Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBijna elk bedrijf verzamelt tegenwoordig data. Data over wat er op de website gebeurt, over advertenties, doelgroepen, klanten, leads en orders. Deze data wordt opgeslagen binnen verschillende platformen die veelal los van elkaar staan, waardoor de data gefragmenteerd wordt.
In het verleden werd Excel veelal gebruikt om de data van de verschillende kanalen in te verzamelen, wat een handmatige en tijdsintensieve klus was. Later ontstonden er data visualisatie tools, waarbij in sommige gevallen ook enige codering kennis vereist was. Een nog vrij recente dashboarding tool is Google Data Studio.
In vergelijking tot Excel en andere data visualisatie tools biedt Google Data Studio een aantal voordelen.
Google Data Studio is gratis te gebruiken. U kunt veel databronnen toevoegen aan de tool, die een realtime datakoppeling hebben. Dit houdt in dat de data continu automatisch wordt opgehaald uit de bron. Bij veel andere tools krijgt u een trial account of moet u gelijk een abonnement aangaan. Een Google Data Studio account zet u snel en eenvoudig op. Net zoals bij Google Analytics, kan u inloggen met een Google gekoppeld e-mailadres en direct beginnen met het koppelen van databronnen.
Veel van de Google producten waar data in opgeslagen wordt – zoals Google Search Console, Spreadsheet, YouTube, Google Analytics en Ads – zijn gratis te koppelen. Er zijn ook een aantal gratis partner connectors van producten die u kunt gebruiken. Echter heeft u een betaalde partner connector nodig om data uit onder meer MailChimp, Facebook, LinkedIn, Instagram of Bing te halen. Zo biedt SuperMetrics de mogelijkheid om Facebook, Instagram, LinkedIn (organisch en betaald), MailChimp, Microsoft Ads en Twitter te koppelen vanaf $39,- per maand.
Een ander voordeel is dat de tool voor beginnende data marketeers vrij eenvoudig in gebruik is. U kunt gemakkelijk connecties met de databronnen maken en beginnen met het maken van een dashboard. Wanneer u een bron gekoppeld heeft, kan u een diagram kiezen, waarmee u uw data kunt visualiseren. Wilt u één statistiek laten zien om een totaal of gemiddelde te laten zien? Of wilt u het verloop over een periode laten zien? Ook dat is mogelijk in Google Data Studio.
Google Data Studio biedt daarnaast veel functies voor de gevorderde data marketeer. Zo kan u verschillende databronnen samenvoegen, wat data blending heet en kan u zelf formules maken.
U kunt zelf eenvoudig aan de slag gaan met Google Data Studio. Hierbij is het goed om na te denken over wat het doel van het dashboard is en te bedenken wie het gaat gebruiken. Om deze inzichten visueel te maken kan het helpen om het dashboard eerst uit te tekenen.
Gebruik bij het inloggen, indien mogelijk, het Google account waarmee u toegang heeft tot de databronnen. Zodra u bent ingelogd, kan u beginnen met het koppelen van een databron. Google Analytics is een goede bron om mee te starten. Maak vervolgens een opzet.
Het mooie van Google Data Studio is dat u het dashboard interactief kunt maken. U kunt de optie ‘periode’ gebruiken om een tijdsperiode aan te geven, waarover u de data wilt zien. Daarnaast kan u ook de optie ‘filter’ gebruiken. Zo kan u het dashboard in een paar klikken filteren op een groep van u data (bijvoorbeeld alleen de mobiele gebruikers of gebruikers uit Google Organic) om het gedrag van deze groep in te zien. Dit is veel makkelijker, dan wanneer u data in Google Analytics analyseert. U kunt dezelfde statistieken gebruiken en snel inzoomen op een groep gebruikers.
Geef met titels aan wat er op de pagina en per diagram te zien is. Dit maakt het Google Data Studio dashboard overzichtelijker dan bijvoorbeeld Google Analytics, waar u alleen de standaard namen en kolommen kunt laten zien.
Per diagram kan u in het menu kiezen welke statistieken u wilt tonen. Wilt u de data over een periode laten zien, voeg dan ook een dimensie toe. De statistieken en dimensies die in de databron aanwezig zijn, worden automatisch gecategoriseerd, waardoor u ze alleen maar hoeft toe te voegen in het template van de diagram. Dit scheelt veel tijd ten opzichte van andere dashboard tools, die soms nog wat codeerwerk vergen.
U kunt binnen het Google Data Studio dashboard gemakkelijk een nieuwe pagina aanmaken. Wilt u bepaalde onderdelen van uw rapport op elke pagina terug laten komen? Door bij ‘onderdelen’ de optie rechtermuisknop > ‘Rapportniveau maken’ te gebruiken, kan u elementen op elke pagina terug laten komen op dezelfde plek. Dit oogt netjes en zorgt ervoor dat u binnen het dashboard ook makkelijk een template kunt gebruiken. De URL van het rapport eindigt op de string vergelijkbaar met /page/*** of /page/***/edit. Door de URL aan te vullen met /preview of /edit te vervangen of /preview kan u uw rapport gemakkelijk omzetten en gebruiken als template. Als u dan naar de URL gaat ziet u een grote blauwe balk met een button ‘Template gebruiken’.
Google Data Studio maakt het eenvoudig om data te verzamelen en te visualiseren. Zo kan u de data overzichtelijk tonen om zelf analyses te maken of om het te delen met collega’s en het MT. Google Data Studio maakt data-analyse op een laagdrempelige manier mogelijk. Dat maakt Google Data Studio onmisbaar in het werk van online marketeers. Voor meer informatie, neem contact op met SDIM.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord