
Het is een misvatting dat alleen de grootste budgetten de beste resultaten opleveren. Met slimme keuzes in targeting, creatie en inzet van middelen kun je vaak meer resultaat behalen met hetzelfde of zelfs minder budget. In dit blog laten we zien waarom effectieve campagnes beginnen bij strategie en planning, en niet bij het verhogen van het bod in de veiling. Want alleen met een strategische en planmatige aanpak kun je online concurrentie verslaan.
Heb je met het grootste mediabudget ook de beste resultaten?
Het is een misverstand in digital marketing dat de partij met het hoogste mediabudget ook het beste resultaat behaalt. Natuurlijk, soms klopt dit. Maar veel vaker zien we dat een hoger budget juist leidt tot onnodige uitgaven. Want zonder scherpe targeting, relevante creatie, slimme inzet van tooling en juist gebruik van AI verdampt een deel van je mediabudget zonder dat dit resultaat oplevert. Zonder strategie financier je onbedoeld de groei van je concurrent.
Ben je geen marktleider? Leer dan van je concurrent
In elke klik, advertentie en landingspagina van je concurrent zit ook een les. Tools als Auction Insight, AdSpy, SEMrush en ProductHero maken het mogelijk om te analyseren wat je concurrent doet. Denk hierbij aan:
- Advertentieteksten en aanbiedingen
- Seizoensmatige pushcampagnes
- Budgetverdeling productcategorie
Volgens SEMrush kan een grondige concurrentieanalyse waardevolle inzichten opleveren die bijdragen aan het verbeteren je marketingstrategie en prestaties. Analyseer op basis van data de onderliggende strategie en propositie van je concurrenten en bekijk wanneer ze pieken.
Win de strijd met long-tail keywords
Het is heel verleidelijk om in te kopen op keywords in de short tail, ook al hebben deze keywords vaak een hogere CPC vanwege het grote aantal aanbieders. Meer dan 70% van alle zoekvolume zit in long-tail keywords. Voordeel is dat de concurrentie hierop vaak lager ligt, terwijl de aankoopintentie juist hoger is.
Voorbeeld: Inkopen op het keyword “Hardloopschoenen” is duur en de aankoopintentie ligt vaak laag. Men is bij deze zoekterm in de oriënterende fase. De zoekterm “Beste hardloopschoenen voor mannen met brede voeten” is goedkoper én heeft ook een veel hogere aankoopintentie.
Probeer dit soort input o.a. te verwerken in advertentiekoppen om met shopping advertenties naar voren te komen. Het werkt ook om specifieke blogs en artikelen te schrijven over dit thema om zo ook organisch kwalitatief verkeer naar je website te sturen.
Vergeet Bing niet
Vanwege het lagere aantal gebruikers is adverteren in Bing kwantitatief minder interessant. Toch laat je naast conversies ook andere voordelen van Microsoft Ads t.o.v. Google Ads liggen. Denk aan:
- Lagere CPC’s
- Minder concurrentie
- Een ouder, vaak kapitaalkrachtiger publiek.
In digital marketing is testen geen optie, maar een eis
Relevantie is key voor het behalen van de gewenste prestaties. En dit meet je niet op gevoel, maar vooral op data. De mantra die je hierbij moet hanteren is testen, testen en testen. Zet systematische A/B-tests op met bijvoorbeeld:
- Afbeelding versus video
- Verschillende proposities
- Verschillende call-to-actions
- verschillende kleuren
- Verschillende headlines
- Verschillende landingspagina’s
Wanneer je advertentiebelofte en landingspagina perfect op elkaar aansluiten levert dit een flinke verbetering van je conversiepercentage op. Kijk dus verder dan alleen de data in je account en ga ook aan de slag met je website.
Pas je budgetverdeling aan bij tegenvallende resultaten
Valt je campagneresultaat tegen? Trek dan niet direct de steker eruit. Analyse leert dat (grote) delen van de campagne vaak alsnog de moeite waard zijn om op door te gaan. Verschuif je focus bijvoorbeeld naar:
- High-intent zoekwoorden
- Best presterende productcategorie
- Hergebruik van goed scorende assets uit het verleden
- Analyseer welke doelgroepen voor jou interessant zijn en focus hier je campagne op
Op deze manier snoei je in je kosten zonder dat dit al teveel impact heeft op het resultaat.
Tot slot: Kijk naar het hele plaatje
Voor een goede, resultaatgerichte aanpak moet je naar het hele plaatje kijken. Laat je propositie, marketingconcept, creatie, landingspagina, timing, budgetverdeling en campagne setup naadloos op elkaar aansluiten voor het beste resultaat. En, blijf testen om je online concurrentie te verslaan. Want inzichten uit het verleden garanderen geen succes in de toekomst.
Neem contact met ons op