Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opSEO-specialisten en webmasters kunnen in Google Search Console beta hun hart ophalen. Google maakt het in de beta mogelijk om tot 16 maanden aan data in te kijken in het vernieuwde zoekanalyse rapport. Search Console, voorheen bekend als Webmaster Tools, wordt gebruikt om inzicht te krijgen in de prestaties en indexatie van websites in Google’s zoekresultaten. De uitbreiding van 90 dagen naar maximaal 16 maanden aan data is een veelgevraagde verbetering.
Search Console beta is nu live en toegankelijke voor alle gebruikers van de klassieke variant op https://search.google.com/search-console. De beta-variant bevat nog niet alle functionaliteiten van de huidige Search Console. Google belooft in de loop van het jaar meer functionaliteiten vanuit de klassieke variant toe te voegen. Tot die tijd blijven beide versies bruikbaar en kan men tussen beide versies schakelen. In dit artikel bespreken we kort de grootste veranderingen.
In het nieuwe Search Performance rapport, dat sterke overeenkomsten heeft met het huidige Search Analysis rapport, wordt het intuïtiever om te kijken naar de lange termijn prestaties van websites. Gebruikers beschikken over 16 maanden aan gegevens om over een langere termijn analyses te maken. Het grootste voordeel is dat men nu data op jaarbasis kan vergelijken in plaats van op kwartaalbasis.
Naast meer data neemt Google in de beta de gebruikerservaring op de schop en vereenvoudigd het de processen om data in te zien. Google hoopt met het redesign gebruikers beter te kunnen voorzien in hun alledaagse werkzaamheden.
Dankzij het rapport Index Coverage (Indexdekking in het Nederlands) levert Google meer inzicht in de redenen voor indexering van een website. Het rapport is gebaseerd op een nieuwe functionaliteit en toont correct geïndexeerde URL’s, redenen waarom een URL niet geïndexeerd is en geeft waarschuwingen bij mogelijk problemen.
In het rapport ‘Uitgesloten URL ‘s’ krijgt de gebruiker een overzicht van alle redenen waarom een URL niet is opgenomen in de indexering. De pagina’s in dit rapport worden met Google’s opzet niet opgenomen in de zoekresultaten, om bijvoorbeeld één van de volgende redenen:
Search Console geeft naast bovenstaande drie redenen een nog uitgebreider aantal redenen. Bezoek Search Console beta en controleer of uw website redenen voor uitsluiting bevat.
Het Index Coverage rapport moet gebruikers vooral meer handvaten geven om hun aanwezigheid in de zoekresultaten te verbeteren:
Google focust met de nieuwe Search Console op het verbeteren van Search Enhancements (Optimalisaties in de Nederlandse-versie), waaronder AMP en Job Postings. Deze rapporten leveren details over de specifieke fouten en waarschuwingen die Google heeft geïdentificeerd.
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. AMP is een HTML-variant van een pagina die volledig ingericht is op een snelle laadtijd voor mobiele apparaten. Pagina’s met AMP laden bijna ogenblikkelijk. De bezoeker hoeft hierdoor niet te wachten, wat de ranking van een pagina ten goede komt. Net als in Index Coverage moet het eenvoudiger worden om AMP-actiepunten op te sporen en sneller verbeteringen te kunnen verifiëren. Google plaatst in het rapport ook de ‘Oplossing valideren’ knop en laat de gebruiker direct weten of een actiepunt correct is opgepakt.
Google for Jobs is momenteel nog niet beschikbaar in Nederland, maar als u vacatures op uw website heeft staan, raadt SDIM aan deze op te maken met Job Posting Structured Data. Structured data is een opmaak van standaard gestructureerde gegevens om pagina’s op uw website beter te verduidelijken. Aan de hand van Structured Data kunnen zoekmachines de inhoud van websites beter begrijpen. Vergelijkbaar met het AMP-rapport biedt Google in de nieuwe Search Console een rapport voor Job Postings om verbeterpunten te traceren.
Wilt u meer weten over Search Console? Of bent u benieuwd hoe u de prestaties van uw website in de zoekresultaten van zoekmachines kunt verbeteren? Neemt u dan vrijblijvend contact op met de specialisten van SDIM. Wij voorzien u graag van vrijblijvend advies.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord