Vijf ontwikkelingen in seo die u absoluut moet kennen

seo_smallJan Dirkzwager is gastblogger bij Adformatie. Dit artikel is eerder gepubliceerd op die site.

Wat staat ons in 2015 allemaal te wachten op SEO-gebied? Welke ontwikkelingen moet u in de gaten houden en waar moet u nu al mee bezig zijn om de boot niet te missen? Op basis van mijn eigen ervaringen, interessante (internationale) blogposts en video’s heb ik de belangrijkste bevindingen voor u op een rij gezet.

#1 Semantic search

Semantic search bestaat nu ruim een jaar, maar de impact die deze relatief nieuwe tactiek teweeg gaat brengen is nog niet bij iedereen bekend. Dit ondanks de interessante blogpost die collega Eduard Blacquière, collega in de DDMA-commissie Search, recent nog schreef over de totstandkoming Hummingbird en de gevolgen die het heeft op de seo-strategie. Eduard geeft een mooie samenvatting van wat semantiek precies inhoudt:

“Semantiek is de groei van connecties of relaties tussen data of zelfs informatie. Bij sematic search kunnen webmachines en -systemen zonder tussenkomst van mensen data begrijpen en relaties leggen. Dit thema staat centraal bij web 3.0. Google’s doel met het compleet vernieuwde algoritme is juist om data te begrijpen en relaties te leggen.”

Waar u voorheen prima seo-resultaten behaalde door puur te focussen op een enkel zoekwoord, beginnen zoekmachines steeds beter onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen te herkennen. Zoekmachines willen ook synoniemen en gerelateerde termen in een tekst zien. Dit ziet er dan ongeveer zo uit:

sematic

 

 

 

 

 

 

 

 

Semantic search gaat dus een veel grotere rol spelen. Binnenkort zal ik een uitgebreide blogpost schrijven waarin ik dieper op dit thema in ga.

#2 Dag linkbuilding, hallo linkearning

Een jaar geleden schreven wij al op ons SDIM-blog dat Google hard gaat optreden tegen linkbuilding. Deze trend heeft zich inderdaad doorgezet. Vroeger was seo vooral een kwestie van zorgen dat overal links werden geplaatst. Nu is het een absolute must om verschillende links uit verschillende, gezaghebbende niche sites te halen, in plaats van honderden links van tweederangs sites. U moet dus links verdienen. Dit kunt u realiseren op de volgende manieren:

Redactionele Links
Dit zijn de belangrijkste links die er bestaan. Deze zijn namelijk afkomstig uit vermeldingen van uw bedrijf in de media, bijvoorbeeld in een opiniestuk of artikelen die u geschreven en gepubliceerd heeft. Maar het publiceren is één ding. Je behaalt pas echt resultaat als de lezers het artikel ook inhoudelijk waarderen en delen (zoals ik net heb gedaan met het artikel van Eduard).

Cocitation
Telkens als uw merk wordt weergegeven of er wordt gelink naar uw website in combinatie met andere merken, ziet Google dit als een hint dat uw bedrijf met die merken is verbonden. Om als belangrijkste in dit rijtje te worden gezien, kun je proberen co-citaties te bereiken. Bij co-citaties kijkt Google naar het aantal keren dat je door anderen met een bepaald begrip in verband wordt gebracht. Bijvoorbeeld, u heeft een cateringbedrijf in de omgeving van Haarlem. Hoe vaker uw bedrijf wordt genoemd in combinatie met ‘catering Haarlem’, hoe relevanter Google u beoordeelt. Een populaire methode hiervoor zijn lijstjes, zoals ‘top 10 cateringbedrijven in Haarlem’ of ‘de beste cateringbedrijven van 2014’. Als u hier nog niet tussen staat, neem dan contact op met degenen die de lijstjes maken die bovenaan in de Google search staan en overtuig hen dat uw bedrijf erin hoort te staan.

#3 Beveiligde HTTPS-website hoger in de ranking

Google beweert dat het websites die met SSL-certificaat zijn beveiligd (https) hoger gaat ranken dan websites zonder. Dit betekent dat websites met een veilige versleuteling een hogere ranking krijgen. Wilt u zeker weten dat Google uw website ook op dit onderdeel goed indexeert, dan raad ik aan om in de komende maanden een SSL-certificaat bij uw hostingpartij af te sluiten. Dit kan al vanaf een 10 euro per maand. Zorg wel dat er migratie plaats vindt naar de nieuwe urls om geen waarde te verliezen.

#4 Mobielvriendelijke website is een absolute must

mobiel_vriendelijkVolgens Google is 67%van de bezoekers eerder geneigd een aankoop te doen als een site mobielvriendelijk is gebouwd. Daarnaast verlaat 61% van de bezoekers op een mobiel apparaat wanneer ze het product niet gemakkelijk kunnen vinden. Voor Google is dit aanleiding geweest om in de zoekresultaten te tonen of de website mobielvriendelijk is. Op deze manier willen zij de gebruikerservaring verbeteren. Want een website die niet goed zichtbaar is op mobiel, geeft geen positieve ervaring voor de gebruiker. Het is dus in Google’s eigen belang om dit resultaat niet te tonen.

#5 Rich snippets

Rich snippets is een verzameling van html-tags die kunnen worden toegevoegd aan een webpagina. Deze tags zorgen voor een verbeterde beschrijving die in de zoekresultaten verschijnt. Schema.org is het resultaat van samenwerking tussen de top 4 zoekmachines Google, Yahoo, Bing en Yandex die dateert uit 2011. Deze rich snippets zijn eigenlijk niets anders dan een verrijking van de beschrijving (snippet) van de organische zoekresultaten. Traditioneel bestaan organische resultaten alleen uit een titel, beschrijving en een url, maar door gebruik van rich snippets probeert Google de gebruiker al voor de klik te bedienen met relevante informatie op de betreffende pagina. Hierdoor verhogen ze de clickthrough ratio en helpen ze u zich te onderscheiden van concurrenten in de zoekresultaten.

De SEO-specialist van de toekomst

Mogelijk staan alle vijf punten al op uw checklist. Dan is het toch altijd prettig om een bevestiging te krijgen. Mochten ze er nog niet op staan dan wil ik u echt adviseren om er snel mee aan de slag te gaan of u te laten adviseren door uw SEO-specialist.

Bronnen & inspiratie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *