Social update – januari 2020

Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel zetten we de belangrijkste nieuwtjes van januari 2020 op een rij.

HomeBerichtenSocial update – januari 2020
Geplaatst 30 januari 2020 - Geschreven door: Tim Melief

Whatsapp ads rolt zich toch niet uit in 2020

Vorig jaar gaf WhatsApp te kennen dat het in 2020 in de “status” sectie in de interface van Whatsapp, advertenties zal gaan toevoegen. Tot op heden was WhatsApp altijd het medium dat nooit aan advertenties deed, maar vorig jaar leek het erop dat ze dit toch zouden willen gaan veranderen.

Voorbeelden van WhatsApp advertenties

Het idee was om in het menu met alle statusupdates op WhatsApp waar video’s, afbeeldingen, tekstberichten of GIF’s geüpload kunnen worden die 24 uur zichtbaar zijn voor vrienden, ads te laten zien. Deze feature kennen we onder andere van Facebook en Instagram. Hier ziet WhatsApp dus nu van af.

Naast het adverteren in WhatsApp zelf was er ook het plan om  juist een advertentie te tonen die linkt naar Whatsapp. Zo zou je via zowel Facebook als Instagram advertenties kunnen gaan maken waarbij mensen via Whatsapp vragen kunnen stellen.

Twitter lanceert herrineringsformat voor TV-programma’s.

Op Twitter kunnen bedrijven die televisie maken nu fans de mogelijkheid geven om een reminder te ontvangen wanneer een programma begint. In een tweet of in Twitter Explore kan er aangegeven worden om een reminder te krijgen wanneer het programma begint.

Voorbeeld herinnering via Twitter.

Op deze manier hoopt Twitter nog meer engagement te creëren en zo nog meer mensen te laten tweeten over bepaalde tv-programma’s. Twitter is al jaren bezig om een link te leggen tussen het platform en tv kijken.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen die gebruik maken van hun mobiele telefoon en tv kijken zich op social media bevinden. Dit wordt dan vooral gedaan om de content te bespreken die ze op dat moment aan het kijken zijn.

Top mobiele App categorieën die gebruikt worden tijdens tv-kijken.

Twitter laat weten geen ‘bewerk’ optie toe te voegen

Een veelvoorkomende klacht bij Twitter is dat er geen bewerk-optie is wanneer er een tweet geplaatst is. Twitter CEO Jack Dorsey zegt dat een dergelijke functie ook niet op de planning staat en dat het misschien ook wel nooit zal komen. Tot de dag van vandaag is dat er nooit gekomen en Dorsey lijkt te zeggen dat dit er ook niet zal gaan komen.

In 2016 werd er nog gesproken over het eventuele toevoegen van een bewerk-optie binnen een bepaald tijdsbestek. Dorsey geeft aan dat alle problemen die het met zich meebrengt niet opwegen tegen het positieve aan het bewerken van een tweet. “Als iemand iets tweet en een ander retweet het en de tweet door de eerste schrijver ge-edit wordt, kan de retweeter totaal niet meer achter de content staan, dit willen we graag voorkomen.’

Facebook verandert de desktop interface voor gebruikers.

Vorig jaar mei gaf Facebook aan dat de desktop interface te gaan veranderen. Nu anno januari 2020 is dit eindelijk aan het gebeuren bij een kleine groep Facebook-gebruikers.

In eerste instantie zal je een pop-up te zien krijgen die vraagt om te starten met “The New Facebook” interface, al wordt het rustig uitgerold en zullen we dit wat vaker gaan zien wanneer de lente aanbreekt. Aan de nieuwe interface kan je zelf kiezen tussen een witte of zwarte achtergrond, net zoals bij iPhones en Android devices.

De kleine groep mensen die toegang heeft kan ook weer makkelijk terugschakelen naar de oude interface. Ook wordt er gevraagd om feedback te geven zodat de nieuwe interface straks breed kan worden uitgerold. 

Nieuwe desktop interface van Facebook.

LinkedIn laat weten de Elevate functionaliteit flink te gaan uitbreiden

LinkedIn heeft aangekondigd dat het de functionaliteit van de Elevate-optie gaat samenvoegen met de bedrijfspagina. Op die manier wordt het makkelijker om top suggesties aan werknemers te laten te zien en te zorgen voor meer relevantere updates en kan het zelfs de online reputatie van het bedrijf vergroten.

In augustus was LinkedIn ook al druk bezig om de Elevate functionaliteit uit te breiden. Destijds werd het voor Sales Navigator gebruikers al mogelijk om meldingen te krijgen van Elevate in hun Navigator dashboard waar ze direct actie mee kunnen ondernemen.

De nieuwe Elevate-pagina

 

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *