Google Data Studio – 10 handige features

De data visualisatie tool Google Data Studio bestaat inmiddels een paar jaar, maar begint nu pas echt volwassen te worden. Met grote regelmaat blijven er nieuwe functionaliteiten bij komen wat deze tool steeds beter en krachtiger maakt. Reden genoeg om in dit blogartikel een 10-tal handige features te belichten.

1. Meerdere pagina’s aanmaken

In plaats van alle data onoverzichtelijk op één canvas weg te schrijven, is het binnen Google Data Studio mogelijk om meerdere pagina’s aan te maken en hierbinnen eenvoudig te switchen. Zo voorkom je dat je teveel data laat zien binnen één pagina en biedt je wel de mogelijkheid om op een separate pagina in te zoomen op de resultaten van bijvoorbeeld een specifiek kanaal of fase in de customer journey.

Meerdere pagina’s aanmaken in Google Data Studio

2. Filterfuncties

Een haast onmisbare functie binnen Google Data Studio is het gebruik van de filterfunctie. Hiermee filter je de gehele dataset op een bepaalde dimensie. Op die manier zoom je eenvoudig in op het resultaat van bijvoorbeeld een bepaald apparaat, kanaal of combinatie van beide. Door het gemak van het filteren is het dus ook niet nodig om aparte pagina’s aan te maken om bijvoorbeeld de resultaten van het mobiele verkeer inzichtelijk te maken.

Filterfuncties in Google Data Studio

3. Koppelen met Google producten

Google Data Studio koppelt heel eenvoudig met vele andere producten van Google waar data uit opgehaald kan worden. Met een paar drukken op een knop haal je data binnen uit onder andere Google Analytics, Google Ads of Google Spreadsheet. Technische kennis voor het maken van deze koppelingen is dus niet vereist.

Google Data Studio - Google koppelingen

4. Partnerconnectors

Naast de standaard koppelingen die Google met zijn eigen producten beschikbaar stelt, kan er ook gebruik worden gemaakt van community connectors. Dit zijn (veelal betaalde) connectors die zijn ontwikkeld door derde partijen. Deze connectors maken het mogelijk om eenvoudig de data binnen kunt halen uit andere systemen die standaard niet door Google Data Studio worden ondersteund. Denk bijvoorbeeld aan data uit Facebook, Bing, Twitter of LinkedIn.

Google Data Studio - Partnerconnectors

5. Eenvoudig rapportages delen met collega’s of klanten

Dashboards die in Google Data Studio worden aangemaakt zijn vervolgens eenvoudig te delen met andere gebruikers. Je kunt een dashboard openbaar maken voor iedereen, maar hebt ook de optie om het dashboard alleen toegankelijk te maken voor iedereen binnen een bepaalde organisatie of voor specifieke e-mailadressen. Zodra je iemand toegang geeft tot het dashboard kun je diegene vervolgens ook de rechten geven om het dashboard te bewerken.

Google Data Studio - Rapport delen

6. Elementen rapportniveau maken

Binnen een pagina is het mogelijk om bepaalde elementen rapportniveau te maken. Elementen op rapportniveau zijn vervolgens op elke pagina zichtbaar op dezelfde plek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het logo die je op elke pagina binnen het dashboard zichtbaar wilt hebben. Maak je vervolgens een nieuwe pagina aan, dan worden de elementen die vast zijn gezet automatisch hierin meegenomen en hoef je niet vanaf scratch de pagina opnieuw opbouwen. Op die manier maak je een pagina qua stijl geheel naar wens op en heb je de basis gevormd voor nieuwe pagina’s.

Google Data Studio - Rapportniveau

7. Data blending

Data uit verschillende gegevensbronnen kunnen door middel van data blending in eenzelfde grafiek worden gevisualiseerd. Heb je bijvoorbeeld aparte koppelingen gemaakt met Google Ads, Facebook en Bing, dan kunnen de statistieken van deze afzonderlijke systemen in één grafiek vertoond worden en is het niet nodig drie aparte grafieken weer te geven. Het is helaas nog niet mogelijk om berekeningen uit te voeren over data uit verschillende gegevensbronnen. Zo kun je dus nog niet de klikken uit Google Ads, Facebook en Bing bij elkaar optellen en in een statistiek weergeven.

Google Data Studio - Data blending

8. Berekende velden

Met berekende velden kunnen nieuwe statistieken of dimensies worden aangemaakt op basis van eigen voorwaarden en regels. De lijst met functies die hierbij gebruikt kan worden is aardig groot. Om een beeld te schetsen van de mogelijkheden kan bijvoorbeeld aan de volgende concrete toepassingen worden gedacht:

  • Nieuwe statistiek berekenen op basis van bestaande statistieken. Denk bijvoorbeeld aan het berekenen van de ROI als de gegevensset niet meer statistieken dan kosten en opbrengst bevat.
  • Output genereren op basis van een bestaande waarde. Maak bijvoorbeeld de dimensie ‘Customer Journey’ aan waarbij de fases de output zijn op basis van de campagnenamen. Als de campagnenaam bijvoorbeeld ‘think’ bevat, dan moet de output ‘Think’ zijn. Op die manier laat je eenvoudig het resultaat per fase zien in plaats van een lange lijst met campagnes.
  • De waarden van een dimensie omzetten in kleine letters. Het kan voorkomen dat eenzelfde verkeersbron dubbel in een lijst wordt vertoond waarbij de ene mét hoofdletter en de ander zónder hoofdletter wordt geregistreerd. Om dit probleem te voorkomen bestaat er de mogelijkheid om de waarden allemaal met kleine letters te registreren. Dat voorkomt dat eenzelfde waarde dubbel wordt geregistreerd.
Google Data Studio - Berekende velden

9. Google Spreadsheet koppeling

Ook al hebben we de koppeling met Google producten al bij een eerder punt behandeld, de verbinding die gemaakt kan worden met Google Spreadsheet verdient een extra vermelding. Soms heb je voor bepaalde gegevens extra (complexe) berekeningen nodig of wil je handmatig nog data toevoegen aan het rapport. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde prognoses, doelstellingen of offline gegevens die je mee wilt naar Google Data Studio. Deze gegevens kun je eenvoudig invullen en bijwerken in Google Spreadsheet. Indien je de koppeling maakt met Google Data Studio, dan worden deze gegevens automatisch in het dashboard opgenomen.

Google Data Studio - Google Spreadsheet

10. Realtime data interpreteren

Heb je de juiste koppelingen gemaakt tussen Google Data Studio en de gegevensbronnen die je daarin wilt gebruiken, dan hoef je zelf (met uitzondering van data die je zelf invult in bijvoorbeeld Google Spreadsheet) niks meer te doen om de juiste gegevens te vertonen in Google Data Studio. Google haalt continu de juiste gegevens op om het dashboard mee te vullen. Het is daarbij zeer eenvoudig om de periode waarover de gegevens van toepassing zijn aan te passen. Wil je snel even het resultaat van vandaag inzien? Pas het datumbereik aan en de gegevens worden direct uit alle systemen opgehaald. Houd er wel rekening mee dat Google Data Studio ook over een cache functie beschikt. Als deze functie is ingeschakeld worden de rapporten sneller opgebouwd, alleen worden hierbij soms de gegevens gebruikt die in het cachegeheugen beschikbaar zijn. De gegevens zijn dan niet altijd actueel, maar kunnen gelukkig met een druk op de knop evengoed live opgehaald worden.

Google Data Studio - Realtime

Naast deze 10-tal features die Google Data Studio te bieden heeft, zijn er nog veel meer features wat Google Data Studio een krachtige tool maakt. Zijn er features die we missen in dit artikel, maar die voor Google Data Studio wel onmisbaar zijn? Laat dat dan gerust weten!

Wat levert SDIM op het gebied van Google Data Studio?

  • Ontwikkeling van custom made dashboards voor ieder klant type / functie niveau
  • Google Data Studio training
  • De juiste KPI’s afgestemd in uw rapportage

Zet Google Data Studio in voor uw organisatie en krijg realtime inzicht in uw online marketing resultaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *