Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBijna iedere dag worden social media platformen voorzien van updates. SDIM houdt elke maand een overzicht bij van belangrijke veranderingen, zodat jij als online marketeer op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. In deze social media update lees je meer over de nieuwe tijdlijn optie van Twitter, de nieuwe van Leadformulier CTA buttons en story stickers van Instagram, samenwerking tussen Pinterest en LiveRamp, het stijgende aantal gebruikers van LinkedIn en meer over het Newcom Nationale Social Media Onderzoek 2023.
Twitter heeft een nieuwe functie aangekondigd waarmee gebruikers een ‘swipeable’ feed kunnen bekijken van alleen de accounts die ze volgen. Dit betekent dat, in plaats van de standaard tijdlijn waarop tweets van zowel gevolgde als niet-gevolgde accounts worden weergegeven, gebruikers nu een afgeschermde feed kunnen bekijken waarop alleen tweets van de accounts verschijnen waarvan ze volger zijn.
Deze nieuwe functie is ontworpen om gebruikers meer controle te geven over de tweets die ze zien. Dit helpt Twitteraars om zich te concentreren op de inhoud die hen het meest interesseert. Het is ook bedoeld om de tijdlijn van de gebruiker overzichtelijker te maken, zodat ze sneller de tweets kunnen vinden die ze zoeken.
De nieuwe functie is in eerste instantie enkel beschikbaar voor gebruikers op iOS apparaten. Naar verwachting zal de nieuwe functionaliteit binnenkort ook beschikbaar worden gemaakt voor Android gebruikers. Om deze nieuwe feed te bekijken, hoeft een gebruiker alleen maar op het icoontje van het profiel van zijn volgers te tikken in de navigatiebalk van de app.
The Home and Latest timelines are now just a swipe away for everyone on iOS, and soon on Android and web.
Tap the ✨ icon to pin (or unpin) the Latest timeline to your Home tab for easy access. https://t.co/cj7ofY3CZq pic.twitter.com/XR0ALOQ5Y6
— Twitter Support (@TwitterSupport) March 10, 2022
We zien in het voorbeeld hierboven ook dat Twitter de feeds heeft hernoemt naar “Following” en “For You”, in tegenstelling tot “Latest Tweets” en “Home”.
In een tijd waar de sociale media platformen overspoeld zijn met informatie, is deze nieuwe functie een welkome verbetering voor veel Twitter-gebruikers. Het geeft hen meer controle over de inhoud die ze zien en de feed maakt het vinden van relevante tweets gemakkelijker.
Instagram heeft onlangs aangekondigd dat het leadformulieren toe gaat voegen als een nieuwe CTA-knop optie op bedrijfsprofielen. Dit betekent dat bedrijven een formulier kunnen toevoegen aan hun profiel waarmee gebruikers hun contactgegevens rechtstreeks via de app kunnen achterlaten. Denk hierbij aan gegevens zoals hun e-mailadres of telefoonnummer.
Deze nieuwe functie is ontworpen om bedrijven te helpen leads te genereren en om hen in staat te stellen eenvoudig contact op te nemen met hun doelgroep. Het is ook bedoeld om het proces van het verzamelen van contactgegevens te vereenvoudigen, zodat bedrijven meer tijd kunnen besteden aan het opbouwen van hun merk en het verkopen van hun producten of diensten.
De leadformulieren zullen beschikbaar zijn voor bedrijven die geverifieerd zijn op Instagram en die een zakelijk profiel hebben. Het formulier kan worden toegevoegd als een CTA-knop naast de knop “Bericht” op het bedrijfsprofiel. Gebruikers die op de knop “Bericht” klikken, zullen het formulier zien en kunnen hun contactgegevens achterlaten.
Bedrijven zullen ook in staat zijn om de gegevens die ze via de leadformulieren verzamelen, te exporteren naar hun e-mailmarketingsoftware of CRM-systeem. Dit maakt het gemakkelijk om de gegevens te gebruiken voor toekomstige marketingcampagnes of om direct contact op te nemen met de gebruiker.
Deze nieuwe functie van Instagram is een welkome verbetering voor bedrijven die actief zijn op het platform. Het geeft hen meer mogelijkheden om leads te genereren en om contact op te nemen met hun doelgroep.
Instagram is weer eens bezig met een update die van invloed kan zijn op de manier waarop adverteerders hun campagnes op deze social media-app uitrollen. Vanaf 1 februari 2023 zullen alle Call To Action-links op Instagram Stories-advertenties worden weergegeven als een vaste sticker bovenop de advertentie creatie, in plaats van de huidige ‘swipe up’ design. Hierdoor zal de Stories-advertentie-ervaring meer lijken op de organische ervaring voor gebruikers.
De grootte, het ontwerp en de plaatsing van de linksticker blijven consistent in alle Instagram Stories-advertenties, maar eindgebruikers kunnen op basis van hun voorkeursgedrag op de sticker tikken of omhoog vegen in de Story. Dit betekent dat adverteerders moeten letten op de plaatsing van hun Call To Action-link, om ervoor te zorgen dat deze op een duidelijke en logische manier wordt weergegeven.
Om Stories-advertenties creatief te optimaliseren, raden we adverteerders ten zeerste aan om hun advertentie creaties bij te werken. Zorg ervoor dat klanten de onderste 20% (340 pixels) van hun content vrijlaten van tekst, logo’s en andere belangrijke creatieve elementen om te voorkomen dat ze worden bedekt door de CTA-sticker. Dit zal ervoor zorgen dat de Call To Action-link op een logische manier wordt weergegeven en dat de gebruiker deze eenvoudig kan vinden en selecteren.
In het algemeen lijkt deze update een positief effect te hebben op de gebruikerservaring. Het zal echter wel een aantal aanpassingen vereisen van adverteerders om hun campagnes op Instagram effectief te blijven uitvoeren.
Pinterest heeft de afgelopen maand een samenwerking aangekondigd met LiveRamp, een bedrijf dat zich richt op gegevens- en identiteit oplossingen. Deze samenwerking zal ertoe leiden dat adverteerders op Pinterest in staat zullen zijn om hun gegevens te koppelen aan LiveRamp, waardoor ze gerichter kunnen adverteren op het sociale mediaplatform.
LiveRamp maakt gebruik van zogeheten “Clean Rooms” die helpen bij het beheren van het gegevensupload- en versleutelingsproces, door ervoor te zorgen dat gegevens op gebruikersniveau nooit rechtstreeks tussen partijen worden gedeeld. Met deze samenwerking kan LiveRamp de gegevens van zijn klanten koppelen aan de gebruikers van Pinterest, waardoor adverteerders beter in staat zijn om gerichter te adverteren. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van aanbevelingen op basis van eerdere zoekopdrachten of het tonen van gerichte advertenties aan gebruikers die op een eerder moment interesse hebben getoond in bepaalde producten of diensten.
De samenwerking met LiveRamp is een belangrijke stap voor het Pinterest, omdat het hen in staat stelt om hun adverteerders een betere service te bieden en gebruikersgegevens op een privacy-vriendelijke manier op te slaan. Door de voortdurende veranderingen omtrent het verzamelen en opslaan van gebruikersgegevens zijn veel platformen haastig op zoek naar geschikte oplossingen. Clean Rooms zijn naar voren gekomen als een mogelijke oplossing waarmee advertentiepartners hun eigen gegevens kunnen samenvoegen met platformen om de meest effectieve targeting en tracking mogelijk te maken. Diverse platformen, waaronder Meta en LinkedIn, waren Pinterest al voor en hebben eerder al verschillende implementaties van Clean Rooms getest.
Pinterest heeft aangegeven dat de samenwerking met LiveRamp binnenkort van start gaat. In eerste instantie worden de nieuwe mogelijkheden enkel beschikbaar gemaakt voor geselecteerde advertentiepartners. Het is nog onduidelijk wanneer de nieuwe mogelijkheden voor elke adverteerder binnen Pinterest beschikbaar gaan zijn.
LinkedIn, het professionele sociale netwerk, heeft recent aangekondigd dat het aantal leden is gestegen tot 900 miljoen. Dit is een aanzienlijke groei in vergelijking met het aantal leden van 800 miljoen in oktober 2021.
Deze groei wordt toegeschreven aan de veranderde manier waarop mensen werken en netwerken als gevolg van de coronapandemie. Veel mensen die vanuit huis werken, hebben meer tijd besteed aan het onderhouden van hun professionele netwerken en het zoeken naar nieuwe kansen via LinkedIn.
LinkedIn meldt ook een toename van de engagement op het platform. Er zijn meer berichten, reacties en deelacties dan ooit tevoren. Dit betekent dat leden actiever zijn op het platform en dat er meer interactie is tussen connecties. LinkedIn omschreef de behaalde resultaten als volgt;
“We zagen opnieuw een record betrokkenheid onder onze meer dan 900 miljoen leden. Elke seconde melden zich drie leden aan. Meer dan 80% van deze leden komt van buiten de VS.”
De groei van LinkedIn biedt bedrijven en professionals de mogelijkheid om hun zichtbaarheid te vergroten en nieuwe connecties te maken. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun aanwezigheid op het platform versterken door middel van content marketing en het aanbieden van waardevolle informatie aan hun doelgroep.
Het zakelijke social netwerk blijft ook de gebruikerservaring verbeteren. Dit doen ze onder andere door het aanbieden van nieuwe functies, zoals video-oproepen,nieuwsbrieven en virtuele events. Dit maakt het platform nog aantrekkelijker voor zowel bedrijven als professionals.
LinkedIn blijft dus groeien en stijgen in gebruikersaantallen, de engagement op het platform is hoog en het platform blijft zich aanpassen aan de veranderde manier waarop mensen werken en zaken doen. Het biedt bedrijven en professionals de kans om hun zichtbaarheid te vergroten en nieuwe connecties te maken. Haal jij al alles uit je LinkedIn marketing?
Al 13 jaar op rij publiceert Newcom het nationale social media onderzoek rapport. De onderzoeksresultaten leveren waardevolle gegevens op over het gebruik van sociale media in Nederland. Gegevens zoals gebruikers demografie en -gewoonten, platform voorkeuren en meer. Het is een krachtige bron voor organisaties die succesvolle social media-strategieën en -campagnes willen ontwikkelen.
Ook dit jaar staat het onderzoek weer vol met interessante conclusies. Uit het onderzoek bleek dat Facebook en Twitter in Nederland veel gebruikers verliezen. Beide platformen verliezen bijna een half miljoen gebruikers. Vooral jongere social media gebruikers lijken de platformen naast zich te laten liggen. Ondertussen is op TikTok, Snapchat en BeReal de betrokkenheid van jongeren juist flink toegenomen. Dit laat zien hoe snel trends kunnen verschuiven op deze netwerken en benadrukt het belang van het bijhouden van het veranderende landschap van elk platform.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het gebruik van sociale media in alle leeftijdsgroepen toeneemt, vooral de 40-plussers zijn het afgelopen jaar meer social media platformen gaan gebruiken. Dit wijst erop dat volwassen gebruikers manieren hebben gevonden om digitale technologie te omarmen en te gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en leeftijdsgenoten. Dit bewijst hoe snel digitale hulpmiddelen door elke generatie kunnen worden omarmd zodra zij de mogelijkheden ervan inzien.
Wil je meer weten over de resultaten van Newcom’s nationale social media onderzoek? Download het hele rapport om waardevol inzicht te krijgen in hoe mensen omgaan met verschillende platforms en wat dit betekent voor jouw bedrijf.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op