De biedstrategieën van Google Ads

Waarom tóch starten met handmatige CPC?

Alle bedrijven streven uiteindelijk naar hetzelfde, betere resultaten. Een waardevol kanaal om tot betere resultaten te komen, is Google Ads. Om een Google Ads campagne zo efficiënt mogelijk in te zetten, zijn de campagne-indeling en campagne-instellingen van essentieel belang.

HomeBerichtenWaarom tóch starten met handmatige CPC?
Geplaatst 15 mei 2020 - Geschreven door: Tim Carbaat

Mogelijke biedstrategieën voor uw Google Ads campagne

Eén van deze instellingen, is het bepalen van een biedstrategie. Afhankelijk van het campagnetype en advertentiedoelen kan een keuze worden gemaakt voor specifieke biedstrategie. Hieronder zijn de verschillende biedstrategieën voor u beschreven.

Automatische biedstrategieën

Locatie van doelzoekpagina

Deze automatische biedstrategie, ook wel ‘zoekpaginalocatie targeten’ genoemd, heeft als doel de zichtbaarheid op de eerste pagina van Google-zoekresultaten of in de topposities te verbeteren. Dit is een geschikte strategie wanneer u met uw Google advertenties bovenaan wilt staan. 

Doel-CPA

Bij deze geautomatiseerde biedstrategie worden tegen een van te voren ingesteld bedrag conversies gegenereerd. Er worden zoveel mogelijk conversies gegenereerd, zolang het binnen de gestelde kosten per acquisitie blijft. Bij deze strategie worden biedingen automatisch verhoogd of verlaagd, om zoveel mogelijk conversies te genereren tegen het gekozen bedrag. 

Doel-ROAS

ROAS staat voor Return On Ad Spend en is bedoeld om meer conversiewaarde of opbrengsten te genereren uit de advertentie-uitgaven. Wanneer u weet hoeveel u voor elke uitgegeven euro wilt terugverdienen, is deze geautomatiseerde biedstrategie een geschikte optie. Houd hierbij wel rekening mee dat als u deze te strak instelt, dit ten koste kan gaan van het volume.

Overtreffingspercentage

Het doel van deze geautomatiseerde biedstrategie is om uw zichtbaarheid ten opzichte van andere domeinen te vergroten. Bevindt u zich in een strijd met uw directe concurrent en wilt u altijd boven deze concurrent worden vertoond? Dan is overtreffingspercentage een goede biedstrategie voor u.

Klikken maximaliseren

Wanneer u het maximaal aantal klikken uit een campagne wilt halen, is deze biedstrategie een goede keuze. Tegen een ingesteld dagbudget, ook wel doelbesteding genoemd, worden zoveel mogelijk aantal klikken gegenereerd.

Conversie maximaliseren

Bij deze geautomatiseerde biedstrategie worden zoveel mogelijk conversies uit uw dagbudget gegenereerd. Hiermee gaat Google binnen het opgegeven dagbudget zoveel mogelijk conversies proberen te realiseren. Let op: hierbij houdt het algoritme geen rekening met de kosten per conversie.

Verbeterde CPC

Deze biedstrategie is gericht op het genereren van zoveel mogelijk conversies. Hierbij worden de biedingen handmatig geoptimaliseerd. Dit in tegenstelling tot Doel-CPA, waarbij de biedingen geautomatiseerd zijn. Met deze strategie geeft u Google de vrijheid de biedingen te verhogen, wanneer de kans op conversie groter lijkt te worden.

 

Handmatige biedstrategie

Handmatige CPC

Waar de biedingen bij de bovengenoemde strategieën automatisch worden ingesteld, doet u dit bij handmatige CPC zelf. U kunt zelf een bedrag instellen die u voor iedere klik op uw advertentie wilt betalen. Eerst stelt u een maximum CPC-bod voor de advertentiegroepen in. Mochten bepaalde zoekwoorden veel meer opleveren, kunt u handmatig de biedingen per zoekwoord of plaatsing aanpassen.

Waarom tóch starten met handmatige CPC?

De geautomatiseerde biedstrategieën hebben tijd nodig om te leren. Vaak duurt deze ‘leerfase’ zo’n één tot drie weken. Deze tijdsperiode hebben de campagnes nodig om de resultaten op het gewenste doel te krijgen. Tijdens de leerfase moeten de campagnes zo min mogelijk worden aangepast, het liefst helemaal niet. Wanneer er in de eerste drie weken aanpassingen worden doorgevoerd, begint Google opnieuw met leren. Het niet kunnen aanpassen in de leerfase kan dus voor ongewenste hoge kosten zorgen.

Daarnaast is er voor de geautomatiseerde biedstrategieën een minimum aantal conversies nodig. Zonder de benodigde conversiedata werken de biedstrategieën niet goed. Aangezien de strategieën automatisch zijn, zullen de kosten stijgen wanneer er meer volume is.

Bij handmatige CPC heeft u de volledige controle over de biedingen in uw campagne. Zeker in het begin is dit gewenst. Door zelf de biedingen in te stellen, zult u minder onverwachte kosten maken. Wanneer de campagnes ‘uitgeleerd´ zijn en genoeg conversiedata hebben gegenereerd, kan er altijd gekozen worden voor een automatische biedstrategie. 

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *