Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opBiedingen instellen in Google Ads is niemands favoriete werk. Waar er tijdens een echte veiling, van bijvoorbeeld een schilderij, nog een bepaalde spanning is, is de veiling van de advertenties in Google Ads een stuk minder spannend. Maar het winnen van de Ads-veiling is ook best ingewikkeld. Een bod dat handmatig wordt ingesteld voor een zoekwoord is in een concurrerende markt een minuut later al niet meer goed genoeg. De automatische biedstrategieën van Google kunnen hiervoor de oplossing zijn. In deze blogpost behandelt SDIM daarom de diverse automatische biedstrategieën van Google. Wat zijn de voor- en nadelen? Waar moet u op letten? En wat zijn SDIM’s ervaringen met deze biedstrategieën?
Het handmatig instellen van de Google Ads-biedingen is bijna onbegonnen werk. Nu bestaan er veel betaalde tools en software die deze biedingen deels of volledig automatisch instellen. Hiermee worden biedingen continu op een bepaald niveau ingezet zodat de gewenste advertentiedoelstellingen worden behaald. Het instellen van de biedingen is daarmee ook het belangrijkste onderdeel van Google Ads. Google is gelukkig de beroerdste niet en biedt, naast alle betaalde tools en software, zelf een aantal gratis tools die kunnen worden gebruikt om de biedingen automatisch in te stellen.
Voordat we ingaan op de biedstrategieën die Google aanbiedt, is het goed om even stil te staan bij het handmatig instellen van de biedingen. Dagelijks worden er miljarden biedingen aangepast met als doel de gewenste advertentiedoelstellingen te behalen en de daarbij behorende advertentieposities in het zoek- of displaynetwerk van Google. Deze biedingen kunnen handmatig worden beheerd in de Google Ads-interface of in de Google Ads Editor. U stelt dan een maximumbedrag in dat u bereid bent te betalen voor een klik op een bepaald zoekwoord.
Waarom zou u de biedingen automatisch willen instellen? Bij kleine campagnes met een paar zoekwoorden is het nog wel te overzien om de biedingen handmatig in te stellen. Wanneer de campagnes echter uitgebreider worden met meer zoekwoorden, is het handmatig instellen van de biedingen niet meer te doen, omdat dit om tientallen, honderden of soms duizenden zoekwoorden en biedingen gaat. De biedingen voor een deel of volledig automatisch instellen is dan de uitkomst.
Automatisch bieden betekent niets meer dan dat u aangeeft in Google Ads dat de biedingen voor een deel of volledig automatisch door de algoritmes en ‘machine learning’ van Google mogen worden ingesteld. In Google Ads zijn er zeven verschillende automatische biedstrategieën, allemaal met een apart doel. Bij de biedstrategie ‘Klikken maximaliseren’ is het doel om zoveel mogelijk klikken op de advertenties te realiseren. Bij de ‘Doel-CPA’-biedstrategie is het doel om meer conversies te genereren tegen vooraf ingestelde kosten per conversie.
Het doel van de biedstrategieën en hoe deze precies werken kunt u lezen in het helpcentrumartikel over automatische biedstrategieën.
Hieronder een aantal belangrijke voordelen van het automatisch bieden via Google Ads op een rijtje:
Naast de bovenstaande voordelen is er nog één voordeel dat in het bijzonder genoemd moet worden. Een groot deel van de biedstrategieën maakt gebruik van ‘slim bieden’, ook wel ‘bieden tijdens de veiling’ genoemd. Dit betekent dat er tijdens een veiling van advertenties gekeken wordt naar signalen zoals apparaat, locatie, dag van de week, tijd van de dag, remarketinglijsten, browser, taal, besturingssysteem en nog een aantal zaken. En dat kan interessant zijn!
Stel dat er bijvoorbeeld een mobiele gebruiker in een bepaald gebied, op een bepaald moment van de dag voor u extra interessant is, dan kan Google Ads tijdens een veiling de bovengenoemde signalen herkennen en vervolgens een hoger bod meegeven. Dit vergroot de kans op het behalen van het prestatiedoel van die campagne.
En aangezien Google over deze data beschikt en de veiling via Google loopt, is dit een groot voordeel van de biedstrategieën van Google vergeleken met alle andere tools die u hiervoor kunt inzetten.
De voordelen klinken natuurlijk allemaal mooi, maar er zijn ook zeker wat nadelen te noemen. De meeste daarvan worden vaak pas duidelijk wanneer de biedstrategie eenmaal in werking is. Hieronder een aantal van de belangrijkste nadelen:
Er zijn meerdere voor- en nadelen, wat de beslissing om te starten met een Google Ads-biedstrategie wellicht lastig maakt. Ervaringen van SDIM laten zien dat de kosten soms te hoog worden of dat de campagne niet op het gewenste doel loopt. Ondanks deze nadelen laten de biedstrategieën die wel goed werken ook wel degelijk betere cijfers zien. Een paar voorbeelden uit de praktijk:
In een campagne waarbij de ‘Doel-ROAS’-biedstrategie voor een Google Shopping-campagne is ingesteld, is een stijging van 52,16% in conversiewaarde zichtbaar ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Er zijn geen grote veranderingen geweest in de campagnes sinds de biedstrategie is ingezet. Opvallend is dat het aantal conversies met 8,96% is toegenomen. De biedstrategie stuurt op basis van conversiewaarde van producten. Hierdoor wordt dus meer gestuurd naar producten die meer waarde hebben. Dit verklaart ook de grote stijging in conversiewaarde ten opzichte van de kleinere stijging in conversies.
In een campagne waarbij de ‘Doel-CPA’-biedstrategie staat ingesteld is een stijging te zien van 19,46% in conversies ten opzichte van de periode daarvoor waarin 7,54% lagere kosten per conversie werd geconstateerd. Ook in deze campagnes zijn geen grote wijzigingen geweest in de periodes die hier vergeleken worden.
Overall ziet SDIM wel degelijk belangrijke verbeteringen in campagnes die gebruikmaken van een automatische biedstrategie van Google. Het is echter belangrijk om niet zomaar een automatische biedstrategie in te zetten. Als u niet precies weet hoe een biedstrategie werkt en wanneer deze het best kan worden ingezet, kunnen er een hoop dingen misgaan. Het voortdurend monitoren en waar nodig bijsturen van een biedstrategie is dan ook van groot belang. Het advies van SDIM is om contact op te nemen met een specialist om de juiste keuzes te maken bij het inzetten van Googles automatische biedstrategieën.
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord