Google en het zoeknetwerk(zoekpartners)

HomeBerichtenGoogle en het zoeknetwerk(zoekpartners)
Geplaatst 26 april 2012 - Geschreven door: Ewoud Assen

Als adverteerder, en eigenlijk als ondernemer, bent u ten alle tijde gebaat bij groei. Een AdWords campagne is een zeer goede mogelijkheid om snel veel verkeer naar uw website te leiden. Omdat meer groei te realiseren zijn er opties om dit verkeer meer te laten worden binnen AdWords. Maak kennis met het zoeknetwerk van Google en leer hoe u eenvoudig meer verkeer naar uw website kan krijgen.

Wat is het zoeknetwerk van Google?
Stel u wil iets vinden op internet, maar weet niet precies waar u het kunt vinden. Net als 95% van de Nederlanders gaat u waarschijnlijk naar Google en typt u uw zoekopdracht in. Als adverteerder hoef ik u niet uit te leggen waar uw advertenties worden getoond. Maar er is meer mogelijk.

Google heeft ook een zoeknetwerk (zogenaamde zoekpartners). Dit zijn websites binnen het netwerk van Google. Voorbeelden van websites die behoren tot het zoeknetwerk zijn onder andere producten van Google zelf, zoals Google maps, shopping, nieuws etc.

Andere voorbeelden zijn o.a. Telegraaf.nl, Nu.nl, Marktplaats.nl. Dit zijn sites die niet onder de naam Google vallen, maar wel een samenwerking hebben. Zoekpartners dus.

Wat doet een zoekpartner?
Een zoekpartner biedt u, net als Google, de mogelijkheid om te zoeken naar informatie op de betreffende site zelf.

Een voorbeeld:
U bent op Nu.nl en u wil op zoek gaan naar een artikel over de geschiedenis van de EK voetbal. Nu.nl zal u een aantal relevante artikelen weergeven waaruit u kan kiezen. Bij deze weergave zullen op Nu.nl betaalde advertenties worden getoond boven en onder aan de lijst artikelen. Uw advertentie wordt afgestemd op het onderwerp van de zoekopdracht.

De betaalde advertenties worden enkel getoond als zij relevant zijn voor de ingetoetste zoekterm. Ook van invloed is de bieding die u heeft ingesteld en de concurrentie op dit zoekwoord. Dus u als adverteerder betaalt de prijs die de ‘Google veiling’ bepaald heeft om zichtbaar te zijn.

Waarom heeft Google een zoeknetwerk?
Het bereik wordt voor zowel de zoeker als de adverteerder groter. Mocht er geen artikel via Nu.nl beschikbaar zijn, zoals in het hierboven eerder genoemde voorbeeld, dan kan Google in zijn database alsnog de informatie leveren, wat zichtbaar wordt op Nu.nl.

Door deze constructie is het bereik van u advertentie groter, wat meer bezoekers naar uw website kan leiden.

Hoe stel ik deze zoekpartners in?
Als u eenmaal een AdWords campagne opgezet heeft met zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen is het ten slotte van belang dat u de juiste instelling gebruikt.

Werkt u via de AdWords interface, het programma dat u gebruikt na aanmelding op www.google. adwords.com, kunt u via tabblad campagne en sub tabblad instellingen het zoeknetwerk aan of uitzetten onder het kopje netwerk en apparaten.

Werkt u via AdWords editor, dan vind u de mogelijkheid zoeknetwerk onder het tabblad campagne en dan geselecteerde campagne bewerken.

Als u uberhaupt onbekend bent met deze tools klik dan hier voor een uitgebreid blog over de kenmerken, voor,- en nadelen van deze tools.

Houd er rekening mee, dat het zoeknetwerk automatisch staat ingesteld bij het maken van een campagne. Heeft u al een campagne werkzaam, maar nooit gekeken naar het zoeknetwerk, dan staat deze hoogst waarschijnlijk aan.

Redenen voor het zoeknetwerk aan te zetten:

  • De campagne is dusdanig geoptimaliseerd dat er ruimte in het budget is.
    U kan er voor kiezen om de ruimte op te vullen door het zoeknetwerk aan te zetten en op die manier meer klikken, conversies of omzet te genereren.
  • U bereik is vele male groter, omdat er op meerdere sites wordt gezocht.

Resultaten testen?
Gaat u gebruik maken van het zoeknetwerk, dan is het verstandig om dit eerst 30 dagen te testen.
Met behulp van deze gegevens kan er een eerste analyse worden gemaakt.

Analyseren
In uw AdWords interface account kan u de data analyseren van de zoekpartners. Dit doet u door naar het kopje segmenteren te gaan en zoeknetwerk(met zoekpartners) te selecteren.

Analyseer uw data t.o.v. de gegevens uit Google zoeken. In veel gevallen zijn de cijfers niet beter dan de cijfers van Google zoeken.  Dit is te verklaren doordat een persoon via een zoekpartner niet altijd specifiek opzoek is naar uw product of dienst, maar dit wel te zien krijgt, als zijn of haar zoekterm relevant is.

SDIM is specialist in gerichte online vindbaarheid. Als bureau zijn wij ruim ervaren en altijd bereid om te helpen en mee te denken met uw online campagne. Vindt u het zelf te veel werk? SDIM neemt graag het beheer en de optimalisatie van uw campagne voor haar rekening. Neem vrijblijvend contact op.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.