E-commerce update – juli 2021

De e-commerce wereld groeit hard en is continu in verandering. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje. In deze update leest u meer over de potentie van online marktplaatsen, een nieuwe aanwas aan online shoppers tijdens de lockdown, Amazon Prime Day, de groeiende populariteit van Pinterest in e-commerce en WhatsApp Shops.

HomeBerichtenE-commerce update – juli 2021
Geplaatst 1 juli 2021 - Geschreven door: Paul van Amelsvoort

92 procent van de bedrijven verkoopt niet via online marktplaats

Ruim 92 procent van de bedrijven die online goederen en diensten verkopen, gebruikten daarvoor in 2019 geen derde partij zoals bol.com, Marktplaats en Airbnb. Dat blijkt uit de Monitor online platformen van het CBS.

Verkopen via online platformen zorgden voor slechts 1 procent van de omzet van Nederlandse bedrijven. Verkopen via de eigen websites zorgden voor ruim 8 procent van de omzet en waren dus veel belangrijker.

Opvallend is dat 1,9 procent van de bedrijven uitsluitend verkocht via derde partijen. Zij hadden dus geen eigen webshop of app. Dit percentage was iets hoger dan in 2016 (1,3 procent).

Verkopen via online platforms komen het meest voor in de horeca en in de groot- en detailhandel. 16,2 procent van de horecabedrijven en 11,9 procent van de bedrijven in de groot- en detailhandel verkochten in 2019 via een online platform.

Het geringe aantal verkopen via online platformen biedt kansen voor ondernemers die zoeken naar nieuwe kanalen om producten of diensten aan de man te brengen. Dit is bovendien een mooie manier om de bedrijfsomzet en risico over verschillende kanalen te spreiden.

1 miljoen nieuwe online shoppers tijdens lockdown

De populariteit van online shoppen steeg begin dit jaar flink. Er kwamen 1 miljoen online winkelaars bij in het eerste kwartaal. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

Er werden 91,6 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 31 procent ten opzichte van 2020. Kopers besteedden gemiddeld ook meer per bestelling.  De noodgedwongen sluiting van veel winkels hebben uiteraard bijgedragen aan de veranderingen.

iDeal bleef binnen Nederland de meest populaire betaalmethode en werd voor 69 procent van alle online aankopen gebruikt. Creditcards en machtigingen werden juist minder populair.

Kwart miljard verkopen op Prime Day

Er werden 250 miljoen producten verkocht tijdens Prime Day, het koopjesfestijn voor Amazon Prime-leden. Prime Day 2021 was de grootste ooit voor verkooppartners, aldus Amazon.

Op Prime Day geeft Amazon hoge kortingen op verschillende soorten producten. Het evenement vond plaats op 21 en 22 juni. Van de Nederlandse volwassenen gaf 17 procent aan te gaan winkelen op een van de dagen. Hoeveel daarvan er uiteindelijk iets kochten, is niet bekend.

De meestverkochte producten in Nederland waren onder meer een Oral-B tandenborstel, een wasverzachter van Robijn en een geheugenkaart van SanDisk.

Amazon zette voor Prime Day groots in met primetime televisiereclames en online reclames via partners. Verkooppartners konden van tevoren hun deals aanmelden.

Pinterest populairder voor e-commerce

Pinterest meldt dat er wereldwijd meer dan 5 miljard zoekopdrachten per maand worden gedaan. De populairste zoekopdrachten zijn vakanties, outfits en woningrenovatie. De stijging is fors, want in 2016 werden ‘slechts’ 2 miljoen zoekopdrachten per maand gedaan. Het platform wordt dus steeds populairder en dat biedt kansen voor e-commerce bedrijven.

E-commerceplatform Shops breidt uit naar WhatsApp

Facebook breidt het e-commerceplatform Shops uit naar WhatsApp, dat eerder al werd geïntroduceerd op Instagram. Met WhatsApp Shops wordt het bedrijven eenvoudiger gemaakt om producten te vertonen.

Volgens Facebook zijn er ongeveer 300 miljoen maandelijkse Shops-bezoekers en 1,2 miljoen maandelijks actieve winkels. Er gelden in ieder geval tot juni 2022 geen commissies voor verkopers.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op