voor de pandemie, dan zie je alsnog een groei. De corona pandemie zorgde dus voor een sterke tijdelijke stimulans van het aantal verkopen. Hierdoor lijkt het nu slechter te gaan, maar over de wat langere termijn gezien is de e-commerce omzet nog altijd aan het stijgen.

Bol.com komt bij verkooppartners langs om pakketjes zelf op te halen.

Op het eigen nieuwsplatform van Bol.com meldt de Nederlandse e-commerce gigant dat het zelf pakketjes op gaat halen bij verkopers. Dat doen ze met de door Bol.com zelf opgerichte start-up Ampère.

Bol.com lijkt hiermee direct de concurrentie aan te gaan met partijen als PostNL en Instabox. Ampére is al begonnen met het ophalen van pakketjes bij verkooppartners die gebruik maken van ‘Verzenden via bol.com+’. De pakketjes worden in de ochtend opgehaald en via het distributiecentrum overgedragen aan bexorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag bezorgd bij de klant.

Sponsored product krijgen hogere posities op Bol.com

Nog meer Bol.com nieuws. Vanaf 4 juli hebben Bol.com sponsored products een hogere positie gekregen op de zoekresultatenpagina. Sponsored products is de mogelijkheid om met betaalde klikken je producten te promoten op Bol.com, door middel van product advertenties.

Tot nu toe werden deze advertenties alleen op de 3e en 4e positie van de zoekresultaten, ook wel lijstpagina genoemd, vertoond. Nu kunnen sponsored products vertoond worden op de 1e en 2e positie. De 3e en 4e plek verdwijnen voor sponsored products, en worden dus onbetaalde posities. Voorbeeld: als je voor een bepaald product op positie 3 vertoond werd, dan wordt je nu op positie 1 vertoond.

Dit is een voordeel voor verkopers die sponsored products inzetten. Omgekeerd geldt echter ook dat verkopers die eerder onbetaald op positie 1 of 2 stonden, nu naar beneden zakken in de zoekresultaten.

Bol.com wil hiermee ervoor zorgen dat het meer loont om sponsored products in te zetten. Heb je hulp nodig bij adverteren en verkopen op Bol.com? Neem contact met ons op.

Shopify en YouTube gaan samenwerken

Shopify, een van de grootste webshop platformen, heeft in juli aangekondigd dat het samen gaat werken met Google’s YouTube. De samenwerking houdt in dat Shopify verkopers hun online winkels kunnen koppelen met YouTube. Als ze dat gedaan hebben komen volgens Shopify de volgende voordelen beschikbaar:

  • Toegang tot wereldwijd 2 miljard maandelijks inloggende gebruikers op YouTube
  • Verkopers kunnen hun producten op YouTube verkopen via live streams, video’s en ‘store tabs’. De store tab is een tabblad wat op de kanaalpagina van de verkoper verschijnt.
  • Merken kunnen direct met hun publiek in contact komen.

Emerce zegt verder over de overname dat Shopify op zoek is naar uitbreiding omdat het aandeel na de pandemie driekwart van zijn waarde verloren heeft. Shopify heeft ook al samenwerkingen met TikTok, Facebook en Instagram.

Lidl Duitsland test live shopping

Op Twinkemagazine.nl lezen we dat Lidl in Duitsland een live shopping show gehouden heeft. Tijdens de 20 minuten durende live show konden klanten rechtstreeks producten aanschaffen. Dat gaat via een soort overlay die over de video geplaatst werd. Mensen kunnen daarin het product, waar op dat moment over gesproken wordt in de live show, bekijken en direct in het winkelwagentje doen.

Lidl wil meer van dit soort live events gaan organiseren. Dit idee sluit goed aan bij de wens van veel e-commerce partijen om in contact te komen met hun klanten.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op