Search engine marketing SEO checklist

Zoekmachine optimalisatie heet ook wel:

  • Zoekmachine ranking
  • Search engine ranking
  • SEO
  • Search engine optimization
  • Organic search
  • Natural search

Alles draait om het verkrijgen van hoge(re) posities in de “echte”, onbetaalde, resultaten bij zoekmachines.

Grofweg bestaat optimale zoekmachine positionering uit drie onderdelen. Per onderdeel staan hieronder een aantal basis tips en trucs. U zult zien dat het een omvangrijke klus is om alle adviezen te implementeren. Daar kan S&D Interactive Media u bij helpen.

SEO checklist – website techniek

Voor optimale zoekmachine positionering is het belangrijk dat u uw site vrij maakt van blokkades die kunnen voorkomen dat zoekmachines uw site goed kunnen indexeren en dat u alles wat zoekmachine kunnen indexeren ook optimaal benut.

  • Maak niet teveel/correct gebruik van Javascript
  • Maak geen gebruik van (I-)Frames
  • Geef afbeeldingen een relevante naam en voeg Alt-tekst toe
  • Plaats op de homepage in de footer een link naar een correcte sitemap
  • Upload een XML sitemap in de Google Search Console
  • Link de error 404 pagina naar de homepage en de sitemap
  • Geef de error 404 pagina de titel “error404”
  • Gebruik correcte redirects (met correcte status codes)
  • Bouw content op met header tags (H1, H2 etc.)
  • Geef elke pagina een aparte, passende, titel met daarin de de zoektermen waarop u gevonden wilt worden
  • Geef elke pagina een aparte, passende, description met de relevante zoektermen
  • Bouw de URL’s van pagina’s correct op
  • Zorg dat de URL’s de keywords waar u op gevonden wilt worden bevatten
  • Laat S&D Interactive Media een uitgebreide technische SEO scan of een technische SEO Quick scan uitvoeren

SEO en CMS

Als u gebruik maakt van een CMS systeem om content/pagina’s aan uw site toe te voegen, zorg er dan voor dat uw CMS leverancier in het systeem opties opneemt om de description, keywords en pagina title in te kunnen geven.

SEO keyword / zoektermen onderzoek

  • Weet op welke keywords u gevonden wilt worden (S&D Interactive Media levert een uitgebreid zoektermen onderzoek)
  • Zijn de gekozen zoektermen de meest relevante voor de website
  • Is er niet teveel concurrentie op deze keywords
  • Zijn de zoektermen niet te breed
  • Kies per pagina maximaal drie zoektermen die de content het best weergeven en optimaliseer de webpagina daar op
  • Verdeel keywords in relevante groepen t.b.v. menu overzichtspagina’s
  • Gebruik AdWords campagne data als bron voor inspriratie
  • Focus niet alleen op commerciele keywords

Zoekmachine content optimalisatie

Het is belangrijk om veel en kwalitatief goede content op de website zetten, waarin u focust op de zoektermen waar u op gevonden wilt worden.

  • Maak een veelgestelde vragen pagina
  • Voeg een blog of nieuwsrubriek toe aan uw website
  • Voeg een begrippenlijst aan uw website toe
  • Zet oude nieuwsbrieven in een archief op de site
  • Schrijf de copy specifiek voor het web (S&D Interactive Media biedt trainingen, of neemt dit uit handen)
  • De titels van artikelen moeten de zoektermen waar u op gevonden wilt worden bevatten
  • Schrijf teksten vanuit de lezer. Schrijf niet voor de zoekmachine!
  • Voorkom “wij van WC-eend, adviseren WC-eend”-content. Niet alle content hoeft over uw bedrijf of diensten/producten te gaan. Help lezer met het informatie die hen helpt met het beantwoorden van vragen die ze hebben. Uw hulp straalt prima af op uw organisatie, zonder reclame te maken dus.
  • Gebruik belangrijke keywords als “anchor tekst” in doorlinks. Voorbeeld: gratis advies over zoekmachine optimalisatie en ranking

Website populariteit verbeteren

Een belangrijke factor waarop zoekmachines websites beoordelen is de populariteit, oftewel het aantal en de kwaliteit van links van andere websites. Dit kunt u beïnvloeden:

  • Zorg voor links van websites van relaties, leveranciers, partners, brancheverenigingen, startpaginadochters, vaktitels, DMOZ, en andere relevante sites
  • Zorg voor uitstekende, unieke content, waar andere sites graag naar linken
  • Neem uw URL op in persberichten
  • Zorg ervoor dat externe sites met passende “anchor” text naar u linken
  • Kies websites met een hoge Pagerank/Trustrank
  • Kies relevante sites over uw onderwerp
  • Link ook naar relevante nieuwssites, blogs en social media posts vanuit uw website
  • Deel content ook op social media

SEO resources

De uitgebreide SEO guide van SEOguru
Ranking factors SEOmoz.org – door de SEO industry leaders

Vraag hulp bij SEO

Vindt u dit ingewikkeld of teveel werk, laat S&D Interactive Media u dan helpen. Dit gehele SEO traject kan tegen beperkte kosten voor u uit handen worden genomen. S&D Interactive Media geeft u graag en gratis meer uitleg of een op maat gemaakt advies op basis van uw website. Het enige wat u hoeft te doen is even uw gegevens doorgeven.

Vragen over Search engine marketing SEO checklist?

Bart Wagener

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.