De impact van AI op digitale marketing

Het gebruik van kunstmatige intelligentie in digitale marketing is de afgelopen tien jaar exponentieel gegroeid. AI kan op verschillende platforms worden gebruikt om de betrokkenheid en conversie te verhogen. Eerder kon u lezen over de opkomst en potentie van GPT-3 In dit blog gaan we na hoe AI SEO, SEA, e-mailmarketing en content marketing beïnvloedt.

HomeBerichtenDe impact van AI op digitale marketing
Geplaatst 30 augustus 2021 - Geschreven door: Dennis Boogaard

Wat is kunstmatige intelligentie?

AI is een term die een breed scala aan technologieën omvat – gecombineerd kunnen ze bijna elk probleem oplossen dat we ze voorleggen. Denk bij deze technologieën aan: 

  • Machine Learning: het vermogen van een computer om te leren zonder expliciet geprogrammeerd te zijn, door ervaring en blootstelling aan nieuwe gegevens.
  • Natural language processing: het gebruik van hulpmiddelen en technieken om taalgegevens te verwerken, met inbegrip van spraak, tekst en schrift.
  • Deep learning: deep learning is een onderdeel van machine learning wat gebaseerd wordt op neurale netwerken. Computers kunnen door de grote hoeveelheid data nieuwe dingen leren. 
  • Computer vision: dit is het vermogen van een computer om een beeld of video te begrijpen en te interpreteren, zoals gezichtsherkenning of het herkennen en interpreteren van afbeeldingen. Vanuit het perspectief van engineering probeert het taken die het menselijke visuele systeem kan uitvoeren te begrijpen en te automatiseren.

SEO

Kunstmatige intelligentie, of AI, is in toenemende mate een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om bepaalde onderdelen van SEO te automatiseren en te optimaliseren, zoals het automatiseren van product teksten en meta tags. Maar AI biedt ook kansen voor het vinden van geschikte blogonderwerpen, zoektermenonderzoek en contentoptimalisatie. Er zijn diverse tools op de markt die gebruik maken van AI om hierbij te helpen.

Daarnaast heeft AI in steeds grotere mate invloed op de zoekresultaten. Google gebruikt AI, machine learning en deep learning om een zoekopdracht te begrijpen en hier het beste resultaat op te geven. De laatste update over Google MUM toont aan dat dit steeds verder uitgebreid wordt.

Ook de steeds populairdere voice assistants zijn gebaseerd op kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld Siri, Alexa of de Google Home. Een toekomst gericht op voice search gaat dan ook hand in hand met AI.

Advertising

AI en SEA zijn al langer verweven. Denk bijvoorbeeld aan targeting, de advertentie zelf opmaken en biedingen. Door middel van Artifical Intelligence kan zeer snel verbanden gelegd worden tussen locatie, apparaat, interesses en wie het product of dienst afneemt. Daarnaast helpt AI nu al bij het vormen van de perfecte advertentie, maar dit is nog beperkt tot de input die geleverd wordt. In de toekomst is de kans groot dat de perfecte advertentie, met behulp van kunstmatige intelligentie, vanaf de grond wordt opgebouwd. Dit zorgt voor meer personalisatie, constante optimalisatie en uiteindelijk een betere ROI.

De budget- en biedingoptimalisaties worden al deels door AI uitgevoerd, bijvoorbeeld bij Smart Bidding. In de toekomst kan hier ook pricing in worden meegenomen, zodat bijvoorbeeld het perfecte kortingspercentage vertoont wordt. Daarnaast is er in Google Shopping getest op prijsbepalingen met behulp van AI. Zo kan er goed achterhaald worden wat de prijselasticiteit van een product is en worden prijzen aangepast aan de huidige omstandigheden, bijvoorbeeld aan de hand van het weer in combinatie met de doelgroep.

E-mail marketing

Kunstmatige intelligentie maakt ook zijn intrede in e-mailmarketing. De AI gedreven tools zijn in staat om subject-lines te verzinnen, delen van e-mails te schrijven, zendtijden te optimaliseren en persoonlijke e-mails voor elke (potentiele) klant te sturen. 

Denk bijvoorbeeld aan de vele e-mails die u wellicht van uw favoriete streamingdienst ontvangt: op basis van uw kijkgedrag bepaalt de AI wat voor u een geschikte film of serie is. Wanneer er een nieuwe geschikte serie uitkomt die bij u past, ontvangt u hierover automatisch een e-mail.

Deze technologie gebruikt enorme datasets en klantdata om voorspellingen, aanbevelingen en keuzes te maken die in elke fase van de customer journey gepersonaliseerd wordt. Dit zorgt binnen e-mailmarketing voor zeer gepersonaliseerde e-mails en hogere open-ratio’s. 

Data

De basis van kunstmatige intelligentie is data. Door grote hoeveelheden data en AI wordt het mogelijk om beter risico’s in te schatten, budgetten te verdelen en voorspellingen te doen. Door een constante stroom van alle beschikbare data uit veel verschillende bronnen worden de algoritmes beter. Dit gaat constant door tot het punt dat de AI zeer goede keuzes en voorspellingen kan maken die een positieve impact hebben op de marketing campagnes.  

Met behulp van AI worden tactische data analysis zeer snel uitgevoerd die voor goed onderbouwde conclusies zorgen die rekening houden met zowel de context van de campagne als van de klant. 

Content marketing

De impact van Artificial Intelligence op content marketing wordt steeds groter. Het heeft de potentie om veel taken die bij content marketing komen kijken te automatiseren, zoals het creëren van hoogwaardige content, zowel voor social media als voor uw website. Hierdoor kunnen marketeers meer tijd en middelen besteden aan andere onderdelen van de strategie. Het grote voordeel van AI is dat het steeds slimmer, sneller en beter wordt.

Er komen steeds meer tools op de markt die AI gebruiken om content te produceren, optimaliseren of te personaliseren. Deze tools zijn in staat om een matige tekst beter te maken, teksten te vertalen, content ideeën te geven en veel meer. 

AI en digitale marketing

Kunstmatige intelligentie heeft op dit moment al grote impact op digitale marketing, bewust of onbewust. Dit neemt komende jaren alleen maar toe en AI blijft niet alleen toegankelijk voor de grote tech bedrijven, ook kleinere bedrijven gaan de waarde van AI binnen de online marketingstrategie zien.

SDIM is zeer betrokken bij deze innovaties. Sterker nog, ook dit artikel is geschreven met behulp van een AI content tool.

Wilt u weten of deze tools uw strategie kunnen verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op, SDIM helpt u graag verder.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op