Google Ads: Responsive Search Ads

Consumenten zijn tegenwoordig steeds nieuwsgieriger, veeleisender en verwachten sneller zaken gedaan te krijgen vanwege de razendsnelle ontwikkeling van de online mogelijkheden. Als gevolg hiervan verwachten ze dat advertenties nuttig en gepersonaliseerd zijn. Dit realiseren is verre van eenvoudig, vooral niet op zo’n grote schaal. Google heeft daarom sinds kort een nieuw advertentieformat uitgerold – Responsive Search Ads – dat op dit moment nog in de bètafase draait. Responsive Search Ads combineren de creativiteit van de adverteerder met de kracht van Google’s machine learning algoritme om te helpen relevante, waardevolle advertenties te creëren. Lees in deze blog alles wat u moet weten over Google’s Responsive Search Ads.

“We know this kind of optimization works: on average, advertisers who use Google’s machine learning to test multiple creative see up to 15 percent more clicks.”

  • Jerry Dischler (2018), Google

Wat zijn Responsive Search Ads?

Het implementeren van Responsive Search Ads maakt deel uit van het machine learning programma van Google. De insteek van dit nieuwe advertentieformat is het realiseren van een hogere advertentierelevantie. Een Responsive Search Ad is een nieuw type search ad dat wordt aangedreven door Google’s machine learning algoritme. Het stelt de adverteerder in staat om 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen te schrijven. Bovendien kunnen er in Responsive Search Ads maar liefst 3 koppen opgegeven, en weergegeven, worden.

Het machine learning algoritme van Google test aan de hand van deze opgegeven koppen en beschrijvingen welke combinaties het beste werken voor bepaalde zoekopdrachten en gebruikte zoekwoorden. Dit scheelt een aanzienlijke hoeveelheid tijd, omdat Google in principe hiermee het A/B-testen uit handen neemt van de adverteerders. De resultaten uit de A/B-testen vormen de basis voor de optimalisatie. Het algoritme geeft de advertenties namelijk weer op basis van de best presterende combinaties van koppen en beschrijvingen.

Responsive Search Ads Schrijven

4 voordelen van Responsive Search Ads uitgelicht:

  1. Flexibele advertenties;
    Advertenties worden aangepast aan de breedte van het apparaat (PC, tablet of smartphone). Zo beschikt de adverteerder over meer ruimte om de boodschap over te brengen.
  2. Aanzienlijke tijdsbesparing;
    Geef meer opties op voor koppen en beschrijvingen. Google’s algoritme bepaald op basis van machine learning welke combinatie van koppen en beschrijvingen het meest relevant is voor de potentiële klant. A/B-testen wordt overgenomen door het algoritme van Google.
  3. Bereik meer potentiële klanten;
    Door te werken met verschillende koppen en beschrijvingen kan de advertentie ‘meedoen’ aan verschillende veilingen. Bovendien kunnen advertenties vaker gekoppeld worden aan zoekwoorden.
  4. Betere prestaties van advertentiegroepen;
    Aangezien u met Responsive Search Ads in verschillende veilingen kunt concurreren, kunt u meer klikken en conversies ontvangen dan mogelijk is met de huidige expanded text ads (ETA’s).Aangezien u met Responsive Search Ads in verschillende veilingen kunt concurreren, kunt u meer klikken en conversies ontvangen dan mogelijk is met de huidige expanded text ads (ETA’s).

Het “pinnen” van koppen en beschrijvingen

“Heb ik dan totaal geen invloed meer op de invulling van mijn advertenties?!” Het antwoord is “nee”. Als u een specifiek bericht heeft dat u te allen tijde in een advertentie wilt opnemen, (bijvoorbeeld een slagzin, motto of bedrijfsnaam) kunt u ervoor zorgen dat dit altijd in uw advertentie wordt weergegeven door die bepaalde kop of beschrijving te “pinnen”.

Wanneer u een belangrijke kop schrijft die u altijd wilt weergeven, dan beweegt u de muisaanwijzer naar rechts van die desbetreffende kop. Er verschijnt dan een speldpictogram. Als u op het pictogram klikt, krijgt u verschillende opties om ervoor te zorgen dat deze kop altijd wordt weergegeven. Dit werkt hetzelfde met bijvoorbeeld een belangrijke beschrijvingstekst.

Responsive Search Ads - Pinnen

Handige toevoegingen maken de online interface gebruiksvriendelijker

Google probeert het voor adverteerders vooral makkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Een andere handige toevoeging van Google geeft u de mogelijkheid om uw advertentiecombinaties te bekijken terwijl u schrijft. Door te bladeren door de geschreven advertenties kunt u uw werk gemakkelijk en snel controleren. Verder heeft Google rapporten voor koppen, beschrijvingen en topcombinaties ontwikkeld om te zien wat het meeste wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Meet de sterkte van uw advertenties

Met innovaties zoals Responsive Search Ads kunt u op relevante schaal relevante, gepersonaliseerde advertenties maken. Maar zoals iedere online marketeer weet kan het echter een enorme uitdaging zijn om te achterhalen wanneer advertenties de juiste hoeveelheid informatie bevatten. Hier speelt Google handig op in door een nieuwe toevoeging te introduceren, namelijk de “advertentiesterkte”.

De advertentiesterkte is te raadplegen wanneer u een Responsive Search Ad schrijft en als kolom in de Google Ads Interface. Variërend van ‘slecht’ tot ‘uitstekend’ meet deze statistiek de relevantie, kwantiteit en diversiteit van uw advertentietekst. Gecombineerd met bruikbare feedback, maakt de advertentiesterkte het voor u gemakkelijk om de effectiviteit van uw advertenties te verbeteren.

Volgens het recente blogbericht over advertentiesterkte van Google zal dit vanaf begin september beschikbaar zijn.

Responsive Search Ads - Advertentiesterkte

CTR en kwaliteitsscore

Responsive Search Ads zullen volgens Google ook voor een hogere CTR gaan zorgen. Met dit nieuwe advertentieformat wordt er namelijk meer ruimte op de zoekresultatenpagina benut en stelt het de adverteerder in staat om beter de boodschap van de advertentie over te brengen. Doordat de CTR een groot aandeel heeft in de kwaliteitsscore, kan dit resulteren in een stijging van de kwaliteitsscore. Wij hebben echter binnen SDIM hier nog niet voldoende mee getest om dit te kunnen bevestigen. Op dit moment zijn wij binnen SDIM aan het testen met de nieuwe Responsive Search Ads. Wij zullen onze opgedane learnings uiteraard in de nabije toekomst via onze blogpagina delen.

Conclusie

Responsive Search Ads betekenen goed nieuws voor SEA-marketeers. Voor de SEO-marketeers lijkt de komst van het nieuwe advertentieformat een minder goede ontwikkeling. Na de komst van de expanded text ads in 2016, lijkt Google de focus in de toekomst nóg meer te gaan leggen op het betaalde zoekverkeer.  

Voordat wij een definitieve conclusie kunnen trekken over de resultaten van dit nieuwe advertentieformat, zullen wij er eerst uitgebreid mee moeten testen. Omdat de Responsive Search Ads momenteel nog in de bètafase zitten kunnen wij deze nieuwe ads nog niet voor alle klanten inzetten.

Meer weten en op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van al het nieuws en onze ervaringen met Google’s Responsive Search Ads? Houd onze blogpagina goed in de gaten, of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *