Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opNa 1.5 jaar testen en monitoren van diverse websites in verschillende branches, is het zo ver. Google is officieel gestart met het migreren van websites naar de “Mobile-first indexing”. Eind 2016 deed collega Bart in zijn blog al een boekje open over deze aankomende verandering. Mobiele sites zullen voortaan eerst worden geïndexeerd i.p.v. de desktop versie.
Kort samengevat betekent dit dat Google de mobiele versie van uw website gaat gebruiken voor het indexeren en rangschikken van uw website in de zoekresultaten. Voorheen is jarenlang de desktop versie als primaire versie beschouwd, maar naarmate het mobiele gebruik toe is genomen, geeft Google nu een hogere prioriteit aan het indexeren van uw mobiele versie van de website. Google wil hiermee bereiken dat mobiele gebruikers sneller kwalitatieve zoekresultaten krijgen wanneer men via ‘mobile search’ zoekt.
Het betekent letterlijk dat Google de mobiele versie van uw website als startpunt van de zoekmachine-index gebruikt. Dit betekent niet dat er één index wordt aangehouden voor het weergeven van alle zoekresultaten. Het indexeren van mobiele zoekresultaten is nu onderdeel van de hoofdindex. Vroeger werden de desktop zoekresultaten als primaire index gebruikt en nu gaat Google de content van de mobiele zoekresultaten als belangrijker beschouwen en gebruiken bij het weergeven van de zoekresultaten.
Zo geeft Google ook aan;
We continue to have one single index that we use for serving search results. We do not have a “mobile-first index” that’s separate from our main index. Historically, the desktop version was indexed, but increasingly, we will be using the mobile versions of content.
Wanneer er geen mobiele versie van uw website beschikbaar is, zal de desktop-versie nog steeds in de mobiele zoekresultaten worden weergegeven.
Bron: https://moz.com/blog/mobile-first-indexing-seo
Voor een verbeterde weergave van uw website in de mobiele zoekresultaten is het belangrijk om rekening te houden met een paar belangrijke punten waar Google meer waarde aan hecht. Deze punten zijn:
Wanneer u geen mobiele versie van de website heeft, wil het niet zeggen dat de website niet meer wordt geïndexeerd door Google. De Mobile-first index zorgt er puur voor dat de mobiele variant beter wordt geïndexeerd, het gaat niet om een rigoureuze wijziging in de rankings van de mobiele zoekresultaten.
Het aantal mobiele gebruikers heeft inmiddels een groter aandeel dan het aantal desktop gebruikers*. De verwachting is dat dit alleen maar meer gaat worden. Logisch dat Google zich meer gaat richten op de grootste doelgroep van gebruikers.
*Sinds 2015 wordt er wereldwijd meer op mobiel gebruik gemaakt van Google dan op desktop.
Bron: http://gs.statcounter.com/
Of dit het begin is van een uitloop naar “Only Mobile first” durven we geen uitspraak over te doen. Op dit moment gaat Google de mobiele versies van uw website eerder indexeren dan de desktop-versie. Nogmaals willen we benadrukken dat de Mobile-first index nu nog geen invloed heeft op de ranking factoren t.o.v. een website met alleen een desktop-versie. In de toekomst kunnen we dit wellicht wel gaan verwachten van Google.
Wij hebben nog geen melding ontvangen, maar Google gaat een bericht versturen via Search Console wanneer uw website is ingeschakeld voor de Mobile-first index.
Heeft u vragen over hoe u uw website klaar kunt stomen voor Mobile-first indexing? Wilt u zorgen dat de mobiele versie van uw website sneller en beter wordt geïndexeerd? Neem dan contact op met onze SEO en CRO specialisten en ontdek de voordelen van onze aanpak!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord