Overschrijf de locatietargeting van uw primaire productfeed met een attribuut

Google Shopping: producten uitsluiten op landniveau

Google heeft deze maand een nieuwe functionaliteit gelanceerd. Deze stelt online marketeers in staat om producten uit te sluiten voor bepaalde landen binnen de locatietargeting van de productfeed. Meer weten? Lees dan hieronder verder in deze blog!

HomeBerichtenGoogle Shopping: producten uitsluiten op landniveau
Geplaatst 21 augustus 2020 - Geschreven door: Mike Karregat

In de afgelopen jaren heeft Google meerdere features geïntroduceerd waarmee u uw productgegevens automatisch kunt inzetten voor meerdere landen. Zo diende u de verzending hierop in te richten en de locatietargeting van uw Google Shopping campagnes op deze landen af te stemmen. Hierdoor werd het mogelijk om met één geoptimaliseerde productfeed binnen het Google Merchant Center, uw productaanbod te vertonen in meerdere landen. Sinds deze maand doet Google hier nog een schepje bovenop.

Nieuw attribuut binnen productfeed

Het is sinds deze maand (augustus 2020) mogelijk om middels een attribuut afzonderlijke landen uit te sluiten voor bepaalde producten. Met dit attribuut overschrijft u dus de aanvullende landinstellingen die u in uw primaire productfeed heeft ingesteld. Het attribuut dat dit mogelijk maakt is shopping_ads_excluded_country_[uitgesloten_land_shopping_advertenties]. Om het concreter te maken heb ik hieronder een voorbeeldsituatie voor u geschetst, waarin dit attribuut geschikt zou zijn:

Stel: u heeft een schoenen webwinkel. U adverteert met uw Google Shopping campagne uw volledige schoenen aanbod in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Om bepaalde redenen besluit u om te stoppen met het verkopen van uw ‘Nike’ en ‘Adidas’ aanbod in Zwitserland. Middels het attribuut shopping_ads_excluded_country_[uitgesloten_land_shopping_advertenties] kunt u ervoor zorgen dat alle Nike en Adidas schoenen niet in Zwitserland vertoond zullen worden. Dit scheelt natuurlijk een heleboel werk, omdat u geen afzonderlijke productfeed voor Zwitserland hoeft te maken.

Waarom is het belangrijk voor online marketeers?

Het zorgt ervoor dat online marketeers in bepaalde situaties efficiënter te werk kunnen gaan. Met het attribuut shopping_ads_excluded_country_[uitgesloten_land_shopping_advertenties] hoeft u niet voor elk land aparte productfeeds te maken om te bepalen welke producten in welke landen worden weergegeven. Het maakt het werk van online marketeers in bepaalde situaties dus stukken efficiënter!

Meer weten of aan de slag met Google Shopping?

Wilt u meer weten over deze nieuwe functie binnen Google Shopping, of heeft u hulp nodig bij de implementatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten!

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *