Google Data Studio

google-data-studio-logoGoogle Data Studio is een rapportage en data visualisatie tool van Google die het mogelijk maakt om op eenvoudige wijze een aangepast rapport aan te maken. Deze tool is onderdeel van de Google Analytics 360 Suite, de marketing oplossing van Google die enkele maanden geleden is aangekondigd. Enkele bekende tools in de markt op het gebied van reporting en datavisualisatie zijn Tableau, Sisense, Klipfolio en Power BI. Met Google Data Studio komt Google met een eigen oplossing op dit gebied.

De voordelen van Google Data Studio

Het gebruik van Google Data Studio is gratis. Indien je een Google account hebt log je in via https://www.google.com/analytics/data-studio/. Eenmaal in de tool beland maak je gemakkelijk een nieuw rapport aan of selecteer je een van de bestaande sjablonen om je op weg te helpen. Houd er echter wel rekening mee dat er een maximum bestaat van 5 rapporten die aangemaakt kunnen worden in de gratis versie van Google Data Studio. Bij het proberen aanmaken van meer rapporten krijg je de melding dat je limiet is bereikt.

google-data-studio-limiet

Google Data Studio is relatief eenvoudig in gebruik, zeker in vergelijking met de meer high-end oplossingen in de markt. Waar je bij tools als Tableau wel een cursus kunt gebruiken bij het opzetten van een dashboard, is het binnen Google Data Studio relafief makkelijk te doen.

Het systeem koppelt gemakkelijk met andere producten van Google zoals Google AdWords, Google Analytics en Google Spreadsheets waarna je eenvoudig kunt selecteren welke gegevens je op wilt halen.

google-data-studio-connectors

Rapporten die worden aangemaakt in Google Data Studio zijn vervolgens eenvoudig te delen met andere gebruikers. Via een link is het rapport te delen met iedereen die een Google account heeft. Daarbij heb je ook de optie om te bepalen of een gebruiker het rapport mag bewerken of enkel mag bekijken. Google zelf komt ook met een aantal openbare rapporten om te ontdekken hoe een rapport in Google Data Studio er uit komt te zien en hoe interactief het rapport vervolgens is. Een voorbeeld is het rapport ‘[Sample] Google Merchandise Store Ecommerce Report‘:

google-data-studio-dashboard

De nadelen van Google Data Studio

Zoals eerder aangegeven is het gebruik van Google Data Studio gratis. Echter, hierbij geldt een limiet van 5 rapporten die door een gebruiker aangemaakt kunnen worden. De betaalde versie is onderdeel van het enterprise pakket van de Google Analytics 360 SuiteUpdate: Er is geen limiet van 5 rapporten meer. Een onbeperkt aantal rapporten kan worden aangemaakt binnen Google Data Studio.

Google Data Studio koppelt gemakkelijk met enkele andere Google producten, maar nog niet met data van andere partijen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens vanuit Facebook of bepaalde marketing tools waar gebruik van wordt gemaakt. Dit is een vrij groot gemis wat in de meeste concurrerende oplossingen wel standaard wordt meegenomen.

Het gebruik van Google Data Studio is simpel, maar dat heeft er mogelijk ook mee te maken dat de mogelijkheden beperkt zijn binnen de tool. Voor veeleisende rapportages kan deze oplossing niet altijd in de behoeften voorzien. Enkele voor de hand liggende functies lijken te ontbreken, zoals het uploaden van eigen bestanden of het ‘mappen’ van verschillende tabellen aan elkaar.

Conclusie

Voor eenvoudige oplossingen zoals een simpel dashboard waarin bijvoorbeeld enkel Google AdWords en/of Google Analytics data wordt gebruikt, kan Google Data Studio prima in de behoeften voorzien. Voor meer geavanceerde oplossingen waarbij er data gekoppeld dient te worden met externe systemen, databronnen aan elkaar verbonden dienen te worden en complexe berekeningen gemaakt dienen te worden laat deze tool mogelijk wat te wensen over. Of Google Data Studio een tool is waar gebruik van gemaakt dient te worden is dus geheel afhankelijk van de wensen.

Hulp nodig?

Wilt u weten of Google Data Studio een product is dat op uw wensen aansluit of heeft u hulp nodig bij het inrichten van rapportages met deze tool, neem dan gerust contact met ons op. Wij denken mee en helpen u graag verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *