SEO – zoekmachine optimalisatie

Featured Snippets van Google

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieFeatured Snippets van Google

Wat is een featured snippet?

Featured snippets zijn ‘uitgelichte fragmenten’ die informatieve inhoud weergeven over een zoekopdracht binnen de SERPs (zoekresultaten pagina’s) van Google. Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. Een Featured Snippet wordt vertoond onder de betaalde zoekresultaten ‘advertenties > sponsored content’ en bovenaan de organische zoekresultaten. Daarom wordt er bij Featured Snippets ook wel gesproken over een #0 ranking (positie 0 binnen Google.nl). Een andere benaming van een Featured Snippet is: Answer Box.

Hoe krijg ik een Featured Snippet?

Hou er rekening mee dat er nooit gegarandeerd kan worden dat u een featured snippet krijgt, dit heeft Google zelf in de hand. Wanneer u hoge kwaliteit content schrijft en u zo goed mogelijk de vraag van uw zoekers beantwoord, heeft u de grootste kans op een featured snippet.

U kunt denken aan de volgende vereisten:

  • Feiten: de pagina moet voorzien zijn van objectieve informatie.
  • De pagina moet bronvermelding bevatten die informatie op de pagina bevestigen of dieper toelichten.
  • Geef zo gedetailleerd mogelijk antwoord op de zoekvraag die u wilt beantwoorden.
  • Schrijf een goed leesbare, gebruiksvriendelijke tekst.
  • Deel sub onderwerpen op doormiddel van sub-headings zoals H2 en H3.
  • Structureer uw pagina door gebruik te maken van paragrafen (ca. 3-5 zinnen per paragraaf)
  • Table en list format (plaats informatie in een tabel of lijst (wordt met name aanbevolen voor mobiele weergave).
  • Maak gebruik van Structured Data om te verduidelijken aan de zoekmachine waar de pagina over gaat, bijvoorbeeld:
    • Reviews
    • Recipes
    • Movies
    • Events

Question keywords kiezen – zoektermen die een vraag bevatten

Featued Snippets worden door Google vaak weergegeven, wanneer uw pagina een zoekterm bevat die als vraag wordt geformuleerd. Vandaar de term ‘question keywords’. De kans op het verkrijgen van een Featured Snippet is groter, wanneer uw artikel een vraag beantwoord.

Een voorbeeld van een question keywords is:

  • Wat zijn rage clicks?

wat zijn rageclicks

Om te onderzoeken welke question keywords voor u interessant zijn, kunt u op zoek gaan op welke vragen u nu al gevonden wordt.

  • Analyseer uw data in Google Search Console
    Hier staan vaak verschillende zoekvragen als zoekopdracht, welke u  kunt gebruiken als nieuwe onderwerp om content over te schrijven.
    Filter zoekopdrachten voor een langere periode met ‘wat’, ‘wie’, ‘waarom, ‘hoe’, etc. om question keywords te zoeken voor uw website.
    Zoekopdrachten op wie wat hoe selecteren in search console
  • Gebruik de tool ‘Answer the public om zoekvragen te vinden rondom uw onderwerp.

Wat zijn de voordelen van featured snippets?

Een featured snippet heeft vele voordelen. Hieronder worden er een aantal opgesomd:

  • Het verbetert de click-through rate (CTR): ondanks dat een featured snippet direct de vraag beantwoord, zijn veel zoekers op zoek naar meer informatie.
  • Een goede indicatie dat uw website goed in elkaar zit: Een featured snippet is het ideale bewijs dat uw website goed in elkaar zit en de zoekmachine uw content begrijpt.
  • Maakt onderscheid tussen informatie zoekers en zoekers die converteren: Doordat er direct antwoord op een vraag gegeven wordt, zijn er ook zoekers die vervolgens afhaken: ze hebben immers antwoord op de vraag. De overige bezoekers, die mogelijk meer informatie willen om vervolgens een aankoop te doen, klikken op uw zoekresultaat.
  • U bent beter voorbereid op Voice Search: Wanneer voice search echt zijn intreden maakt in Nederland, zijn featured snippets de antwoorden op de vraag die aan de virtuele assistenten gesteld worden.
  • Het laat zien dat u een autoriteit bent in uw vakgebied: Wanneer u featured snippets heeft, is dit een bevestiging voor zoekers dat u een autoriteit bent in uw vakgebied.

Welke soorten featured snippets zijn er?

Er zijn diverse soorten featured snippets. Hieronder leest u de meest voorkomende:

  • Paragraaf

Paragrafen worden vaak gebruikt om direct een overzichtelijk antwoord te geven op de vraag die gesteld wordt.Featured Snippet: Wat is een demand side platfor?

  • Lijst (genummerd / bullet points)
    Lijsten worden gebruikt om punten te ordenen: bijvoorbeeld de stappen in een proces, ingrediënten in een recept of zoals in het voorbeeld hieronder om de beste producten op te sommen.featured snippet lijst
  • Tabellen

Tabellen worden vaak opgenomen als featured snippet. Het visualiseert gemakkelijk data en is ideaal om vergelijkingen te maken.

Weeknummers featured snippet: tabelfragment

  • Video’s 

Video’s worden steeds vaker weergegeven in featured snippets. Dit komt doordat zoekmachines de inhoud van video’s steeds beter begrijpen. Hierdoor laten ze als beste resultaat het fragment van een video zien.

In het onderzoek van STAT over Featured Snippets kwamen paragraaffragmenten het meest voor; in 82 procent van alle onderzochte Featured Snippets. Lijstfragmenten verschenen in 10,8 procent en tabelfragmenten in 7,3 procent. Alle drie vertoonden af en toe afbeeldingen (de afbeelding kan ook van een andere bron vertoond worden, wanneer Google dat relevanter vindt).

Handige Tools bij toepassen van Features Snippets

Gerelateerde kennisartikelen

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

One Comment

  • Erg goed uitgelegd. Ja, tegenwoordig zak je erg snel in de Google search lijst. Wij hosten via Weebly en voor een leek/zzp-er blijft het moeilijk om alle commerciele bedrijven of bedrijven die (zeer) professionele web pagina begeleiding hebben, voor te blijven. Denk dat bedrijven zoals SDIM hier inderdaad wel een duwtje in de rug kunnen geven.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *