Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opNote: Deze post is geschreven naar aanleiding van de presentatie van Bart Schutz tijdens Conversion Hotel 2014. #CH2014. “How to get a brains attention&motivate it to buy”
Deze post gaat over de psychologie achter conversie. Ieder mens heeft in zijn/haar brein 2 systemen. Een rationeel systeem. Dat is af en toe aanwezig. Is snel vermoeid. Dit is het systeem dat overtuigd moet worden met goede argumenten. En een emotioneel systeem. Dit systeem is er altijd. Het kan niet niet aanstaan. Het bepaalt of je je been oplicht, als je loopt. Wat je wilt drinken. Het is je onderbewustzijn. Zie het, als de rationele, ietwat saaie Willem-Alexander. En de vrolijke -altijd in voor een grapje- gezellige Maxima. Dit beeld schetste Bart tijdens zijn presentatie. Voor mij hielp het om het duidelijk te krijgen. En dat verklaart waarom deze post gaat over Willem-Allexander. Maar vanwaar de frictie?
Klein beetje frictie voor Willem-Alexander
Misschien denkt u dat conversie optimalisatie hetzelfde is als usability. Dat is het niet. Usability is een onderdeel van conversie optimalisatie, maar zeker niet het hele plaatje. Het zo makkelijk mogelijk maken, wil niet zeggen dat de conversies daarmee automatisch binnen komen. We proberen het hele traject zo makkelijk mogelijk te maken, zodat Willem zo weinig mogelijk hoeft na te denken. We willen niet dat hij op de rem gaat staan. Aan de andere kant, hoe vaak heeft u de algemene voorwaarden gelezen? Zelfs wanneer ze volledig in beeld kwamen met een groene button daaronder. Stel dat daar 3 regels stonden waarin in simpele taal had gestaan wat de consequenties waren. Dan was het een stuk makkelijker voor onze Willem om het door te nemen. De kans dat u dan nog op de button had geklikt was een stuk kleiner. Omhoog de usability, maar weg conversie.
Hoe werkt dat dan?
Zodra Willem-Alexander heeft bepaald, dat het prima is om het product aan te schaffen leunt hij achterover. En Maxima neemt het over. Wanneer het niet al teveel moeite kost, is Willem weer wakker. En heroverweegtzijn besluit. Soms is het dus goed, om een klein beetje frictie toe te passen. Op die manier krijg je de persoon aan tafel, die je er wilt hebben.
Hou hem te vriend, maar proost met haar!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord