Google AdWords Quality Score – uitleg van de kwaliteitsscore

Google hecht waarde aan relevantie. Relevantie voor de zoekers op Google heeft voor Google veel waarde. Voor het maken van een relevante AdWords campagne, beloont Google de adverteerders. Dat doet Google op basis van de Google AdWords Quality Score (kwaliteitsscore / QS). Hierdoor krijgen advertenties een hogere advertentie positie tegen lagere kosten per click, maar let op, het werkt ook andersom!

Geeft Google AdWords korting? Ja, Korting!

Hoe beter / hoger de Quality Score van uw account, campagnes, keywords en ads, hoe hoger een advertentie wordt getoond. Anders gezegd: U kunt hoger adverteren dan concurrenten tegen dezelfde of zelfs lagere kosten.

Berekening Google AdWords Quality Score

Alhoewel Google NOOIT alle factoren zal vrijgeven weten we een aantal factoren die Google gebruikt bij de berekening van de Quality Score.

  • De kwaliteitsscores die Google inzichtelijk maakt in het AdWords account zijn:
  • ervaring op de bestemmingspagina
  • de relevantie van de advertenties
  • de verwachte CTR
  • gemiddelde QS

Belangrijk zijn dus:

  • de relevantie van het zoekwoord m.b.t. de bestemmingspagina;
  • de laadtijd van de landingspagina.
  • historische klikfrequentie in het account
  • huidige clickratio
  • gebruiksvriendelijkheid van de landingspagina.
    de historische data van de kwaliteit van een in AdWords gebruikte URL
  • de relevantie van de advertentietekst bij de zoekopdracht
  • gebruik van voldoende, relevante advertentie extensies

AdWords Kwaliteitsscore en verhoogde advertentiepositie

De Google Quality Score zorgt ervoor dat de advertenties enerzijds een hogere positie krijgen. Met andere woorden: Hoe hoger de Quality Score, hoe hoger een advertentie wordt weergegeven. Hierdoor kunt u zonder meer te bieden, toch een hogere  advertentiepositie en dus meer volume halen. Een stijging van het aantal clicks en/of conversies is een (logisch) gevolg hiervan. In ruil voor relevantie van uw campagne, krijgt u dus ‘korting’ van Google.

AdWords Kwaliteitsscore en de verlaagde kosten per klik

Naast een verhoogde advertentiepositie zorgt een goede Google AdWords Quality Score voor lagere kosten per klik (CPC). Het wordt dus goedkoper om een advertentie op eenzelfde positie te plaatsen. De kosten die hierdoor bespaard worden, kunnen geïnvesteerd worden in andere zoekwoorden. Uiteindelijk zorgt dit wederom voor meer volume.

Quality Score en weergave van Advertentie Extensies

Het is goed voor de Clickratio (CTR) als de advertentie groot wordt weergegeven en zo veel mogelijk relevante informatie bevat. Advertentie extensies dragen daaraan bij. Google vertoond vaker / meer advertentie extensies als de QS van een campagne hoger is dan die van de concurrentie. Maar andersom geldt ook: Als de relevantie van de campagnes / zoektermen lager is dan worden advertentie extensies minder vaak weergegeven.

Voorbeeld van een grote advertentie met een hoge AdWords Kwaliteitsscore waarin alle relevante extensies woorden weergegeven:

Google quality score

Hoe kan ik de AdWords Quality Score verbeteren?

Bij het optimaliseren van de QS van een campagne kun je het beste RELEVANTIE in je achterhoofd houden. Alle optimalisatieslagen die een campagne relevanter maken kun je uitvoeren.

  • kies zoekwoorden die passen bij de website / landingspagina.
  • zorg voor relevante zoekwoorden door gebruikt te maken van zoekwoord uitsluitingen
  • schrijf relevante advertentieteksten waarin de zoekopdracht verwerkt is in de kop
  • schrijf relevante advertentieteksten waarin de zoekopdracht verwerkt is in de zichtbare url
  • voeg relevante sitelinks toe (sowieso, HighLight extensies, Ad Sitelinks en Extensies voor website-informatie)
  • gebruik, indien mogelijk, zo veel mogelijk SEO geoptimaliseerde landingspagina’s

Google AdWords campagne optimalisatie uitbesteden?

S&D Interactive Media verzorgt advies en de volledige operationele uitvoering van relevante Google AdWords campagnes.  S&D Interactive Media levert daarnaast zoekmachine optimalisatie advies. Neem contact op voor meer informatie. We helpen u graag met concreet & vrijblijvend advies en uitleg.

Vragen over Google AdWords Quality Score – uitleg van de kwaliteitsscore?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.