Automatisch bieden in AdWords

Automatisch bieden in Google AdWords is al enige tijd mogelijk. Door het opzetten van automatische biedstrategieën, ook wel flexibele biedstrategieën genoemd, kan men voor een deel of volledig automatisch biedingen instellen op basis van de kans dat een advertentie een klik of conversie oplevert. Een biedstrategie kan verschillende doelstellingen hebben. In dit helpcentrumartikel worden de verschillende automatische biedstrategieën van Google besproken en vindt u handige tips om een biedstrategie voor Google AdWords in te richten.

Handmatig & automatisch bieden

Nieuwe campagnes die in AdWords worden aangemaakt staan standaard op handmatige CPC ingesteld. Dit betekent dat biedingen handmatig moeten worden doorgegeven. Op basis van wat meerdere adverteerders voor een positie bieden wordt er tijdens de veiling een keuze gemaakt in welke advertenties bij een bepaalde zoekopdracht te zien zijn. Vaak zorgt een hogere bieding in combinatie met een hoge kwaliteitsscore ook voor een hogere positie. Daarmee is biedingoptimalisatie ook een van de belangrijkste onderdelen van Google AdWords.

Google heeft naast de optie handmatige CPC nog andere biedstrategieën, die hieronder in de afbeelding te zien zijn. Deze vindt u onder het tabje Instellingen. Deze biedstrategieën zijn allemaal voor een deel of volledig automatisch. Welke biedstrategie u inzet, is afhankelijk van de doelstelling van uw campagnes. Zo heeft elke biedstrategie verschillende mogelijkheden en criteria waar rekening mee gehouden moet worden.

Verschillende automatische biedstrategieën van AdWords

 

 

 

 

 

 

 

 

Hulp bij, of meer informatie over, handmatige CPC biedingen? Neem dan contact op. Ook kunt u meer informatie vinden op de AdWords support site over handmatige CPC-biedingen.

Optie 1: Locatie van doelzoekpagina

De geautomatiseerde biedstrategie ‘Locatie van doelzoekpagina’ wordt ook wel ‘zoekpaginalocatie targeten’ genoemd. Het doel van deze biedstrategie is om de zichtbaarheid op de eerste pagina met Google-zoekresultaten of in de topposities te verbeteren. Deze biedstrategie komt dus van pas wanneer u met uw advertenties altijd bovenaan wilt staan.

Hoe werkt locatie van doelzoekpagina?

Bij de biedstrategie ‘Locatie van doelzoekpagina’ is het mogelijk om de biedingen zelf in te stellen, maar wel automatisch te laten aanpassen. U kunt op deze manier toch enige controle houden over uw biedingen doordat AdWords bij deze optie alleen de biedingen automatisch verhoogt wanneer deze lager zijn dan uw geschatte bod. Ook kunt u een handmatige limiet geven voor het CPC-bod waardoor u een beperking instelt voor de biedingen van zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes. Tot slot kunt u met bodaanpassingen de biedingen nog concurrerender maken.

Biedingen worden automatisch ingesteld om de kans te vergroten dat advertenties boven aan de pagina of op de eerste pagina worden weergegeven. De biedstrategie geeft twee opties:

  1. Boven aan de eerste pagina met zoekresultaten. Met deze optie laat u AdWords automatisch biedingen verhogen of verlagen om aan het geschatte bod voor boven aan de pagina te voldoen.
  2. Ergens op de eerste pagina met zoekresultaten. Met deze optie laat u AdWords automatisch biedingen verhogen of verlagen om aan het geschatte bod voor de eerste pagina te voldoen.

Houdt u er wel rekening mee dat de kosten aanzienlijk omhoog kunnen schieten, aangezien deze biedstrategie zich richt op de topposities, die ook het duurst zijn. Heeft u hulp nodig of wilt u meer informatie over ‘Locatie op doelzoekpagina’? Neem dan contact op met SDIM. Ook kunt u meer informatie vinden op de AdWords-supportsite.

Optie 2: Doel-CPA

De geautomatiseerde biedstrategie ‘Doel-CPA’ verhoogt of verlaagt biedingen om meer conversies te genereren tegen een vooraf ingesteld bedrag per conversie. Dit wordt vaak afgekeurd als CPA (Cost Per Acquisition). Doel-CPA stelt automatisch zoek- of displaybiedingen in om zoveel mogelijk conversies te genereren voor een vooraf ingestelde CPA.

Een voorbeeld:

U heeft een offerteformulier als doel op voor uw website ingesteld en u heeft uitgerekend dat één ingevuld formulier voor u € 6,- aan AdWords-advertentiekosten mag bedragen. Dan zet u de doel-CPA in op € 6,-, waarmee u aangeeft dat het algoritme zoveel mogelijk offerteformulieren binnen moet halen zolang dit maar tegen € 6,- aan advertentiekosten per formulier is.

Hoe werkt doel-CPA?

Wanneer u heeft berekend wat een conversie voor u mag kosten, dan weet u op welk doel u de biedstrategie moet instellen. De biedstrategie maakt gebruik van ‘machine learning’ waarbij een algoritme kijkt naar de historische data en de aanwezige contextsignalen in het account om het optimale bod voor een bepaalde veiling te berekenen. Daarnaast maakt de biedstrategie gebruik van ‘bieden tijdens de veiling‘. Dit wil zeggen dat Google kijkt naar de signalen die bekend zijn tijdens de veiling om vervolgens het bod te verhogen of te verlagen op basis van deze signalen.

De automatische biedstrategie heeft gemiddeld 1, 2 of 3 weken nodig om te leren. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid conversies die er binnenkomen. De biedstrategie werkt het best als er minimaal 30 conversies in 30 dagen binnenkomen. De afbeelding hieronder geeft aan hoe snel de biedstrategie moet leren op basis van het aantal conversies dat er elke 30 dagen binnenkomt. Hoe meer conversies, hoe sneller het algoritme leert en hoe lager de schommelingen zijn van de CPA.

Houdt u er rekening mee dat bij deze biedstrategie de kosten omhoog kunnen schieten. Het is daarom ook van belang dat u goed snapt hoe deze biedstrategie werkt en hoe deze ingezet moet worden. Heeft u hulp nodig of wilt u meer informatie over deze automatische biedstrategie? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM. Ook kunt u meer informatie vinden op de AdWords-supportsite over ‘Doel-CPA’.

Optie 3: Doel-ROAS

De geautomatiseerde biedstrategie ‘Doel-ROAS biedstrategie’ is bedoeld om meer conversiewaarde of opbrengsten te halen uit het ingestelde doelrendement op de advertentie-uitgaven. ROAS staat voor ‘Return On Ad Spend’ en betekent simpel gezegd: ‘Voor elke € 10,- die ik uit mijn campagne krijg, stop ik er € 1,- in’. Onder adverteerders die weten wat uw ‘return on ad spend’ is, is de ‘Doel-ROAS-biedstrategie erg populair.

Hoe werkt doel-ROAS?

AdWords voorspelt toekomstige conversies en de bijbehorende waarden aan de hand van de conversiewaarden van uw producten. Vervolgens stelt AdWords de maximumbiedingen in met als doel uw conversiewaarde te maximaliseren. Dit gebeurt allemaal terwijl er wordt gestreefd naar een rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) dat overeenkomt met het ingestelde doel.

Deze automatische biedstrategie heeft gemiddeld 1, 2 of 3 weken nodig om te leren. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid conversies die er binnenkomen. De biedstrategie werkt het best als er minimaal 50 conversies in 30 dagen binnenkomen. De afbeelding hieronder geeft aan hoe snel de biedstrategie moet leren op basis van het aantal conversies dat er elke 30 dagen binnenkomt. Hoe meer conversies, hoe sneller het algoritme leert en hoe lager de schommelingen zijn van de ROAS.

Houdt er rekening mee dat bij deze biedstrategie de kosten omhoog kunnen schieten. Het is daarom ook van belang dat u goed snapt hoe deze biedstrategie werkt en dat u begrijpt hoe deze ingezet moet worden. Hulp nodig of meer informatie over deze automatische biedstrategie? Neem dan contact op. Ook kunt u meer informatie vinden op de AdWords support site over Doel-ROAS.

Optie 4: Overtreffingspercentage

De geautomatiseerde biedstrategie ‘Overtreffingspercentage’, ook wel beoogd overtreffingspercentage genoemd, zorgt ervoor dat de zichtbaarheid ten opzichte van andere domeinen wordt vergroot. Het doel is dus om boven een ander domein te staan dat u opgeeft. Wilt u bijvoorbeeld altijd boven een directe concurrent staan met uw advertenties? Dan is deze biedstrategie een goede keuze.

Hoe werkt beoogd overtreffingspercentage?

‘Overtreffingspercentage’ zorgt ervoor dat biedingen automatisch verhoogd of verlaagd worden om er op die manier voor te zorgen dat de biedingen hoger zijn dan die van uw concurrent en op die manier dat domein overtreffen. Deze biedstrategie werkt overigens alleen voor het zoeknetwerk. Ze verbetert niet per se uw advertentiepositie, maar wel uw positie ten opzichte van uw concurrent.

In deze strategie kunt u ook het percentage veilingen aangeven waarvan u het geselecteerde domein wilt overtreffen. Houdt u er wel rekening mee dat hoe hoger het te overtreffen doel is, hoe hoger het budget moet zijn om dit domein te overtreffen. Tot slot is het ook nog mogelijk om zelf uw biedingen aan te passen, maar dat AdWords vervolgens wel de biedingen zo aanpast dat ze minstens hoog genoeg zijn om het geselecteerde domein te overtreffen.

Heeft u hulp nodig of wilt u meer informatie over deze automatische biedstrategie? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM of neem een kijkje op de AdWords-supportsite over beoogd overtreffingspercentage.

Optie 5: Klikken maximaliseren

Bij ‘Klikken maximaliseren’ vergroot Google AdWords het aantal klikken binnen het doelbedrag van de campagne. Deze biedstrategie zet u in wanneer u zoveel mogelijk klikken wilt genereren binnen het ingestelde budget. Dit ingestelde budget wordt ook wel doelbesteding genoemd en is het bedrag dat u bereid bent per dag te besteden.

Hoe werkt klikken maximaliseren?

AdWords gebruikt een willekeurige set zoekwoorden, advertenties of campagnes om het aantal klikken binnen het budget te vergroten. Het is mogelijk om voor deze biedstrategie een maximum- CPC-bod in te stellen waarmee u het maximumbedrag bepaalt dat u per klik wilt betalen. Daarnaast kunt u een aangepaste advertentieplanning instellen om uw advertenties op bepaalde delen van de dag weer te geven of op bepaalde dagen. Naast de angepaste advertentieplanning kunt u ook bodaanpassingen gebruiken om de biedingen te verhogen of te verlagen voor bepaalde locaties of apparaten.

Heeft u hulp nodig of wilt u een advies over het optimaal inzetten van deze automatische biedstrategie? Neem dan contact op met SDIM. Ook kunt u altijd voor meer informatie terecht op de AdWords-supportsite over klikken maximaliseren.

Optie 6: Conversies maximaliseren

Bij de geautomatiseerde biedstrategie ‘Conversie maximaliseren’ maakt AdWords gebruik van machine learning om de biedingen voor elke veiling te optimaliseren, maar het doet dit wel binnen uw budget. Ook wordt er gebruikgemaakt van ‘bieden tijdens de veiling’ om biedingen op elke veiling aan te passen. AdWords probeert uit uw dagbudget zoveel mogelijk conversies te genereren.

Hoe werkt conversies maximaliseren?

De biedingen bij ‘Conversie maximaliseren’ worden automatisch ingesteld om – jawel – zoveel mogelijk conversies te genereren. AdWords doet dit aan de hand van historische data over de campagnes en kijkt daarbij ook naar contextsignalen tijdens de veiling. Dit laatste wil zeggen dat AdWords kijkt naar waar de gebruiker zich bevindt, op welk moment van de dag en op welk device. Wanneer in het verleden is gebleken dat gebruikers vanaf een bepaalde locatie of op een bepaald apparaat beter converteren, zal AdWords de bieding verhogen om de kans op een conversie groter te maken.

Houdt u er bij deze biedstrategie rekening mee dat de kosten omhoog kunnen schieten. Het is daarom ook van belang dat u goed snapt hoe deze biedstrategie werkt en hoe deze ingezet moet worden. Heeft u hulp nodig of wilt u meer informatie over deze automatische biedstrategie? Neem dan contact op met SDIM of kijk op de AdWords-supportsite over conversies maximaliseren.

Optie 7: Verbeterde CPC (ECPC)

De geautomatiseerde biedstrategie ‘Verbeterde CPC’, ook wel verbeterde kosten per klik (ECPC) genoemd, is gericht op het genereren van meer conversies terwijl de biedingen wel handmatig beheerd worden. Het verschil met doel-CPA is dat bij ECPC de biedingen niet volledig geautomatiseerd zijn en bij doel-CPA wel.

Hoe werkt verbeterde CPC?

Het algoritme van ECPC kijkt naar de advertentieveilingen waarvoor de kans groter is dat er daadwerkelijk een conversie zal worden gegenereerd. Vervolgens wordt het maximum-CPC-bod verhoogd om zo beter te kunnen concurreren voor die klikken. De biedingen bij deze strategie worden beperkt door het maximum-CPC-bod. Goed om te weten is dat wanneer u ECPC aanzet, bodaanpassingen voor mobiele apparaten afzonderlijk moeten worden ingesteld. Dit betekent dus dat u geen bodaanpassingen hoeft in te stellen, behalve voor mobiel. Wilt u toch agressiever bieden voor een bepaald type verkeer, dan kunt u altijd een bodaanpassing instellen.

Heeft u hulp nodig of wilt u meer informatie over deze automatische biedstrategie? Neem dan contact op met de specialisten van SDIM. Ook kunt u meer informatie vinden op de AdWords-supportsite over verbeterde CPC

 

Vragen over Automatisch bieden in AdWords?

Lisa Laan

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.