Hoe plaatst u uw hotel gratis in Google Hotel Finder?

Vorig jaar introduceerde Google de ‘Hotel finder’. De Hotel Finder is een nieuwe experimentele zoekfunctie, specifiek voor het vinden en vergelijken van hotels. In eerste instantie was deze functie alleen in Amerika beschikbaar, maar inmiddels is het mogelijk wereldwijd hotels te vergelijken en te boeken.

Heeft de Hotel Finder meerwaarde of is het een soort Booking.com?

Is er noodzaak, ruimte of zelfs maar meerwaarde voor een tool als Hotel Finder met websites als Booking.com en Expedia.nl? Die sites hebben zichzelf in de loop van de jaren toch ruim bewezen als het gaat om het boeken van hotels. Noodzaak wil ik het niet noemen. Het is eerder een logisch gevolg.

Google beschikt aan een schat aan informatie. Die informatie hebben ze al inzichtelijk gemaakt in andere tools. Denk aan Google Places. En wat dacht u van Google+. Ze weten al precies welke hotels beter gewaardeerd worden, dan andere. Vanaf daar is het een kleine stap naar de Hotel Finder. Alle informatie hebben ze in beheer, wanneer ze merken dat er ergens een informatievraag is, dan kunnen ze heel makkelijk het antwoord ontsluiten. Dit keer is dat in de vorm van de Hotel Finder.

En het werkt twee kanten op. De bestaande informatie voorziet in een behoefte en door het naar buiten brengen van de tool, zal deze informatie verder aangevuld worden. Het is aan u om Hotel Finder zo goed mogelijk van uw gegevens te voorzien. Hoe u dat doet, daar komen we later op. Eerst maar eens kijken wat die Hotel Finder is.

Welk gemak biedt de Hotel Finder?

Een eerste vlotte scan van Google Hotel Finder en zijn functionaliteiten is toch verrassend.

  • Prijzen zijn simpel te vergelijken. Weliswaar nog wel allemaal in dollars.
  • Integratie met maps / places / images.
  • Eenvoudig shortlists maken. Dit maakt vergelijken nog eenvoudiger.
  • Diverse filteropties
  • Zoekgebied eenvoudig in te stellen.

Met name de laatst genoemde functionaliteit is verrassend. Binnen een maps-omgeving is het eenvoudig om de omvang en vorm van het zoekgebied naar wens in te stellen.

Al met al een leuke aanvulling met mogelijkheden, zeker voor de hotelketens.

Hoe zet u Hotel Finder in om uw boekingen te verhogen?

En dan nu het gedeelte waar wij vakidioten het meest nieuwsgierig naar zijn. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u gevonden wordt in die Hotel Finder? Hoe optimaliseert u uw gegevens om die boekingen te laten binnenkomen?

  • Meld u correct aan voor Google Places. Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens er goed instaan. En dat de vermelding er aantrekkelijk uitziet. Het optimaliseren richting Hotel Finder geeft eens te meer de noodzaak weer voor een correcte aanmelding voor Google Places. Zorg dat het hotel vermeld staat en dat deze vermelding geoptimaliseerd is.
  • Wanneer u die nog niet heeft, maak een Google+ bedrijfspagina aan en zorg dat pagina’s op de website van het hotel voorzien zijn van een +1 knop. Plaats regelmatig updates op Google+.
  • Vraag gasten om een beoordeling achter te laten op Google Places. Maak dit een vast onderdeel van de serviceverlening. Vraagt u uw gasten altijd al om een formulier in te vullen, omdat u het belangrijk vindt om de tevredenheid hoog te houden? Maak de beoordeling daar onderdeel van. Maak het plaatsen van een beoordeling zo makkelijk mogelijk. Hotel Finder geeft namelijk ook de mogelijkheid te filteren op beoordelingen.
Bij S&D Interactive Media hebben we van vindbaarheid ons vak gemaakt. We zijn een jong en enthousiast team. We vinden het leuk om u uit te leggen hoe u zich kunt aanmelden bij Google Places. En hoe u een Google+ pagina bedrijfsmatig kunt inzetten. We leggen u dat met plezier uit in normale taal en met een goede bak koffie. Neem vrijblijvend contact op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *