Consent Mode V2: Wat is het en waarom moet vrijwel elke Google Ads adverteerder het gaan gebruiken?

In maart 2024 wordt Consent Mode V2 verplicht voor alle Google Ads adverteerders die verkeer vanuit de EU hebben. Consent Mode V2 is de vernieuwde versie van Consent Mode die is ontworpen om te voldoen aan de strengere privacyregels die zijn opgelegd vanuit de Europese Unie aan o.a. Google.

In dit blogbericht leggen we uit wat Consent Mode V2 is, de impact die het heeft op jouw Google Ads en waarom ook jij het straks moet gaan gebruiken. Ook vertellen wat er gebeurd als je het niet gaat implementeren. Spoiler: Het gaat echt flinke negatieve impact hebben!

HomeBerichtenConsent Mode V2: Wat is het en waarom moet vrijwel elke Google Ads adverteerder het gaan gebruiken?
Geplaatst 1 februari 2024 - Geschreven door: Jesse Wieleman

Wat is Google’s Consent Mode V2?

Om te beginnen: wat is Consent Mode wat is er specifiek anders aan Consent Mode V2? In een eerdere blog hebben we het al gehad over de Consent Mode die later V1 bleek te zijn. Consent Mode V2 is een functie van Google Ads die adverteerders helpt om de privacy van hun gebruikers in de Europese Unie te respecteren. Deze functie is ontworpen om te voldoen aan de strenger geworden privacyregels in de Europese Unie. Het werkt door de toestemming van gebruikers voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën voor advertentiedoeleinden te verzamelen en te verwerken. Dat gebeurt als het goed is natuurlijk nu ook al op jouw website, maar Google gaat informatie ook op een AVG-technische manier verwerken bij geen consent en toch kunnen meten. Dit gebeurt door het verzenden van cookieless pings naar Google Ads. Er zit een vrij technisch mechanisme achter, waar we niet iedereen mee zullen lastig vallen. Om alles goed te kunnen uitleggen gaan we dit dus even uitleggen zoals het werkt met een voorbeeld:

Consent Mode V2 werkt door de toestemming van gebruikers voor het gebruik van cookies en andere trackingtechnologieën voor advertentiedoeleinden te verzamelen en te verwerken. Dit gebeurt door een consent management platform (CMP) te gebruiken of zoals we het in de ‘volksmond’ noemen: Cookiemuur/cookiebanner. Vanuit hier gebeuren er een aantal stappen.

  • Piet bezoekt jouw website via Google Ads advertentie en ziet een cookiemuur.
  • Hij heeft hier interactie mee en dat kan op twee manieren. Hij accepteert hem of weigert hem/past hem aan dat bepaalde cookies wel en niet gezet mogen worden.
    • Optie 1: Hij accepteert alle cookies. Vervolgens krijgt Consent Mode V2 een signaal dat Google Ads zijn advertentiecookies mag plaatsen. Als een bezoeker vervolgens converteert (bijvoorbeeld door een contactformulier in te vullen), kijkt Google Ads naar de cookiewaarde van Google Ads en de meegeleverde gehashte waarden van Enhanced Conversions zoals het emailadres (piet@piet.nl) en/of telefoonnummer (+31612345678) om de conversie toe te schrijven in Google Ads aan de campagne en zoekwoord die Piet gezien heeft.
    • Optie 2:  Hij weigert de marketing cookies. Vervolgens krijgt Consent Mode V2 een signaal dat Google Ads geen cookies mag plaatsen. In plaats daarvan gaat het cookieless pings versturen naar Google Ads. Wederom converteert Piet door het invullen van een contactformulier, maar deze keer kijkt Google Ads niet naar de cookiewaarde van Google Ads, want die is er niet meer. Wel kijkt Google naar algemenere data die toegestuurd worden zoals het IP-adres van de gebruiker en de toegezonden waarden van Enhanced Conversions zoals het emailadres en/of telefoonnummer. Ook hier is er kans dat Google de conversie registreert, maar wel op een privacyvriendelijkere basis en minder exact. Dit gebeurt door het gebruik van Enhanced Conversions. Dit betekent dat Google niet zo exact weet als bij optie 1 als iemand converteert, maar Google Ads weet wel dat er geconverteerd is door een websitebezoeker en mogelijk dit een Google Ads klik was. Door het samenspel van Enhanced Conversions en Consent Mode zou Google in alle waarschijnlijkheid hier alsnog de conversie kunnen toewijzen.

Voordelen Consent Mode V2

Consent Mode V2 biedt zoals te zien in het voorbeeld hierboven een aantal voordelen voor Google Ads adverteerders:

  • Voldoen aan de privacywetgeving: Consent Mode V2 is ontworpen om te voldoen aan de strenger geworden privacyregels in de Europese Unie. Door Consent Mode V2 te gebruiken, kunnen adverteerders ervoor zorgen dat ze de privacy van hun gebruikers respecteren en voldoen aan de AVG.
  • Verbeterde meting van conversies: Consent Mode V2 stelt adverteerders in staat om de impact van de toestemming van gebruikers op de prestaties van advertentiecampagnes te meten. Deze informatie kan adverteerders helpen om hun advertentiecampagnes te optimaliseren voor gebruikers die toestemming hebben gegeven voor advertentietracking en beter inzicht te krijgen in conversies.
  • Dan specifiek nog het samenspel tussen Enhanced Conversions en Consent Mode V2 waar je echt het maximale haalt uit beide functies. Consent Mode V2 krijgt minder data binnen van conversies doordat er geen cookies worden gebruikt bij weigeren en dat gat kan opgevuld worden met Enhanced Conversions.

De eis van Google

Dan nog 2 belangrijke zaken: Kies je ervoor om GEEN Consent Mode te gaan gebruiken, dan is dat ook een bewuste keuze. Je gaat dan namelijk 2 functies verliezen:

  • Remarketing: Remarketing is niet langer mogelijk vanaf maart 2024. Dit heeft echt een impact op je campagnes en met name slimme campagnes of remarketingcampagnes.
  • Conversiemeting: Vanaf eind 2024 is conversies meten niet langer mogelijk als er geen gebruikt wordt gemaakt van Consent Mode. Je kan dan je campagnes dus niet meer afrekenen op kosten per conversie of ROAS.

Kortom, er moet echt een concreet bezwaar zijn om het niet te doen, want je campagnes en uiteindelijke bedrijfsresultaat gaan er echt onder leiden als je het niet doet. 

Ondersteuning nodig of vragen hierover?

Het implementeren van de Google Consent Mode vergt enig werk in de Google Tag Manager (GTM) en/of cookiemuur. De Google Consent Mode moet goed aansluiten op de cookiemuur en tags vanuit de GTM moeten hierop worden ingesteld. De dataspecialisten van SDIM staan klaar om je hierbij te ondersteunen.

Vanuit SDIM raden wij heel erg aan om beide functies te implementeren als dat nog niet het geval is. Het niet implementeren van Consent Mode en Enhanced Conversions gaat echt een flinke impact hebben op het resultaat van onze of jouw campagnes. Pak dit niet te licht op.

Neem daarom contact op voor implementatie of bij vragen bij jouw bekende contactpersonen of via ons contactformulier.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op