Socialmediakanalen nemen privacymaatregelen, nieuwe merkbeschermingstool op Meta en TikTok’s van 30 minuten

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom deelt SDIM de belangrijkste veranderingen. In deze social update lees je meer over Instagram leesbevestigingsoptie, TikTok-video’s van maximaal 30 minuten, merkbescherming op Meta, YouTube A/B-testen en LinkedIn vergelijkbare doelgroep.

HomeBerichtenSocialmediakanalen nemen privacymaatregelen, nieuwe merkbeschermingstool op Meta en TikTok’s van 30 minuten
Geplaatst 31 januari 2024 - Geschreven door: Andrei Buyevich

Instagram introduceert een nieuwe leesbevestigingsoptie

Het platform heeft aangekondigd een nieuwe optie te hebben geïntroduceerd. Hiermee kun je de leesbevestiging uitschakelen. Dit is door Instagram uitgerold om gebruikers meer controle en privacy te geven. De nieuwe optie moet ervoor zorgen dat de gebruikers niet het gevoel hebben dat ze direct moeten reageren bij het lezen van een bericht, of juist andersom dat er geen druk wordt uitgeoefend door een ander. 

Het inschakelen van de nieuwe optie is niet makkelijk te vinden, maar we hebben het voor je uitgezocht. 

  1. Als eerst ga je naar je Instagram en vervolgens ga je naar je directe berichten; ook wel ‘papieren vliegtuigje’. 
  2. Selecteer een gesprek waarvoor je leesbevestiging zou willen uitschakelen.
  3. Klik op het profiel van de persoon bij wie je leesbevestiging wilt uitschakelen.
  4. Onder profielfoto selecteer je privacy en veiligheid.
  5. Je krijgt een nieuw scherm te zien en onder “Wie je activiteit kan zien” vink je Leesbevestigingen” uitschakelen. 

Let op: na het uitschakelen van de leesbevestiging kun je zelf ook niet zien of de persoon met wie je chat jouw bericht heeft gelezen. Het uitschakelen van de optie werkt individueel en niet voor alle Instagramberichten. Dit betekent dat je per persoon selectief de optie kan gebruiken. Het kan soms net meer rust geven om niet gelijk te hoeven antwoorden. Hiermee krijgt de gebruiker meer privacy en speelt Meta in op de bescherming van mentale gezondheid.

TikTok-video’s van maar liefst 30 minuten lang?

TikTok staat vooral bekend om korte video’s van 15 tot 60 seconden, waarbij je als gebruiker met gemak doorheen kunt swipen, totdat je een interessant filmpje tegenkomt. Door engagement en de goede gebruikerservaring is het het platform razendsnel gegroeid. In Nederland is de app vooral enorm populair onder de jongeren.

Om door te groeien en huidige gebruikers te behouden, is TikTok aan het testen met meerdere contentmogelijkheden. Het platform is daarom aan het experimenteren met wat het effect zal zijn van het uploaden van video’s tot 30 minuten lang. Hiermee wil de app ook andere doelgroepen aantrekken, niet alleen voor entertainment, maar ook voor informatieve en educatieve content. 

Door de uploadlimiet te verhogen, kan TikTok serieuze concurrentie aangaan met YouTube. Voor content creators kan dit een mooie stap zijn om content verder te verspreiden over meerdere platformen. Het is alleen nog de vraag of het aanslaat bij de gebruikers. Het is nog niet duidelijk of de lange video’s in de gebruikersfeed worden weergegeven of dat er een aparte functie voor komt. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling binnen sociale-mediawereld. 

Nieuwe tool voor merkbescherming binnen Meta

Op de kanalen van Meta komt het vaker voor dan we verwachten: doorverkoop van producten en aanbieders van replicaproducten van bepaalde merken. Meta heeft inmiddels een tool geïntroduceerd om merken te helpen hun intellectuele eigendom van producten beter te beschermen. Het is een opvallende verbetering waarbij gebruik wordt gemaakt van het matchen van productafbeeldingen. Het matchen van productafbeeldingen wordt ondersteund door AI, waarbij sneller en nauwkeuriger overeenkomsten tussen afbeeldingen worden geïdentificeerd. Hierdoor kunnen merken acties ondernemen als het gaat om vervalsing, illegale doorverkoop en andere schendingen van hun rechten. Meta gaat zelfs verder; merken kunnen content monitoren en analyseren op plagiaat, vervalsing van slechte reputatie en inbreukmakende activiteiten. 

Bron: Meta

De nieuwe tool is een positieve ontwikkeling voor Meta, merken en uiteindelijk ook de gebruiker of koper van producten. Het is een ontwikkeling op het gebied van de veiligheid van de consument, waarbij de kans op doorverkoop en verkoop van replica producten zal afnemen. 

A/B-testen met thumbnails op YouTube 

YouTube lanceert binnenkort een optie voor het A/B-testen met thumbnails. Deze nieuwe functie is vooral interessant voor content creators om te testen welke thumbnail het effectiefst is in het aantrekken van kijkers. 

Een contentmaker heeft de mogelijkheid om drie verschillende thumbnails te testen voor twee weken lang. YouTube zal vervolgens aan de doelgroep verschillende variaties van de thumbnails weergeven. Op basis van betrokkenheid kan de maker een beslissing nemen om uiteindelijk de succesvolste thumbnail te gebruiken en verder optimaliseren om hun publiek te vergroten. 

De nieuwe functie zal binnenkort beschikbaar zijn, maar de exacte releasedatum is nog niet bekendgemaakt. 

LinkedIn stopt met lookalike doelgroeptargeting 

LinkedIn heeft op eigen website aangegeven te gaan stoppen met vergelijkbare doelgroepen of ook veelgebruikte term ‘Lookalike’. Deze beslissing is genomen als onderdeel van voortdurende inspanning om de privacy van gebruikers te verbeteren. Adverteerders moeten hierdoor nog meer rekening houden met strenge privacyrichtlijnen. 

Voor veel LinkedIn adverteerders is dit een grote verandering, aangezien vergelijkbare doelgroepen veel ingezet worden om de advertenties aan relevante gebruikers te vertonen, buiten de huidige doelgroep. Een vergelijkbare doelgroep werd altijd ingezet op basis van bestaande persoonlijke gegevens van huidige gebruikers. Door de strikte privacy- en gegevensbescherming van gebruikers, heeft LinkedIn daarom besloten om de optie te verwijderen. 

LinkedIn geeft aan de volgende wijzigen door te voeren:

  • Het is niet meer mogelijk om bestaande vergelijkbare doelgroep te bewerken of nieuwe doelgroepen te maken. 
  • Bestaande vergelijkbare doelgroepen worden niet meer automatisch geüpdatet.

Adverteerders op LinkedIn moeten hier vooral rekening mee houden en nadenken over een andere aanpak. Dit kun je doen door bijvoorbeeld zelf in kaart te brengen wat je doelgroep is of contactlijsten met e-mailadressen toevoegen vanuit een eigen CRM. 

Kortom, voor adverteerders is dit een verandering waar je rekening mee moet houden. Het heeft namelijk impact op de campagnestructuur en advertisingstrategie.

Mocht je moeite hebben met het opzetten van de campagne, dan kun je ons altijd inschakelen. Neem voor meer informatie contact op met een van de collega’s. 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op