Social update februari 2023

Promote feature TikTok, Instagram Broadcast en betalen voor blauwe vinkjes

Blijf jij als online marketeer graag op de hoogte van de laatste social media ontwikkelingen? In deze social media update lees je meer over de nieuwe Pinterest Academy, de lancering van Instagram Broadcast Channels en het moeten betalen voor blauwe vinkjes op Facebook en Instagram.

HomeBerichtenPromote feature TikTok, Instagram Broadcast en betalen voor blauwe vinkjes
Geplaatst 21 februari 2023 - Geschreven door: Marloes Hammerstein

TikTok lanceert Promote feature

Bedrijven lopen elke dag weer tegen nieuwe uitdagingen aan. Om het voor bedrijven makkelijker te maken om hun doelen online te behalen heeft TikTok haar Promote feature uitgebreid. TikTok heeft namelijk maar liefst vier nieuwe opties toegevoegd om gemakkelijk een organische post te boosten.

Voorheen konden advertentiecampagnes geoptimaliseerd worden op basis van video weergaven, website bezoeken en TikTok volgers. Maar vanaf nu kan de campagne ook geoptimaliseerd worden op basis van:

  • Meer bezoekers sturen naar je TikTok bedrijfspagina
  • Stimuleren van berichten van potentiële klanten
  • Boosten van content gemaakt door anderen 
  • Bereiken van de doelgroep op basis van locatie

Boosten op TikTok

De set-up kan gemakkelijk gedaan worden binnen de TikTok-app zelf. Vervolgens wordt er automatisch een opvallende Call To Action (CTA) toegevoegd aan de advertentie. Op deze manier kunnen bedrijven op een makkelijke manier hun bestscorende organische posts promoten en zo extra resultaat behalen.

Nieuw: Instagram Broadcast Channels

Via Instagram op de hoogte blijven van specifieke onderwerpen? Dan is de nieuwe feature ‘Broadcast Channels’ van Instagram wellicht wat voor jou. Channels is een groepsgesprek binnen de app gericht op een specifiek onderwerp, merk of persoon. Zodra je deel uitmaakt van een Channel, zal deze in je Instagram Direct chats komen te staan. Op berichten in deze chat kun je reageren, maar het is niet mogelijk om zelf te posten. Instagram biedt hiermee een nieuwe manier tot interactie aan buiten stories of posts om. Interactie via het platform vindt de laatste tijd namelijk met name via chat plaats.

Broadcast Channels

Alhoewel het aantal gebruikers op Instagram toeneemt, posten mensen minder dan vroeger. De populariteit van de chatfunctie is daarentegen toegenomen. Channels biedt een nieuwe manier om op een natuurlijke manier interactie te creëren tussen merken en hun doelgroep. Op deze ontwikkeling haakt Instagram dus slim in!

Kortom: 

  • Broadcast Channels is een openbare chatfunctie om directe interactie met een groep volgers te hebben.
  • Door middel van een Broadcast Channel kunnen volgers op de hoogte gehouden worden van laatste updates en nieuwtjes via tekst, foto, video, voice note en polls. Volgers kunnen reageren op content en meedoen aan polls.

Momenteel wordt in Amerika getest met Broadcast Channels. Dit rolt Instagram de komende maanden uit in andere landen.

Betalen voor blauwe vinkjes op Facebook en Instagram

De nieuwe, nog niet al te populaire, aanpak van Twitter zal je niet zijn ontgaan. Hierbij vraagt Twitter gebruikers namelijk om te betalen voor de verificatie van hun account. Desondanks heeft Meta besloten voor dezelfde aanpak te kiezen. 

Meta gaat betaalde abonnementen introduceren. Dit houdt in dat accounts die een blauwe verificatiebadge willen, bereid moeten zijn om hiervoor te gaan betalen. Van oorsprong was een blauw verificatievinkje bestemd voor officiële accounts of profielen van mensen. Straks kan ieder account een blauw vinkje  krijgen, zolang zij het abonnement afsluiten bij Meta.

Twitter verdient op dit moment al zo’n $7 miljoen per kwartaal aan Twitter Blue abonnementen. Wellicht besloot Meta dezelfde stap te zetten in verband met de toenemende kosten voor het blijven ontwikkelen van het Metaverse platform. Meta heeft eerder aangegeven app-gebruikers niet te dwingen tot abonnementen. Daarentegen staan de kosten voor het blauwe vinkje hier los van, aangezien gebruikers zelf de keuze hebben of ze betalen voor verificatie de moeite waard vinden of niet.

Het abonnement zal $11,99 per maand gaan kosten. Voor iOS gebruikers zal dit $13,99 per maand bedragen.

Lancering Pinterest Academy

Pinterest is voor veel merken een interessant platform. Het digitale prikbord biedt gebruikers namelijk veel inspiratie. En dat betekent voor merken: meer zichtbaarheid en een digitale etalege. Maar hoe zet je dit kanaal het beste in? Om gebruikers en organisaties hiermee te ondersteunen, lanceerde Pinterest een e-learningplatform: Pinterest Academy. Volg cursussen en leer hoe je de beste campagnes kunt opzetten. Door de vele interactieve elementen, is het platform alles behalve saai.

Pinterest Academy

Het e-learningplatform is een nieuw en verbeterd platform dat mensen helpt om succesvol te worden op Pinterest. De eerste variant van het platform werd jaren geleden al gelanceerd, namelijk in 2019. Sindsdien is Pinterest aan de slag gegaan met de feedback van gebruikers om het platform verder te verbeteren. Zowel de inhoud van de trainingen, de manier van leren en het design van het platform zijn onder de loep genomen. Ook biedt het platform nu wel 2 keer zoveel cursussen aan als voorheen. Genoeg mogelijkheden dus om je Pinterest skills te verbeteren!

Of je nou veel ervaring hebt met Pinterest of pas net komt kijken; voor iedereen zijn er geschikte tips en cursussen te vinden. Benieuwd hoe je jouw doelgroep op het juiste moment en met de juiste advertentie kunt bereiken? Neem dan een kijken bij de Pinterest Academy.

Cadeaus in ruil voor Reels: zo speelt Instagram in op de Creators Economy

In Amerika kunnen mensen die Reels creëren vanaf nu digitale cadeaus in ontvangst nemen van fans via een button op hun Reel. Wil je als kijker iets terugdoen voor een Creator? Dan kan de Instagram-gebruiker virtuele cadeaus kopen van verschillende waardes. Deze cadeaus kunnen gekocht worden met virtuele sterren. Voor elke ster die de maker voor een Reel ontvangt krijg je $0,01.

Verdienen aan Reels

Dit biedt Instagram-gebruikers die Reels creëren een nieuwe manier om geld te verdienen binnen de app. Instagram probeert op die manier deze mensen aan zich te blijven binden. Dit is meer dan ooit van belang, gezien de enorme concurrentie tussen verschillende apps waarbij de focus ligt op korte video’s.

Eerder ging YouTube Instagram ook al voor met een nieuwe manier om te verdienen aan YouTube Shorts. Hierbij wordt de opbrengst van Shorts-advertenties verdeeld tussen de daarvoor in aanmerking komende Shorts-makers. Ook TikTok biedt een manier aan om te kunnen verdienen aan het creëren van content, namelijk door middel van het verdienen van sterren.

De Reel cadeau optie zal binnenkort in meer landen beschikbaar worden.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op