Featured Snippets van Google

Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over een zoekopdracht binnen de SERP’s (zoekresultaten pagina’s) van Google. Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. Een Featured Snippet wordt vertoond onder de betaalde zoekresultaten ‘advertenties > sponsored content’ en bovenaan de organische zoekresultaten. Daarom wordt er bij Featured Snippets ook wel gesproken over een #0 ranking (positie 0 binnen Google.nl). Een andere benaming van een Featured Snippet is; Answer Box.

Hoe krijg ik een Featured Snippet (0-ranking)?

Om met uw pagina (URL) een Featured Snippet binnen de zoekresultaten van Google te krijgen, kunt u rekening houden met de volgende tips en voorwaarden.

  • Feiten: de pagina moet voorzien zijn van objectieve informatie.
  • De pagina moet bronvermelding bevatten die informatie op de pagina bevestigen of dieper toelichten.
  • Geef zo gedetailleerd mogelijk antwoord op de zoekvraag die u wilt beantwoorden.
  • Uw pagina dient te ranken binnen de top 10 posities binnen Google.nl.
  • Schrijf uw tekst voor mensen! (content: written for human)
    Dit klinkt simpel, maar wat erop neerkomt is dat u niet uw content online dumpt, maar afstemt zoals u het zou willen vertellen aan uw doelgroep.
    U kunt de leesbaarheid van een tekst (readability) testen via bijvoorbeeld onderstaande tools te gebruiken;
    Readable
    Yoast SEO tool voor WordPress websites
  • Focus niet op ‘keyword density’. Schrijf een artikel over één uniek onderwerp en optimaliseer niet op een zoekterm door deze meermaals in de tekst als focus zoekterm terug te laten komen in alle contentelementen.
  • Neem een voorbeeld aan een Wikipedia pagina; opbouw en gebruik van bronnen.
  • Bewijs en overtuig op uw pagina, waarom u de specialist bent van dit onderwerp!
  • Maak een kennisbank of FAQ sectie aan op uw website en wordt een autoriteit binnen uw niche.
  • Structureer uw pagina door gebruik te maken van paragrafen (ca. 40-60 woorden woorden per paragraaf).
  • Table en list format (plaats informatie in een tabel of lijst (wordt met name aanbevolen voor mobiele weergave).
  • Voorzie uw website van een SSL verbinding > HTTPS.
  • Gebruik meerdere afbeeldingen die horizontaal geschaald zijn (landscape images).
  • Gebruik externe links in uw artikel naar domeinen met een sterke autoriteit.

Question keywords kiezen – zoektermen die een vraag bevatten

Featued Snippets worden door Google vaak weergegeven, wanneer uw pagina een zoekterm bevat die als vraag wordt geformuleerd. Vandaar de term ‘question keywords’. De kans op het verkrijgen van een Featured Snippet is groter, wanneer uw artikel een vraag beantwoord. Een voorbeeld van een question keywords is;

  • Hoeveel bier in een krat?
    (zoekterm waar maandelijks gemiddeld 110x op wordt gezocht)
Featured Snippet: hoeveel bier in een krat

Om te onderzoeken welke question keywords voor u interessant zijn, raden we de volgende stappen aan:

  • Analyseer uw data in Google Search Console
    Hier staan vaak verschillende zoekvragen als zoekopdracht, welke u  kunt gebruiken als nieuwe onderwerp om content over te schrijven.
    Filter zoekopdrachten voor een langere periode met ‘wat’, ‘wie’, ‘waarom, ‘hoe’, etc. om question keywords te zoeken voor uw website.
    Zoekopdrachten op wie wat hoe selecteren in search console
  • Google Search Console
    – Gebruik de tool ‘Answer the public‘ om zoekvragen te vinden rondom onderwerpen.
    SEO tools

Meerwaarde en voordelen van een Featured Snippet

  • Indirecte optimalisatie voor Voice Search.
  • Hoogste organische positie #0 (gratis zoekresultaat).
  • Doordat het zoekresultaat in een ander formaat wordt weergegeven dan de standaard zoekresultaten, trekt een Featured Snippet direct de aandacht.
  • Geeft direct antwoord op een vraag van een gebruiker van Google.
  • Featured Snippets zorgen in het algemeen voor een groei in organisch verkeer en een hogere CTR.
    Search Engine Land heeft in een Featured Snippets case het volgende aangetoond;
    – 516% groei in organische bezoeken
    – CTR (Click Through Rate) nam toe van 2% naar 8%.
  • Doel is om een gebruiker door te laten klikken naar uw website voor meer informatie betreft het onderwerp. Vervolgens kunt u de bezoeker extra informeren over het onderwerp en/of confronteren met een vervolgactie.
  • Leuk om aan uw baas te laten zien ;-).
  • Op mobiele weergave is een Featured Snippet (bijna of vaak) even groot als het gehele scherm.
    (wat betekent dat de concurrentie wegvalt onder de vouw)
Featured Snippet: Wat is google grants - mobiele weergave

Voorbeeld SDIM website: mobiele weergave van een Featured Snippet

3 soorten Featured Snippets uitgelicht:

  1. Paragraaf 

    Featured Snippet: Wat is een demand side platfor?

    Voorbeeld paragraaffragment

  2. Lijst (genummerd / bullet points)

    featured snippet lijst

    Featured Snippet lijstfragment

  3. Tabel
Weeknummers featured snippet: tabelfragment

Tabelfragment: Weeknummers featured snippet

In het onderzoek van STAT over Featured Snippets kwamen paragraaffragmenten het meest voor; in 82 procent van alle onderzochte Featured Snippets. Lijstfragmenten verschenen in 10,8 procent en tabelfragmenten in 7,3 procent. Alle drie vertoonden af en toe afbeeldingen (de afbeelding kan ook van een andere bron vertoond worden, wanneer Google dat relevanter vindt).

Handige Tools bij toepassen van Features Snippets

Bronnen over Featured Snippets:

Vragen over Featured Snippets van Google?

Stefan Rooijakkers

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.