Website vindbaar maken

Grote kans dat u op deze pagina terecht bent gekomen via een zoekopdracht in Google of Bing, in de trant van “website beter vindbaar maken”. Althans, daar gaan we vooralsnog vanuit. U bent ten slotte nu hier. Welkom! Deze pagina heeft SDIM geschreven met het doel om de eigen vindbaarheid op deze zoekterm “website vindbaar maken” te vergroten en om u, de lezer, een glimp te geven in de wereld van online marketing en website vindbaarheid specifiek.

SDIM verbetert de vindbaarheid van websites. Dat heet zoekmachinemarketing, of SEO(Search Engine Optimization), of “organic search”. Hoe maakt u nou de website van uw bedrijf of organisatie beter vindbaar? In theorie is het heel erg simpel: zorg dat u de allerbeste teksten hebt over een onderwerp en vertel dat aan zoveel mogelijk mensen op het internet. Klinkt eenvoudig genoeg. In de praktijk is dat echter nog niet eenvoudig.

Maak ‘online vindbaarheid’ onderdeel van uw online marketingplan

Online vindbaarheid vergroten is met name complex in een markt met sterke online concurrentie die allemaal van de daken schreeuwen hoe goed ze zijn “in het doen van hun ding”. De complexiteit verveelvoudigd naar mate uw website ingewikkelder wordt. Teams die allemaal content produceren, user generated content, dynamisch gegenereerde pagina’s op basis van filters, meerdere talen en dit alles moet u ook nog eens opnemen in uw algehele online marketingplan. Een website vindbaar maken op precies die zoekopdrachten die voor uw bedrijf of organisatie belangrijk zijn wordt dan een complex proces waar meerdere collega’s bij betrokken zijn. Het overzicht vasthouden en slagkrachtig blijven is een echte uitdaging!

Wat is online vindbaarheid?

Online vindbaarheid is het gevonden worden op de juiste zoekterm(-en). Het slaat namelijk nergens op om uw website vindbaar te maken op de zoekopdracht “ongezoute ongebrande cashew noten” als u een kapsalon bent. Dom voorbeeld natuurlijk maar daarom des te duidelijker.

Online vindbaarheid is gevonden worden in zoekmachines op de juiste zoektermen voor jouw bedrijf.

Goed; dat is nu duidelijk. Maar hoe doet u dit dan? In grote lijnen zijn er de volgende stappen te identificeren:

  1. Bepaal de juiste zoektermen voor uw website (zoekwoordenonderzoek)
  2. Optimaliseer uw website op technisch vlak voor een optimale vindbaarheid
  3. Plaats content over de juiste zoektermen voor een geoptimaliseerde website
  4. Zorg dat u online autoriteit vergroot en zie dit als vast onderhoud van uw website

De juiste zoektermen bepalen om de vindbaarheid van uw website te verbeteren

Vindbaarheid van een website verbeteren begint bij ons eigenlijk altijd met een zoekwoordenonderzoek. Dit is de hoeksteen van elk gedegen zoekmachineoptimalisatie traject: alles vloeit eruit voort. Zoals we al aangaven wilt u de online vindbaarheid vergroten met de juiste zoektermen. Welke dat zijn bepalen wij bij SDIM aan de hand van een zoekwoordenanalyse. Daarin kijken we natuurlijk eerst naar de core-business van uw bedrijf: wat doen jullie precies en welke zoekvragen van gebruikers horen daar bij. Daarna gaan we kijken naar het gemiddelde zoekvolume per maand. Hoe vertolkt een gebruiker zijn of haar vraag naar een zoekopdracht in de zoekmachines? Typen ze “ongebrande cashewnoten” in, of wordt er meer gezocht op “ongebrande cashews” of “cashewnootjes ongebrand”.

Zoekmachines als Google begrijpen tegenwoordig steeds beter het verschil tussen meervoud en enkelvoud en negeren de Nederlandse verkleinwoordjes. Toch adviseren wij dan te optimaliseren voor precies dat woord met het meeste zoekvolume. Tenzij er dan rare zinnen ontstaan waarin een term als “website vindbaar maken” er uit het niets in verschijnt en de website slecht leesbaar wordt en een “rare” vibe meegeeft (soms komt u er wel mee weg als u bijvoorbeeld een tekst schrijft waarin een hoop meta gaat over online vindbaarheid).

Technische aspecten van organische vindbaarheid

We hebben het in dit verhaal trouwens over organische vindbaarheid. Organische vindbaarheid is de mate waarin de website van uw bedrijf of organisatie vindbaar is in zoekresultaten waar niet voor betaald wordt. We belichten een aantal technische aspecten van online vindbaarheid. De theorie is wederom klein maar fijn: voorkom blokkades in indexatie door zoekmachines en geef zo duidelijk mogelijk aan waar u content over gaat. In de praktijk moet u rekening houden met de onderstaande factoren (en nog veel meer):

  • Robots.txt
  • XML-sitemap
  • URL-opbouw
  • Menu structuur
  • Interne linkdruk
  • Canonical tags
  • Site snelheid
  • Beveiligde verbinding
  • Internal redirects
  • Etc.

Links en online vindbaarheid

Het internet wordt ook wel het web genoemd. Dat kunt u vrij letterlijk zien: website zijn met elkaar verbonden via links. Websites waar vaak naar verwezen wordt vanaf andere websites krijgen meer autoriteit. De redenatie is als volgt: als er veel naar gelinkt wordt dan zal deze website over dat onderwerp wel iets zinnigs te melden hebben.

Vroeger werd deze redenatie misbruikt. Om websites beter vindbaar te maken werden er honderden en soms duizenden links geplaatst vanaf allerlei malafide websites. Een duidelijk poging om de zoekresultaten te manipuleren. Dit wordt inmiddels keihard afgestraft (en steeds meer sinds de laatste penguin update realtime is geworden) door de zoekmachines en werkt niet meer…. althans, tot op zekere hoogte.

Echte malafide linkbuilding praktijken worden gestraft maar dat wil niet zeggen dat u de online autoriteit van uw bedrijf of organisatie niet bewust kan vergroten. Sterker nog: u moet wel, want u concurrent doet het ook. De aanpak is tegenwoordig verschoven richting content. Het idee is vrij simpel: schrijf inspirerende gave content over relevante onderwerpen en geef uw lezers nieuwe inzichten. Daar is het internet in de eerste plaats voor uitgevonden. De links volgen dan vanzelf wel. Uw website is immers “the place to be” geworden, voor een specifieke branche, product, dienst of merk.

Vindbaarheid vergroten samengevat

In theorie is het helemaal niet zo moeilijk om de vindbaarheid van uw website te vergroten. Plaats goede content op een geoptimaliseerde website en deel deze met zoveel mogelijk mensen. In de praktijk loopt u alleen al snel tegen allerlei uitdagingen aan. Zaken waarvan u niet wist dat ze bestonden moeten ineens geoptimaliseerd worden. We kunnen het ons goed voorstellen dat u wel wat hulp kunt gebruiken. Zoals we al zeiden aan het begin van dit blog. Dit is wat wij doen; websites vindbaar maken. S&D Interactive Media  bouwt graag mee om uw website online beter vindbaar te maken en meer rendement eruit te halen. Neem daarom vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor uw bedrijf of organisatie te bespreken!

Vragen over Website vindbaar maken?

Stefan Rooijakkers

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.