Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opOnlangs was SDIM aanwezig bij het Emerce Performance Event, waar meerdere sprekers hun mening en ervaring deelden over Performance Marketing. In dit artikel delen wij een aantal take aways die u kunt gebruiken bij het versterken van uw Online Marketing Strategie.
Vergeet return on ad spend (ROAS) en focus op profit on ad spend (POAS), aldus Wehkamp. Kijk verder dan de direct opbrengst. Wat levert een een product, een bestelling of een klant écht op? Variabelen als marges, retourpercentages of herhaalaankopen zijn minstens zo belangrijk om mee te nemen in de optimalisatie van uw online advertising. Zorg bijvoorbeeld dat koopjesjagers worden geïdentificeerd en mijdt gebruikers met ongewenst gedrag. Een klant die gemiddeld 80% van zijn of haar aankopen retourneert en altijd voor de aanbiedingen met lage marges gaat, is minder waard dan een trouwe klant die regelmatig de nieuwste producten aanschaft. Dit zijn belangrijke variabelen om biedingen op af te stellen. Belangrijk is daarbij natuurlijk wel dat de techniek en tijd in huis is om deze data te verzamelen en in te zetten. Benieuwd of dit voor uw bedrijf mogelijk is? We denken graag mee.
Gebruik productdata in om gerichter te adverteren en het optimale uit uw Feedmarketing te halen. Data die u hierbij kan helpen is bijvoorbeeld:
Beschikbaarheid wordt vaak al standaard gebruikt, maar ook stockcoverage kan bijvoorbeeld extra helpen bij de mate van adverteren voor uw product. Is een product nog maar één keer beschikbaar, en alleen in XXL? Dan is de kans grote dat u een gebruiker teleurstelt na het klikken op uw advertentie en kunt u wellicht beter niet 100% op dit product adverteren. Wordt een product vaak teruggestuurd en is de marge daarmee nihil? Ook dat kan een reden zijn om een bepaald product minder te adverteren. Heeft een product juist hoge marges, is het ruim beschikbaar en wordt het bijna nooit teruggestuurd? Dan kan het interessant zijn om de biedingen juist te verhogen voor dat product. Zorg dus dat u alle beschikbare data meeneemt bij het vormgeven van uw E-commerce strategie.
We schreven eerder al een blog over het inzetten van een Google CSS, en ook tijdens Emerce Performance kwam dit onderwerp weer naar voren. Het gebruik van Google CSS is niet een overweging in termen van winstgevendheid, maar een noodzaak. Toch zijn hier ook nog enkele onzekerheden en overwegingen die in acht dienen te worden genomen voordat u overstapt. Zorg dus dat u goed op de hoogte bent voordat u een keuze maakt.
Welk verhaal wilt u vertellen met uw organisatie? Hoe gaat u dit communiceren? Zelfs wanneer u één boodschap wil delen, vraagt ieder kanaal om een eigen benadering. Belangrijk is om hier goed over na te denken, want zoals benoemd tijdens het event: “There is no such thing as a captive audience”. Men consumeert continu content. Dit gebeurt veel en snel. Op desktop nemen we 2,5 seconden de tijd om content te consumeren, op de mobiele telefoon is dit zelfs maar 1,7 seconden. Een belangrijke take away van het Emerce event is daarmee dat relevante content key is en Contentmarketing in toenemende mate belangrijk.
Waar vaak geroepen wordt dat Machine Learning de toekomst is, heeft men waarschijnlijk gelijk: het is de toekomst. Lang nog niet altijd kunnen machines het op dit moment al winnen van de mens. Wees dus kritisch voordat u uw online marketingactiviteiten volledig in de handen van een machine legt. Zo vertelde bol.com bij het Emerce event over een case waarbij zij hun eigen activiteiten testten naast eenzelfde campagne gebaseerd op Machine Learning. Een goede test, want de tweede campagne won het (nog) niet van de eerste. Hoewel we dus vaak positieve resultaten van Machine Learning zien, is het belangrijk om deze resultaten te blijven controleren.
Wilt u naar aanleiding van een of meerdere van bovenstaande punten zelf aan de slag met uw Online Marketing Strategie, maar weet u niet waar te beginnen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord