SEO
SEO, dat zich focust op de drie pijlers content, techniek en autoriteit, heeft ervoor gezorgd dat Voordelig Design Sanitair in een jaar tijd ruim verdubbelde in opbrengst en sessies uit organisch verkeer. Per pijler zijn er stappen ondernomen.
- Zo zijn er teksten geschreven voor de website om beter te ranken
- Op betrouwbare wijze linkbuilding gedaan
- Techniek aangepakt zoals websitesnelheid en web vitals
Daarnaast zijn de inzichten uit SEO uiteraard ook ingezet om de Performance Based Google Ads Search campagnes te verbeteren. De samenwerking tussen SEO en Search Ads is twee kanten op om het maximale uit beide kanalen te halen op een kosten-efficiënte manier.
Advertising
Zoals eerder omschreven waren een aantal stappen ondernomen op het begin om advertising direct te verbeteren. Advertising aan de hand van het eerder gezegde bottom-line principe is een goede manier voor Voordelig Design Sanitair op een kost efficiënte manier op te boksen tegen de andere spelers op de online sanitair markt. Enkele, maar zeker niet alle, zaken die SDIM ondernomen heeft om ze te laten groeien:
- De resultaten van o.a. de advertising kanalen worden doorlopend geoptimaliseerd zoals die van Google Ads, Microsoft Advertising en verschillende prijsvergelijkers. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de recentste ontwikkelingen om hiermee de aantallen verkopen te maximaliseren. Zo is er in een vroeg stadium gestart met een pilot met Performance Max die erg zijn vruchten heeft afgeworpen.
- Via Channable zijn de productfeeds voor eerst Google Ads Smart Shopping en later Performance Max continu geoptimaliseerd. Productfeeds zijn de basis immers voor een succesvolle campagne op e-commerce gebied,
- Via een API-koppeling is het gewenste productaanbod dynamisch vol automatisch doorgezet naar relevante Marketplaces om hiermee de online verkoop te stimuleren.
- In combinatie met de SEO afdeling worden inzichten gedeeld over goed presterende zoekwoorden of waar er nog kansen liggen om verder te groeien.
- Samen met de Data afdeling worden kansen om het algoritme voor de advertenties besproken en ingesteld. Hoe beter de algoritmes gevoed worden, hoe beter de resultaten immers van met name Performance Max campagnes.
Data, Tracking & CRO
De data afdeling is verantwoordelijk om te zorgen dat voor iedereen de juiste data beschikbaar is. Google Analytics het complete plaatje laten geven, de algoritmes maximaal voeden met de juiste informatie en kansen spotten in de data op het gebied van kanalen of CRO. Enkele werkzaamheden die verricht zijn:
- Google Analytics, Microsoft Clarity en Google Optimize zijn ingezet om, door middel van CRO, te kunnen testen hoe de website het beste resultaat boekt. Dit blijft een doorlopend traject van testen en verbeteren. Conversiepercentage verhogen op de website is immers een katalysator voor alle andere kanalen. Hierbij is er sprake van een testcultuur om te blijven optimaliseren.
- Naast de standaard tracking voor Enhanced E-commerce zijn Server Side Google Tag Manager, Tracedock, Facebook Conversion API en Enhanced Conversions ingezet om het maximale uit alle algoritmen te halen. Alles is erop gericht om maximaal en betrouwbaar inzicht te krijgen in de data en/of de algoritmes te voeden. Zoals al eerder gezegd is data de basis voor alle (online)marketing beslissingen en ook voor de algoritmes.
- Een overkoepelend Looker Studio dashboard waarin real-time de prestaties bijgehouden kunnen worden van alle kanalen en inzichten uit getrokken kunnen worden.
Social Media
Uiteraard is Voordelig Design Sanitair ook zichtbaar op de verschillende social platformen waaronder Facebook, Instagram en Pinterest. Hierbij is er een socialmediastrategie uitgewerkt waarbij een aanpak is uitgewerkt voor o.a. de merkboodschap, doelstellingen, learnings, contentpijlers en een stijlgids. Aan de hand daarvan worden minimaal één keer per week social media posts gedaan die passen bij dat platform en doelgroep.
E-mail
Mailchimp is ingezet om de automatische e-mailstromen te creëren en volledig af te stemmen op de klantloyaliteitsfase. Onder de automatische flows vallen: abandoned basket, onboarding flow, activatie flow, upsell flow en een aantal andere flows. Voorafgaand is er een strategie uitgewerkt om e-mailadressen te verzamelen bestaande uit: pop-up, check-out, opt-in en footer opt-in in combinatie met een incentive. Uiteraard zijn we ook maandelijks nieuwsbrieven gaan verzenden.
CDP
Er word gebruik gemaakt van een Customer Data Platform namelijk Datatrics. Deze CDP maakte het mogelijk om verschillende databronnen met elkaar te koppelen waardoor er in realtime gepersonaliseerde klantprofielen aangemaakt konden worden. Op basis van deze gepersonaliseerde klantprofielen is het mogelijk om aansluitende gepersonaliseerde content te laten zien in verschillende fases van de customer journey. Uiteraard wordt dit ook gekoppeld aan de verschillende advertentie kanalen om weer wederom het maximale hieruit te halen.
Juist de samenwerking tussen de verschillende specialismes zorgt ervoor dat het maximale resultaat gehaald wordt uit de online marketing inspanningen.