Federated Learning of Cohorts

FLoC (Google) – Een oplossing voor cookieloos adverteren

De eindeloze mogelijkheden wat betreft online advertising en targeting waar de online marketeer de afgelopen jaren van heeft genoten zijn voorbij. De privacy van de gebruiker is centraal komen te staan. Welke mogelijkheden blijven over voor de online marketeer?

HomeBerichtenFLoC (Google) – Een oplossing voor cookieloos adverteren
Geplaatst 27 januari 2021 - Geschreven door: Steven van Eck

Cookies die we nodig hebben om gebruikers te kunnen herkennen en te targeten worden steeds meer beperkt en geblokkeerd door browsers. Google heeft zelf aangekondigd in 2022 third-party cookies te gaan blokkeren in Google Chrome. Wat zijn de mogelijkheden op gebied van targeting als we geen third-party cookies meer kunnen gebruiken? Gelukkig werkt Google aan een oplossing voor adverteren in een cookieloos tijdperk waar we naartoe gaan.

Federated Learning of Cohorts

In maart start Google met de Google Chrome browser een test met FLoC. FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts. Dit staat voor een nieuwe methode voor adverteren op basis van interesses waarbij de privacy van de gebruiker wordt beschermd. Waar voorheen naar de individu werd gekeken, kijkt FLoC juist naar een cohort van gebruikers.

Cohorts op basis van surfgedrag
Met FLoC analyseert de Google Chrome browser jouw surfgedrag en plaatst je (door middel van Machine Learning) vervolgens in een cohort samen met duizenden andere gebruikers. Deze duizenden gebruikers delen dus simpel gezegd dezelfde interesses. De cohort waar je in terecht komt wordt bepaald door de url’s die je bezoekt, de content van een pagina en andere factoren.

FLoC vs. cookie-based adverteren
Door gebruik te maken van cohorten van gebruikers met hetzelfde browsegedrag, ontstaat er een alternatieve oplossing voor third-party cookies waarbij je toch met relevante content kunt adverteren op basis van interesses. Google verwacht zelfs minstens 95% van de conversies via FLoC te kunnen behalen vergeleken met cookie-based adverteren.

FLoC klinkt zeer veelbelovend in de ogen van de online marketeer. We kunnen blijven targeten op basis van interesses en de privacy van de gebruiker blijft beschermd. We zijn dan ook erg benieuwd hoe FLoC zich de komende tijd verder gaat ontwikkelen en hoe deze oplossing zich in de praktijk gaat vertalen.

SDIM houdt alle ontwikkelingen rondom FLoC en het cookieloze tijdperk waar we naartoe gaan nauw in de gaten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en houd ons in de gaten over deze onderwerpen!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op