20 december 2017

De gebruiker staat in het middelpunt in de nieuwste update van Google Analytics

4 minuten lezen
Logo Analytics

Google is al jaren bezig het web te ‘ordenen’ en inzichtelijk te maken. Ze geven je handvatten om websites te bouwen en te optimaliseren, ze (betaald en onbetaald) vindbaar en inzichtelijk te maken en nog zoveel meer. Dit allemaal met als doel om het voor de eindgebruiker van je website makkelijker te maken. Dit geldt ook Google Analytics. Deze tool maakt inzichtelijk wat er allemaal op je website gebeurt, waar de bezoekers vandaan komen en wie ze zijn. Vooral wie deze gebruikers zijn staat centraal in de laatste Google Analytics-update.

In hun laatste update geeft Google aan dat zij in Google Analytics aanpassingen aan het doorvoeren zijn om ervoor te zorgen dat de ‘wie’ op je website iets duidelijker naar voren komt. Eerder werden er al (bèta)rapporten geïntroduceerd om doelgroepen beter in te kunnen zien, waaronder het Lifetime Value-rapport (waarin je ziet wat een bezoeker je aan omzet heeft opgeleverd, in de tijd dat hij/zij klant is) en het Cohort Analysis-rapport (waarin groepen kunnen worden gemaakt van personen die in een bepaalde tijd een gespecificeerd doel behalen).

Nu heeft Google nog vier aanpassingen gemaakt in het tabblad Doelgroep, om additioneel inzicht te geven in je doelgroep. Met dit inzicht kan de website-analyses en hun online aanwezigheid daaromheen specifiek op je doelgroep worden aangepast om hen vervolgens  een nog betere gebruikerservaring te bieden. De nieuwe features zijn/komen zowel in Google Analytics 360 Suite als in de standaard Google Analytics Suite beschikbaar. 

Waar voorheen in de meeste standaardrapporten ‘Sessies’ de eerste metric was die je zag, heeft Google dit nu veranderd in ‘Gebruikers’. De focus van de rapporten verschuift hiermee van sessies naar gebruikers. En dat zie je in alles terug. Kijk je bijvoorbeeld naar ‘Taal’, dan zie je niet langer het aandeel Nederlandstalige bezoeken/gegroepeerde interacties op je site, maar het aantal Nederlandstalige bezoekers op je site.

Met ‘Gebruikers’ als metric kun je het engagement van bezoekers op je website beter analyseren, met name voor de bezoekers die meerdere sessies op één dag hebben. Sessies schuiven simpelweg een stukje op, waardoor je in één oogopslag ziet of een groot gedeelte van de bezoekers meerdere malen per dag/week/maand op je site komt. Houd hier natuurlijk rekening mee bij de data-analyse, om dit niet te verwarren met de sessies.

Google Analytics doelgroep

Staan je rapporten nog niet in deze nieuwe vorm ingesteld? Je kunt deze instelling ook handmatig aanpassen (naar de nieuwe staat of de oude) via Beheerder > Property > Property-instellingen > Gebruikersstatistiek inschakelen in rapporten, waarbij ‘Aan’ ervoor zorgt dat je de nieuwe weergave ziet.

Doelgroepen aanmaken was al mogelijk, maar sinds kort is het makkelijker geworden om deze doelgroepen ook terug te zien en te analyseren in Google Analytics. Onder het rapport Doelgroepen kun je nu een nieuw rapport vinden Doelgroepen (nieuw). Doelgroepen die je aanmaakt worden hier weergegeven. Let wel, de data worden niet met terugwerkende kracht weergegeven. Een doelgroep maak je aan door via Beheerder te navigeren naar Property > Doelgroepdefinities > Doelgroepen.

Google Analytics doelgroepen maken

Op deze manier kun je gemakkelijk een doelgroep in elkaar zetten en kijken hoe deze groep presteert. Ook zie je deze groepen onder elkaar, waardoor je de prestaties van een gebruikersgroep kunt zien ten opzichte van andere gebruikersgroepen. Om dit rapport te kunnen gebruiken moet je als beheerder het volgende doen. Ga naar Property-instellingen > Advertentiefuncties > Rapporten over demografische en interessecategorieën inschakelen en zet deze op ‘Aan’.

In het rapport ‘Gebruiksanalyse’ kon je eerder al op gebruikersniveau onder meer zien op welke momenten een gebruiker op je website kwam, hoe lang elke sessie duurde en welk apparaat de bezoeker gebruikte. Sinds de laatste update worden ook nieuwe metrics en dimensies over de lifetime value van de bezoeker aan dit rapport toegevoegd. Zo zie je nu hoeveel transacties en doelen een bezoeker heeft behaald over de gehele periode dat de cookie van de gebruiker actief is en zie je wanneer deze doelen/transacties werden behaald.

Deze aanpassing maakt het dus nog makkelijker om heel specifiek een beeld te krijgen van bijvoorbeeld hoe vaak een bezoeker is langsgekomen op je site voordat deze converteerde, of via welke verschillende kanalen je bezoeker binnenkwam.

Google Analytics doelgroepen conversion probability

SDIM is enthousiast over deze Google Analytics-update. De vier nieuwe toepassingen geven een beter beeld van websitegebruikers en stellen bedrijven in staat om hun doelgroep beter te begrijpen en met dit inzicht hun gebruikers tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door je website aan te passen om hen zo een nog betere gebruikerservaring te bieden

Heb je een vraag of opmerking over deze laatste Google Analytics-update? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten en analyseren van je Google Analytics-rapportages? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM.

Google Analytics Certified Partner

Hulp met Google Analytics?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *