Social update – augustus 2021

Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. In deze social update ontdekt u meer over de nieuwe Instagram vertaal functie voor stories, de lancering van de YouTube Shorts Beta en de uitgebreide inzichten die u nu als online marketeer kunt krijgen binnen Instagram Insights.

HomeBerichtenSocial update – augustus 2021
Geplaatst 27 juli 2021 - Geschreven door: Bas van Poorten

Instagram Vertaal Functie

Via stories op Instagram is het nu wereldwijd mogelijk om gebruik te maken van een vertaal functie. Instagram gebruikers zullen voortaan de nieuwe banner ‘See Translations’ zien in de linkerbovenhoek van hun stories, zodra Instagram een buitenlandse taal herkent. 

Instagram Translation – Bron: Instagram

Momenteel ondersteunt de vertaal functie 90 verschillende talen. Soortgelijke vertaal mogelijkheden waren al beschikbaar voor feed posts, gebruikersprofielen en reacties. Dit biedt ook adverteerders kansen om uit te breiden naar nieuwe markten, doordat gebruikers de advertenties gemakkelijk kunnen vertalen.

Twitter Spaces Test Stem Effecten

Hoort u ook liever niet uw eigen stem terug? Twitter komt mogelijk met een oplossing om onze eigen stem niet terug te hoeven horen via Twitter Spaces, de concurrent van Clubhouse. Momenteel is Twitter aan het experimenteren met een functie om je stem met verschillende effecten te filteren binnen Twitter Spaces. 

Deze stem transformatie tool zal het mogelijk maken om je stem anders te laten klinken door middel van filters. Voor sommigen zal deze tool overbodig zijn, maar anderen zullen zich hierdoor mogelijk meer op hun gemak voelen om ook mee te doen aan gesprekken via Twitter Spaces.

Voice Transformer Tool – Bron: Twitter Spaces

TikTok opnieuw de meest Populaire App

Heeft u de app al gedownload? De afgelopen maand was TikTok nogmaals de non-gaming app die wereldwijd het meest gedownload werd. Dat betekent dat TikTok al 18 maanden lang de meest populaire app is. Alleen in januari verloor TikTok even deze positie door toenemende Telegram app downloads en daarnaast kwam in november vorig jaar WhatsApp even aan de leiding.

TikTok werd maar liefst 65 miljoen keer gedownload de afgelopen maand. De app werd in juni het meest gedownload in China (13%) en Indonesië (12%).

Na 18 maanden zou je verwachten dat de meeste mensen de app al wel gedownload zouden hebben. Maar niets is minder waar. Dat heeft te maken met de jonge doelgroep van TikTok die de app downloaden zodra ze oud genoeg zijn in combinatie met het beschikbaar maken van de app in meer landen.

Ondanks het aanhoudende succes van TikTok, blijft Facebook toch domineren als het gaat om de download trends in het algemeen. Vier van de top vijf meest gedownloade apps zijn namelijk van Facebook.

Populaire Apps Wereldwijd – Bron: Sensor Tower

YouTube lanceert Shorts Beta

Met TikTok aan de leiding als het gaat om de meeste app downloads, besluit YouTube hier duidelijk op in te spelen door meer te gaan concurreren op het gebied van video content. YouTube heeft namelijk de ‘Shorts’ beta gelanceerd in alle regio’s waar YouTube beschikbaar is en concurreert daarmee direct met TikTok. 

Shorts – Bron: SocialMediaToday

Ondanks dat Shorts erg op TikTok lijkt, is het tot nu toe een succes. Inmiddels heeft Shorts namelijk zo’n 6.5 miljard views per dag terwijl dit eind 2020 nog 3.5 miljard views per dag waren. 

Naar verwachting zal dit voor flink wat concurrentie gaan zorgen. Zeker aangezien TikTok sterren meer zouden kunnen verdienen door het creëren van content op YouTube. TikTok zal hier op in moeten gaan spelen door vergelijkbare voordelen te gaan bieden om sterren te behouden.

YouTube Shorts – Bron: SocialMediaToday

Uitbreiding Instagram Insights

Adverteert u ook op Instagram? Dan kunt u vanaf nu meer inzichten krijgen in de data. De data tracking periode is namelijk verdubbeld, van 30 dagen naar 60 dagen. Naar verwachting zal deze tracking periode later deze zomer zelfs uitgebreid worden naar 90 dagen.

Instagram Insights Data 60 dagen – Bron: Instagram

Ook is er een nieuwe kalender tool toegevoegd aan Instagram Insights. Hiermee kunnen gebruikers op basis van een specifieke tijdsperiode de data inzichten bekijken. Vanaf nu kunt u data analyseren op basis van de afgelopen 2 maanden en binnenkort zelfs op basis van de afgelopen 3 maanden.

Hoe meer data, hoe beter. Het beschikbaar komen van meer Instagram data zal veel kansen bieden voor online marketeers om het Instagram platform zo goed mogelijk in te zetten.

Meer weten over Social Advertising?

Social media advertising biedt iedere dag meer mogelijkheden. Wilt u meer weten? Dan helpen wij graag verder in ons helpcentrum. Daarnaast delen we regelmatig blogs over social media. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden, of bent u op zoek naar meer verdieping bij een bepaald onderwerp? Neem dan contact met ons op.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op